پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۰۳
ثبت سفارش ورود به سیستم
نماد اعتماد
logo-samandehi
new order
ورود به سیستم
شناسه کاربری(ایمیل): گذرواژه: - فراموشی گذرواژه ؟
دسته بندی مقالات
محاسبه فوری هزینه ترجمه
شما میتوانید با انتخاب زمینه و زبان ترجمه و وارد نمودن تعداد کلمات متنی که باید ترجمه شود، هزینه و زمان تحویل ترجمه را بدست بیاورید.
زمینه: زبان: تعداد کلمه:
پست الکترونیکی شما :
خبری شد، خبرتان میکنیم !

فنون ویراستاری

نویسنده: سورنا احمدخانی ویراستاری تاریخ انتشار: 1401/12/15 ساعت 11:00:00 بازدید: 645 امتیاز 0 از 0 نظر

فنون ویراستاری شامل قواعد و اصولی می شود که ویراستارها از آنها برای ویرایش متون استفاده می کنند. هر ویراستاری برای تغییراتی که در متن ایجاد می کند باید دلیل داشته باشد. ویراستار اعمال سلیقه نیست. یعنی هیچ ویراستاری تنها به این علت که کلمه ای را دوست ندارد با کلمه ای که دوست دارد جایگزین نمی کند. برای کوچک ترین تغییرات و اصلاحاتی که در متن اعمال می شود، باید دلیل منطقی وجود داشته باشد. ویراستاران ایران تایپیست مهارت و تخصص کافی برای ویرایش را دارا هستند.

اطلاعاتی درباره فنون ویراستاری

فنون ویراستاری


کافی است در وبسایت ثبت نام نموده و سفارش ویراستاری خود را ثبت نمایید.

سفارش آنلاین تایپ، ترجمه و چاپ کتاب

صدور فاکتور رایگان است

منظور از فنون ویراستاری چیست؟

فنون ویراستاری را می توان همان اصول و قواعدی دانست که برای ویرایش مورد استفاده قرار می گیرند. در ایران تایپیست هم به طور حتم ویراستارها با این فنون آشنایی کامل دارند. هر متنی ویراستارهای مخصوص به خود را دارد. متن در هر قالبی که باشد، نیاز به فنون خاص را برای ویراستاری دارد. در واقع، هر متنی اولویت های خود را در ویرایش دارد.

فنون ویراستاری در ویرایش فنی و صوری شامل موارد زیادی می شود. نشانه گذاری در ویرایش فنی جزئی از این فنون محسوب می شود. نشانه گذاری متن اصولی دارد که ویراستار باید آنها را بلد باشد. قواعد نشانه گذاری برای همه متون یکی است و تفاوتی در متن ندارد که ادبی یا تخصصی یا غیر تخصصی باشد. در هر متنی این قواعد باید رعایت شود. بدون دانستن نشانه گذاری ویراستار نمی تواند ویرایش فنی را روی متن اعمال کند.   

فنون ویراستاری در ویرایش زبانی و ادبی هم شامل موارد زیادی می شود. ویرایش زبانی هم اصول خود را دارد. اصولی ویرایش زبانی هم کاملاً تعیین شده هستند. این اصول بر اساس قواعد زبان فارسی مشخص شده اند. مثل این که «را» در کجای جمله باید بیاید. ساختار جملات بر اساس قواعد زبانی درست می شوند. این که فعل جمله مفرد یا جمع باشد نیز مطابق با این فنون در جمله مورد استفاده قرار می گیرد.   

فنون ویراستاری در ویرایش محتوایی هم دارای اصول و قواعد خاص است. هر ویراستاری که می خواهد متنی را ویرایش محتوایی کند باید این اصول را بداند. در واقع، بدون دانستن این قواعد ویراستاری نمی تواند اصلاحاتی در متن به وجود آورد. ویرایش محتوایی از سخت ترین و عمیق ترین انواع ویرایش است. هر ویراستاری توانایی انجام چنین ویرایشی را ندارد. در انتخاب ویراستاری که بتواند این نوع ویرایش را انجام دهد همیشه باید دقت شود. انتخاب ویراستار غیر متخصص برای ویرایش محتوایی می تواند عواقب جبران ناپذیری را برای صاحب متن به دنبال داشته باشد.  

اطلاعاتی درباره فنون ویراستاری

فنون ویرایش

آیا ایران تایپیست تمامی فنون ویراستاری را رعایت می کند؟

فنون ویراستاری در ایران تایپیست به خوبی رعایت می شوند. این مجموعه سال ها است که در زمینه خدمات دانشجویی فعالیت دارد. همین مسئله موجب شده است که افراد متخصصی با این مجموعه همکاری داشته باشند. افرادی که پیدا کردن آنها به طور شخصی کار ساده ای نیست. به این افراد متخصص هر جایی نمی توان دسترسی داشت. این افراد مهارت و تجربه بسیاری در ارائه این خدمات دارند. متخصصانی که فنون کار را به خوبی می دانند.

فنون ویراستاری و بلد بودن آنها برای هر کسی ممکن نیست. کسانی که در رشته ادبیات و زبان فارسی در دانشگاه تحصیل می کنند در واحدهای درسی آنها این فنون آموزش داده می شود. اما علاقه مندان به این حرفه نیز خود با شرکت در کلاس های آموزشی این فنون را می آموزند. این فنون در مواقعی بسیار پیچیده است و پیاده کردن آنها در متن های تخصصی ممکن است کار ساده ای نباشد. تغییراتی در جملات می تواند به تغییر معنای آنها منجر شود. این اتفاقی است که ویراستارهای کم تجربه ممکن است رقم بزنند. اما ویراستارهای با تجربه به خوبی می دانند که چطور باید این فنون را در هر متنی پیاده کنند.  

بدون دانستن فنون ویراستاری ویرایش کاری صحیح نیست. این فنون قواعد مشخصی هستند. در واقع، نمی توان آنها را نامحدود دانست. در همه دوره های آموزش ویراستاری کمابیش همین قواعد آموزش داده می شوند. اما دانستن این فنون کافی نیست. به دلیل این که ویرایش یک هنر است و ویراستار با تلفیق هنر و فنون می تواند جملات را به بهترین شکل ممکن تغییر دهد.   

فنون ویراستاری به تنهایی نمی توانند از یک فرد ویراستار بسازند. برای این که جملات روان تر و ساده تر و قابل فهم تر شوند نیاز است که ویراستار از هنر خود نیز در تغییر جملات استفاده کند. این مسئله را می توان وقتی متوجه شد که یک متن را برای اصلاح به دست چند ویراستار مختلف سپرد. به طور حتم، با این که قواعد ویرایش یکی هستند، اما ویراستارها متن را به یک شکل تغییر نمی دهند. آنها بر اساس هنر و تجربه اندوخته شان دست به تغییر متن می زنند.

اطلاعاتی درباره فنون ویراستاری

فنون ویراستاری پایان نامه


کافی است در وبسایت ثبت نام نموده و سفارش ویراستاری خود را ثبت نمایید.

سفارش آنلاین تایپ، ترجمه و چاپ کتاب

صدور فاکتور رایگان است

فنون ویراستاری پایان نامه چگونه است؟

فنون ویراستاری پایان نامه در ایران تایپیست مطابق با درخواست دانشگاه است. هر دانشگاهی برای پایان نامه دانشجویان در هر رشته و هر سطحی قوانینی را تعیین کرده است. پیش از این که دانشجو بخواهد نوشتن پایان نامه را شروع کند، دانشگاه این قوانین را در اختیار او قرار می دهد. در این قوانین به موارد مختلفی اشاره شده است. دانشجو موظف است همه این موارد را در پایان نامه خود پیاده کند.

فنون ویراستاری پایان نامه درباره فونت متن می گوید. درباره فونت تیترها و اندازه آنها گفته می شود. اندازه فونت متن نیز تعیین می شود. در این فنون از اندازه فاصله بین خط ها و فاصله نوشته از بالا و پایین و چپ و راست متن گفته می شود. هر دانشگاهی استانداردهایی خود را در این مورد تعیین کرده است. حتی اگر یکی از موارد در متن رعایت نشده باشد، به دانشجو درباره رعایت آن تذکر داده خواهد شد.

فنون ویراستاری که برای پایان نامه نوشته می شود تعیین می کند در سرصفحه های فرد و زوج چه چیزی باید آورده شود. پانوشت ها به چه صورت شماره گذاری شوند. تصویرها و نمودارها و جدول ها چطور باید شماره گذاری شوند. مراجعی که برای نوشتن پایان نامه مورد استفاده قرار گرفته اند چطور باید در آن ثبت شوند. این فنون و بسیاری از مطالب دیگر را دانشجویان در زمان نوشتن و صفحه بندی پایان نامه باید مد نظر داشته باشند.

فنون ویراستاری تحویل گرفته شده از دانشگاه را در زمان ثبت سفارش می توانید به ویراستارهای ایران تایپیست تحویل دهید. آنها ویرایش فنی را بر اساس دستورات خواسته شده پیش خواهند برد. اگر در مواردی ویراستار احساس کند که مطابق با اصول ویرایش پیش نمی رود، می تواند آن موارد را با سفارش دهنده در میان بگذارد. در ویرایش زبانی و محتوایی پایان نامه ویراستار می تواند متن را بر طبق قواعدی که می داند ویرایش کند. اگر به مواردی در دستورات دانشگاه اشاره شده باشد، باید آنها را رعایت کند.  

اطلاعاتی درباره فنون ویراستاری

فنون ویراستاری مقاله

رعایت فنون ویراستاری مقاله مطابق ژورنال

فنون ویراستاری در ایران تایپیست برای مقاله مطابق با ژورنال پیش خواهد رفت. هر ژورنالی برای این که مقالات را به چاپ برساند، اصول و قواعد خاص خود را دارد. یعنی نویسندگان مقاله ها می دانند که وقتی مقاله آنها پذیرفته خواهد شد که بر طبق این قواعد پیش بروند. در زمان ثبت سفارش ویرایش مقاله این اصول باید در اختیار ویراستار گذاشته شود تا بتواند بر اساس آن کار ویرایش را شروع کند.

فنون ویراستاری مقاله ها برای ژورنال های مختلف متفاوت است. برای ژورنال مهم است که مقاله نوشته شده بر اساس قواعد تعیین شده آن نوشته شده باشد. احتمال این که مقاله ای پذیرفته نشود تنها به دلیل این که مطابق با درخواست ژورنال نیست وجود دارد. یعنی نویسنده مقاله باید بداند که این قواعد مهم هستند و مقاله هر چقدر هم ارزش علمی داشته باشد، ممکن است به خاطر قرار نگرفتن در قالب مقاله های یک ژورنال مورد پذیرش واقع نشود.

فنون ویراستاری مقاله های تخصصی و علمی نیز بر اساس قواعد ژورنال تعیین می شوند. ویراستارهایی که مقاله ویرایش می کنند به خوبی با قواعد این کار آشنایی دارند. این ویراستارها تجربه خوبی را در این زمینه کسب کرده اند و همین مسئله موجب شده است که بدانند اهمیت قواعدی که ژورنال تعیین می کند چقدر است. زمان در پذیرفته شدن مقاله اهمیت بسیار زیادی دارد. رفت و برگشت مقاله ها می تواند منجر به از دست رفتن زمان طلایی دانشجو شود.  

فنون ویراستاری می توانند در زمان نوشتن مقاله های تخصصی نیز رعایت شوند. البته اگر نویسنده با چگونگی اعمال آنها در متن آشنا باشد. دانشجویان برای این که بتوانند یک رزومه خوب برای خودشان تهیه کنند، نیاز دارند مقاله چاپ شده در ژورنال های معتبر داشته باشند. آنها معمولاً وقت زیادی را صرف تحقیق و نوشتن مقاله ها می کنند. یک ویرایش حرفه ای می تواند تضمین کند مقاله به طور حتم در ژورنال به چاپ خواهد رسید و دانشجو از امتیاز آن نهایت بهره را خواهد برد.

اطلاعاتی درباره فنون ویراستاری

فنون ویراستاری کتاب

فنون ویراستاری کتاب قبل از چاپ

اعمال فنون ویراستاری کتاب از خدمات پیش از چاپی هستند که در ایران تایپیست ارائه می شود. هر سفارش دهنده ای که کتابی برای ویرایش داشته باشد، می تواند در وب سایت این مجموعه آن را ثبت کند. پیش از هر کاری باید در وب سایت ثبت نام کند. ثبت نام در وب سایت این مرکز ساده است و با وارد کردن چند اطلاعات ساده انجام پذیر است.  

فنون ویراستاری کتاب با مقاله و پایان نامه در کلیات به هم شبیه هستند، اما در جزئیات با هم فرق دارند. ویراستارهایی که کتاب ویرایش می کنند در این کار حرفه ای و متخصص می شوند. ممکن است با توجه به تخصصی که کسب کرده اند، دیگر ویرایش مقاله های تخصصی و پایان نامه ها را بر عهده نگیرند. ویرایش کتاب کاری تخصصی است که ویراستارها می توانند در انتخاب کتاب ها با موضوعات مختلف هم آن را تفکیک کنند. به عنوان مثال، یک ویراستار می تواند در زمینه ویرایش کتاب های پزشکی تخصص لازم را به دست آورد.  

فنون ویراستاری برای کتاب را انتشارات می تواند تعیین کند. برخی از ناشران برای خودشان شیوه نامه ویرایش دارند و ویراستارها را موظف می کنند که بر طبق آن کتاب ها را ویرایش کنند. برای تهیه شیوه نامه معمولاً از مواردی که در فرهنگستان عنوان شده است کمک گرفته می شود. خود فرهنگستان نیز شیوه نامه هایی برای انواع ویرایش دارد که ویراستارها در زمان ویرایش می توانند مانند یک کتاب مرجع به آنها مراجعه کنند.

فنون ویراستاری تعیین شده در فرهنگستان برای تمام سطوح ویرایشی کارایی دارند. هر سؤالی که در زمان کار ویرایش برای ویراستار پیش بیاید، می تواند پاسخ آن را در شیوه نامه ها و کتاب های مختلف فرهنگستان بیابد. درباره جدانویسی یا سرهم نوشتن کلمات نیز قواعد خاصی مشخص شده است. ویراستارهای حرفه ای با این قواعد آشنایی دارند و می دانند که چطور از این قواعد استفاده کنند. ممکن است در ابتدا کمی گیج کننده باشد، اما با کسب مهارت و تجربه آسان خواهد شد. 


کافی است در وبسایت ثبت نام نموده و سفارش ویراستاری خود را ثبت نمایید.

سفارش آنلاین تایپ، ترجمه و چاپ کتاب

صدور فاکتور رایگان است

مطالعه صفحات زیر پیش نهاد می شود

ویرایش فنیهزینه ویراستاریویراستاریصفحه آرایی

سوالات متداول

فنون ویرایش فنی گسترده است و بخشی از آن شامل نشانه گذاری در متن و پاراگراف بندی و شماره گذاری جدول ها و تصاویر و نمودارها می شود.  

امکان تغییر این قواعد وجود ندارد. به دلیل این که این قواعد از دستور زبان فارسی گرفته شده اند. تمام قواعد و اصول ویرایش را استادان زبان و ادبیات فارسی تعیین کرده اند. ویراستارها با آگاهی از این مورد از این قوانین تبعیت می کنند.

یادگیری ویرایش بیش از هر چیزی نیاز به تجربه دارد. وقتی فرد بتواند آموخته های خود را روی متن پیاده کند، کم کم می تواند در آن متخصص شود. 

بله. به طور حتم مقاله ای برای چاپ پذیرفته می شود که این فنون در آنها رعایت شده باشد.


نویسنده: سورنا احمدخانی ویراستاری تاریخ انتشار: 1401/12/15 ساعت 11:00:00 تعداد بازدید: 645 امتیاز 0 از 0 نظر

کلمات کلیدی: فنون ویراستاری قوانین ویراستاری اصول ویراستاری ویراستاری تخصصی ویراستاری طبق قوائد

دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه

نام شما :
امتیاز شما :
دیدگاه شما :
یا شما روبات هستید؟ :