پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۰۳
ثبت سفارش ورود به سیستم
نماد اعتماد
logo-samandehi
new order
ورود به سیستم
شناسه کاربری(ایمیل): گذرواژه: - فراموشی گذرواژه ؟
دسته بندی مقالات
محاسبه فوری هزینه ترجمه
شما میتوانید با انتخاب زمینه و زبان ترجمه و وارد نمودن تعداد کلمات متنی که باید ترجمه شود، هزینه و زمان تحویل ترجمه را بدست بیاورید.
زمینه: زبان: تعداد کلمه:
پست الکترونیکی شما :
خبری شد، خبرتان میکنیم !

شیوه ویراستاری

نویسنده: شیرین کرم خانی ویراستاری تاریخ انتشار: 1401/12/15 ساعت 09:00:00 بازدید: 304 امتیاز 0 از 0 نظر

شیوه ویراستاری در ایران تایپیست برای متن ها در قالبی که باشند مشخص است. هر ویراستاری می داند که چطور باید کتاب و مقاله را ویرایش کند. همچنین، می داند که اولویت های ویرایش پایان نامه و مجله چه مواردی هستند. در ویرایش پایان نامه تبعیت از اصولی که در شیوه نامه دانشگاه آمده است مهم است. در ویرایش کتاب هم قواعدی که در شیوه نامه انتشارات درج شده است باید در متن پیاده شوند. هر متنی برای ویرایش باید از اصول و قواعد خاص خود پیروی کند.

اطلاعاتی درباره شیوه ویراستاری

شیوه ویراستاری


کافی است در وبسایت ثبت نام نموده و سفارش ویراستاری خود را ثبت نمایید.

سفارش آنلاین تایپ، ترجمه و چاپ کتاب

صدور فاکتور رایگان است

شیوه نامه ی ویراستاری پایان نامه دانشگاه چیست؟

شیوه ویراستاری برای پایان نامه ها را دانشگاه مشخص می کند. ویراستارها در ایران تایپیست متن را بر اساس شیوه نامه هایی که دانشگاه داده است ویرایش می کنند. هر دانشگاهی شیوه نامه مخصوص به خود را دارد. ممکن است دانشگاه صلاح ببیند که برای دانشجویان هر رشته و در هر مقطعی یک شیوه نامه جدا تهیه کند. شاید هم یک شیوه نامه یکسان برای همه دانشجویان آماده کند.

شیوه ویراستاری پایان نامه هر دانشگاه با دانشگاه متفاوت است. به همین دلیل است که ویراستارها باید در زمان شروع کار ویرایش از سفارش دهنده شیوه نامه مربوط را درخواست کنند. شیوه نامه می تواند مفصل باشد و در آن درباره همه عناصر موجود در متن تصمیم گیری شده باشد. حتی می تواند مختصر باشد و به موارد کمی محدود شود. هر چه که باشد، دانشجو و ویراستار موظف هستند از آن پیروی کنند.  

شیوه ویراستاری می تواند در تغییراتی که در ویرایش فنی و صوری در متن داده می شود کمک کننده باشد. درباره فونت متن و تیترها مواردی مشخص شده است. این که فاصله خط ها از هم چقدر باید باشد و همچنین درباره فاصله متن از چهار طرف صفحه تصمیم گرفته شده است. دانشجو و ویراستار نمی توانند در این مورد اعمال سلیقه کنند. برخی از مواردی که در شیوه نامه ذکر شده است برای صفحه بندی پایان نامه نیز لازم هستند.  

در شیوه ویراستاری پایان نامه ها درباره این که در سرصفحه ها چه چیزی باید عنوان شود یا این که در پاصفحه چه باید نوشته شود، اطلاعاتی آورده شده است. حتی اگر به نظر ویراستار این موارد با قوانین ویرایش مغایرت داشته باشد، باید به آنها عمل کند. ترتیب شماره گذاری پانوشت ها و تصاویر و نمودارها و جدول ها نیز مشخص شده است. به دلیل این که برای شماره گذاری این عناصر در متن به روش های مختلفی می توان عمل کرد. شیوه نامه مانند یک راهنما باید در کنار دست ویراستار باشد و بر اساس آن کار را پیش ببرد.

اطلاعاتی درباره شیوه ویراستاری

شیوه نامه ی ویراستاری

شیوه ویراستاری کتاب چگونه است؟

شیوه ویراستاری کتاب در ایران تایپیست می تواند به درخواست انتشارات باشد. ویراستارهایی که کتاب ویرایش می کنند در این حوزه تخصص پیدا می کنند. ویرایش کتاب حساسیت خود را دارد. به خصوص اگر متن کتاب تخصصی باشد. هر ویراستاری بهتر است در یک حوزه تخصص داشته باشد. آشنایی با زیر و بم های ویرایش کتاب به کسب مهارت و تجربه نیاز دارد. افرادی که در ویرایش متن های تخصصی حقوقی مهارت کسب می کنند، می توانند کتاب های نوشته در این حوزه را ویرایش محتوایی کنند.

شیوه ویراستاری کتاب با توجه به اصول و قواعد آن تنظیم می شود. برای تهیه شیوه نامه های ویراستاری از کتاب های فرهنگستان هم کمک گرفته می شود. به دلیل اختلاف نظرهایی که در امر ویرایش وجود دارد، شیوه نامه های ناشران با هم متفاوت است. هر ویراستاری در زمان کار با هر ناشری موظف است در صورت وجود شیوه نامه آن را از انتشارات درخواست کند.  

شیوه ویراستاری مواردی را در زمینه ویرایش فنی تعیین می کند. این که قوانین جدانویسی و سرهم نویسی چطور باید در متن کتاب رعایت شوند. اگر یک ناشر معتقد به سرهم نویسی باشد، ویراستار باید به خواست ناشر عمل کند. حتی اگر ناشر خواسته باشد که «می» به فعل بعد و «ها» به کلمه قبل خود بچسبد. امروزه اصل بر جدانویسی کلمه ها گذاشته شده است. مگر این که یک ناشر بنا بر دلایل خود همچنان بر سرهم نویسی اصرار داشته باشد.

شیوه ویراستاری برای کتاب های تخصصی و غیر تخصصی متفاوت نخواهد بود. هر ناشری شیوه نامه خود را بر اساس کتاب هایی که در دست چاپ دارد تعیین می کند. وقتی یک ناشر به طور تخصصی در زمینه روان شناسی تخصصی کتاب منتشر می کند، سعی می کند که در شیوه نامه تنظیمی خود به مواردی اشاره کند که ویراستار در چنین کتاب هایی با آنها مواجه خواهد شد. در صورت حساسیت ناشر، بهتر است ویراستار تغییرات را های لایت کند تا او بتواند همه آنها را بعد از اصلاح متن مشاهده کند.

اطلاعاتی درباره شیوه ویراستاری

شیوه ویراستاری پایان نامه


کافی است در وبسایت ثبت نام نموده و سفارش ویراستاری خود را ثبت نمایید.

سفارش آنلاین تایپ، ترجمه و چاپ کتاب

صدور فاکتور رایگان است

شیوه ویراستاری مقالات isi

شیوه ویراستاری مقاله های آی اس آی را مجله و ژورنالی که مقاله قرار است در آن چاپ شود تعیین می کند. ویراستارها در زمان ویرایش این مقاله ها در ایران تایپیست باید قواعد مجله مورد نظر را بدانند. هر مجله ای با توجه به موضوع مقاله ها و دستور کار خودش شیوه نامه ای را تنظیم می کند که مقاله ها در قالب آن نوشته شوند. برای ژورنال ها و مجله ها بسیار مهم است که مقاله های آی اس آی در آن قالب درخواست شده نوشته شود. 

شیوه ویراستاری مقالات آی اس آی بهتر است که از همان ابتدا به ویراستار داده شود. زیرا ممکن است موجب اتلاف وقت شود. ممکن است یک متن خوب علمی و تخصصی تنها به دلیل رعایت نکردن موارد اشاره شده در شیوه نامه به نویسنده آن برگردانده شود. این مسئله برای دانشجویانی که در تهیه رزومه برای خود وقت کمی دارند، می تواند موجب خسارت شود. توجه به شیوه ای که برای تهیه مقاله در نظر گرفته شده است وظیفه ویراستار است.  

شیوه ویراستاری مقاله های آی اس آی برای هر مجله و ژورنالی خاص آن تهیه می شود. بهتر است مقاله های آی اس آی را به ویراستارهای حرفه ای بسپارید. ویراستارهایی که در این زمینه بیشتر کار کرده باشند، تخصص لازم را برای ویرایش مقاله ها به دست آورده اند. زبان نوشتن مقاله های علمی مهم است و ویراستار باید به این مسئله توجه داشته باشد. ویراستار باید تا حد امکان زبان متن را به زبان معیار نزدیک کند.

شیوه ویراستاری مقاله ای را که قرار است در یک مجله چاپ شود آن مجله تعیین می کند. هر مجله ای استانداردهایی را برای مقاله های خود تعیین کرده است. برای مجله اهمیت دارد که نویسنده مقاله و ویراستار آن هم به این مسئله توجه داشته باشند. اگر نویسنده متوجه این قواعد و اصول نشده باشد، می تواند در این زمینه از ویراستار کمک بگیرد. برای این که مشخص شود مقاله به چه نوع ویرایشی نیاز دارد، سفارش دهنده می تواند با مشاوران مجموعه صحبت کند.    

اطلاعاتی درباره شیوه ویراستاری

شیوه ویراستاری مقالات

شیوه ویراستاری در ایران تایپیست دستی است یا نرم افزاری؟

شیوه ویراستاری علاوه بر شیوه نامه ای که تعیین می شود به نوع ویرایش دستی یا نرم افزاری هم مربوط می شود. مثل این که در ایران تایپیست از هر دو شیوه دستی و نرم افزاری برای ویرایش فایل ها استفاده می شود. شیوه ویرایش دستی بر روی کاغذ از زمان پیدایش ویرایش وجود داشته است. پیش از این که رایانه ها به صنعت نشر راه پیدا کنند، همه چیز به صورت دستی روی متن انجام می شد.

شیوه ویراستاری با نرم افزار چند سالی است که رواج پیدا کرده است. اولین نرم افزاری که برای صفحه بندی و گاهی ویرایش از آن استفاده می شد، نرم افزار زرنگار بود. با این که امکانات زیادی نداشت، اما صفحه بندها برای آراستن صفحات کتاب از آن استفاده می کردند. ویراستارهایی که کار با این نرم افزار را بلد بودند، می توانستند متن را در آن ویرایش کنند. اما در آن زمان تعداد ویراستارهایی که روی کاغذ کار می کردند همچنان زیاد بود. بعد از این که از نرم افزار ورد برای صفحه بندی کتاب استفاده شد، کم کم ویراستارها به استفاده از آن برای ویرایش روی آوردند.

شیوه ویراستاری با نرم افزار ورد کار سختی نبود. به همین دلیل هم در حال حاضر تعداد ویراستارهایی که از این نرم افزار برای ویرایش استفاده می کنند بیشتر شده است. این نرم افزار امکانات بسیار خوبی را برای سرعت بخشیدن به کار ویرایش در خود دارد. امکاناتی که باعث شده است حتی ویراستارهای قدیمی هم دیگر کمتر از ویرایش روی کاغذ استفاده کنند.

شیوه ویراستاری دستی دیگر کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. اما اگر کسی باشد که اصرار به آن داشته باشد، در ایران تایپیست سفارش ویرایش متن او پذیرفته خواهد شد. برای ویرایش دستی و روی صفحات نشانه های استانداردی وجود دارد که همه ویراستارها از آنها استفاده می کنند. کسی که قرار است اصلاحات اعمال شده روی متن را در فایل پیاده کند هم باید از این نشانه ها سر در بیاورد. در صورت ناآگاهی ممکن است دچار اشتباه شود.

اطلاعاتی درباره شیوه ویراستاری

ویراستاری در نرم افزار ورد

آیا شیوه ویراستاری برای تمامی متون یکسان است؟

شیوه ویراستاری را می توان برای همه متون یکسان دانست. در ایران تایپیست از قواعد و اصول یکسانی برای ویرایش استفاده می شود. می توان گفت که ویرایش متن ها در کلیات یکسان هستند، اما در جزئیات با هم فرق دارند. به همین دلیل هم هست که هر ویراستاری در یک شاخه مهارت کسب می کند و تجربه به دست می آورد. مثلاً آنها که در ویرایش کتاب متخصص می شوند با فراز و نشیب های کار نشر کتاب و اولویت هایی که در زمان ویرایش مد نظر است به خوبی آشنایی پیدا می کنند.  

شیوه ویراستاری مقاله ها نیز در کل از همان اصول و قواعد ویرایش پیروی می کند. اما ویراستار مقاله های آی اس آی می داند که چطور باید متن را ویرایش کند که مقاله در مجله مورد نظر پذیرفته شود. یعنی با کسب تجربه متوجه شده است که چه تغییراتی متن را در این زمینه ارزشمندتر می کند. شاید ویراستاری که در ویرایش کتاب مهارت پیدا کرده است با این اصول آشنایی نداشته باشد. با وجود این که بر اصول کلی تعیین شده ویرایش به خوبی آشنایی دارد.

شیوه ویراستاری پایان نامه ها نیز باید بر اساس قواعد و اصول ویرایش تعیین شود. اما در این متون نیز نیاز است که علاوه بر پیاده کردن اصول ویرایشی شیوه نامه های که دانشگاه تنظیم می کند هم توجه شود. ویراستارهایی هم هستند که در ویرایش پایان نامه ها مهارت دارند و می توانند این متون را به بهترین شکل ممکن ویرایش کنند. برای ویرایش پایان نامه اولویت هایی وجود دارد که این ویراستارها به خوبی با آنها آشنایی دارند.   

شیوه ویراستاری برای هر متنی شامل همان اصولی می شود که با توجه به قواعد و دستور زبان فارسی تعیین شده اند. هر متنی در هر قالبی که باشد نیاز است که با توجه به اصول مشخص شده به زبان معیار نزدیک شود. مهم نیست که این متن چه قالبی داشته باشد، مهم این است که نباید اشتباه تایپی و املایی و اشتباه محتوایی و اشتباهات زبانی داشته باشد. در نهایت، باید یک متن روان و قابل فهم تبدیل شود که مخاطبان آن به خوبی با ارتباط برقرار کنند.  


کافی است در وبسایت ثبت نام نموده و سفارش ویراستاری خود را ثبت نمایید.

سفارش آنلاین تایپ، ترجمه و چاپ کتاب

صدور فاکتور رایگان است

مطالعه صفحات زیر پیش نهاد می شود

ویرایش فنیهزینه ویراستاریویراستاریهزینه ویرایش علمی

سوالات متداول

بله. هر دانشگاهی شیوه نامه مخصوص به خود را تنظیم می کند.

ممکن است دانشگاه برای هر مقطعی شیوه نامه مخصوص به آن را تنظیم کرده باشد. در این باره باید از مسئولان دانشگاه سؤال شود.

ناشر می تواند درباره تمام اصول و قواعدی که به اجرای آنها در متن اصرار دارد در متن شیوه نامه اشاره کند.

بله. یکی از معیارهای پذیرش مقاله های آی اس آی تبعیت از همین موارد مشخص شده است.


نویسنده: شیرین کرم خانی ویراستاری تاریخ انتشار: 1401/12/15 ساعت 09:00:00 تعداد بازدید: 304 امتیاز 0 از 0 نظر

کلمات کلیدی: ویراستاری شیوه ویراستاری متد ویراستاری شیوه نامه ویراستاری ویراستاری متون

دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه

نام شما :
امتیاز شما :
دیدگاه شما :
یا شما روبات هستید؟ :