جمعه ۱۰ فروردین ۰۳
ثبت سفارش ورود به سیستم
نماد اعتماد
logo-samandehi
new order
ورود به سیستم
شناسه کاربری(ایمیل): گذرواژه: - فراموشی گذرواژه ؟
موضوعات خبری
محاسبه فوری هزینه ترجمه
شما میتوانید با انتخاب زمینه و زبان ترجمه و وارد نمودن تعداد کلمات متنی که باید ترجمه شود، هزینه و زمان تحویل ترجمه را بدست بیاورید.
زمینه: زبان: تعداد کلمه:
پست الکترونیکی شما :
خبری شد، خبرتان میکنیم !

چگونه به مقالات خود DOI بدهیم؟ اگر مقالات ما DOI ندارند چکار کنیم؟

اگر مقالات شما DOI ندارند و شما به دنبال آن هستید که به DOI مجهز شوید، برای اینکار دو راه وجود دارد:

1. شرکتDOI  یک مجموعه است که خود دارای 10 شرکت زیر مجموعه می باشد و هر کدام از آنها، وظیفه تخصیص کدهای DOI را به موارد خاصی بر عهده دارند. در اینجا بصورت جامع و کامل به توصیف این زیرمجموعه ها و وظایفی که دارند میپردازیم:

  • CrossRef: یکی از بزرگترین نمایندگان فروشDOI است که وظیفه کدگذاری به موارد علمی (از قبیل مقالات، مجلات، کتاب ها، کتاب های الکترونیکی و غیره) را از طریق یک کنسرسیوم متشکل از 3000 ناشر به عهده دارد. برای مثال وظیفه تخصیص شناسه به مقالات علمی رشته های گوناگون دنیا که در مجلات معتبر مانند چاپ میشوند، برعهده این شرکت است. کراس رف با صدور نزدیک به 80 میلیون کد به مقالات پژوهشی سهم عظیمی در علمی سنجی دنیا ایفا مینماید. متاسفانه بدلیل تحریمهای آمریکا فروش این خدمت برای ایرانیان ممنوع بوده و مشمول قوانین تحریم میباشد.  http://www.crossref.org
  • DataCite: داده های پژوهشی از طریق کنسرسیومی متشکل از تحقیقات کتابخانه ای، ارائه دهندگان اطلاعات فنی و مراکز داده های علمی؛ وظیفه تخصیص کدهای دیجیتالی به دیتاهای آنلاین در اینترنت را بر عهده دارند.
  • EU publications office: تمام نشریات رسمی اتحادیه اروپا از طریق دفتر انتشارات اتحادیه اروپا EUبه کد دی او آی مجهز میشوند.
  • شناسه های ثابت جهانی برای محتویات ویدیویی و تبلیغاتی از طریق ثبت Entertainment ID، که معمولا به عنوان EIDR شناخته میشود انجام میگیرد.
  • China National Knowledge Infrastructure  یا سازمان بین المللی علمی چین که به اختصار CNKI نامیده میشود، وظیفه تخصیص کد DOI به موارد علمی انتشاریافته در کشور چین را به عهده دارد. 

2. روش دوم که برای کشور ما آسانتر است، خرید و استفاده ازDOI  توسط یکی از انتشارات معتبر کشور است. موسسه ایران تایپیست بعنوان یکی از شرکت‌های فعال در حوزه ساماندهی و ارتقای نشریات علمی با سابقه طولانی، نماینده رسمی برای صدور شناسه DOI در ایران است و این امکان را فراهم کرده تا شناسهDOIویژه کلیه نشریات علمی را به صورت رسمی و با اختصاص پیش شماره ویژه هر ناشر، دانشگاه یا موسسه و انجمن علمی با کمترین هزینه ممکن به دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی، پژوهشی، انجمن‌ها و نشریات علمی ارائه دهد. بنابراین چنانچه مقالات شما DOI ندارید و خواستار اخذ کد دیجیتالی معتبر در کمترین زمان ممکن با مناسبترین هزینه هستید با مشاورین ما به شماره تلفن 09199170040 تماس حاصل فرمایید.


توجه فرمایید که متاسفانه تعدادی از ناشرین ایرانی DOIهای جعلی را در اختیار مجلات و افراد قرار میدهند که در ظاهر صحیح است ولی وقتی اطلاعات آنرا در سایت http://search.Crossref.org جستجو میکنیم درمیابیم که هیچ اطلاعاتی برای آن کد DOI ثبت نشده است. بنابراین قبل از خرید سرویس، حتما  DOIهای قبلی آن ناشر را در مسیر کراس رف بررسی نموده و سپس اقدام به خرید سرویس نمایید.

 چگونه DOI های معتبر و نامعتبر را تشخیص بدهیم؟

شرکت کراس رف ناشرین مقالات علمی را ملزم به استفاده از کدهای استاندارد XML برای اخذ DOI مینماید و از این طریق سرویس های زیادی را برای مقالات و مجلات فعال مینماید. لازم به ذکر است که اگر کد DOI از مسیری غیر از روش XML استاندارد اخذ گردد سرویس های کراس رف برای آن مقاله فعال نخواهد شد. برای اطمینان از اینکه DOI صحیح ثبت شده است نیاز دارید که کد مربوطه را در سایت http://search.Crossref.org جستجو نمایید. اگر DOI به روش صحیح ثبت شده باشد با جستجوی آن در این سایت به تمامی اطلاعات مقاله دست خواهید یافت اما برای کدهای نامعتبر هیچ اطلاعاتی نمایش داده نمیشود. متاسفانه در سال‌های جاری برخی شرکت‌ها و موسسات متفرقه پیش شماره خاص خود را به نشریات دانشگاه‌ها ارائه کرده‌اند که ادامه این روند شایسته نیست. از این رو این موسسه ایران تایپیست این امکان را دارد تا پیش شماره اختصاصی معتبری را به دانشگاه‌ها و موسسات علمی ارائه دهد.

آیا DOI توسط هر وب سایتی قابلیت اجرا و بازخوانی را دارد؟

خیر،DOI  باید توسط ارتباط وب سایت مجله با بانک اطلاعاتی کراس رف از طریق XML و متادیتا مربوطه صورت پذیرد. لذا امکانات وب سایت مجلات باید این قابلیت را فراهم سازد. با تخصیص DOIاین کد یکتا با متادیتای مناسبی از شی مورد نظر در سیستم DOI متصل میشود. آنچه که بسیار اهمیت دارد و تضمین کننده برخورداری از منافع این کد دیجیتال است، امکان تولید شدن این متادیتا با فرمت استاندارد DOI و اتصال صحیح لینکها به یکدیگر است. در خصوص مقالات علمی و دانشگاهی که عمدتا بر روی سایت مجلات منتشر میشوند، این موضوع بسیار مهم است که سایت مجله موردنظر بتواند به صورت خودکار و با رعایت استانداردهای DOI مقالات را منتشر نماید.

تهیه و تدوین: تیم تولید محتوای ایران تایپیست-مهسا قبادی 24/8/95 ساعت 8:30

 

برای کسب اطلاعات بیشتر جزوه را خریداری نمایید. 

DOI

 

توجه: هرگونه کپی برداری بدون لینک گذاری به این صفحه از لحاظ قانونی و شرعی حرام است.

 


نویسنده: عاطفه حبیبی تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸:۵۹ سه شنبه ۱۳۹۵/۰۸/۲۵ تعداد بازدید: 5145

کلمات کلیدی: DOI مقالات DOI مقاله DOI مقاله ای اس ای isi

Link: /news/چگونه-به-مقالات-خود-DOI-بدهیم؟-اگر-مقالات-ما-DOI--ندارند-چکار-کنیم؟-7.html

دیدگاه کاربران

مسعود زبردست :

با سلام و احترام مطالب شما خیلی مفید و قابل استفاده بود.

ارسال دیدگاه

نام و نام خانوادگی :
دیدگاه شما :
آیا شما روبات هستید؟ :
* ایران تایپیست هیچگونه مسئولیتی نسبت به دیدگاه های کاربران ندارد و تمامی مطالب ارسالی دیدگاه و نظر شخصی کاربران است.