سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰۳
ثبت سفارش ورود به سیستم
نماد اعتماد
logo-samandehi
new order
ورود به سیستم
شناسه کاربری(ایمیل): گذرواژه: - فراموشی گذرواژه ؟
دسته بندی مقالات
محاسبه فوری هزینه ترجمه
شما میتوانید با انتخاب زمینه و زبان ترجمه و وارد نمودن تعداد کلمات متنی که باید ترجمه شود، هزینه و زمان تحویل ترجمه را بدست بیاورید.
زمینه: زبان: تعداد کلمه:
پست الکترونیکی شما :
خبری شد، خبرتان میکنیم !

تاریخچه صفحه آرایی

نویسنده: سارا اخلاقی صفحه آرایی کتاب تاریخ انتشار: 1401/10/7 ساعت 11:00:00 بازدید: 546 امتیاز 0 از 0 نظر

تاریخچه صفحه آرایی به ما یک نکته را خاطرنشان می کند: «آنچه که امروز ما به عنوان صفحه آرایی می شناسیم، از ابتدا یک ساختار و چارچوب نداشته است». اگر هیچ چیز در مورد تاریخچه صفحه آرایی نمی دانید، پیشنهاد می کنیم این مطلب را مطالعه کنید. علاوه بر این، ما مشتاق دریافت سفارشات صفحه آرایی شما در ایران تایپیست هستیم؛ هرلحظه و هر ساعت.


کافی است در وبسایت ثبت نام نموده و سفارش صفحه آرایی خود را ثبت نمایید.
صدور فاکتور رایگان است

تاریخچه صفحه آرایی چیست؟

معمولاً کمتر در مورد تاریخچه صفحه آرایی صحبت می شود. کلیه‌ی اطلاعاتی که ما در مورد صفحه آرایی داریم بیشتر به شیوه ها، نرم افزار ها و تکنیک های آن برمی گردد. اما در اینجا قصد داریم در مورد تاریخچه صفحه آرایی صحبت کنیم. امروزه گنجینه ای که تحت عنوانِ «صفحه آرایی» به دست ما رسیده، راه درازی را طی نموده است.

تاریخچه صفحه آرایی به یک کشور خاص وابسته نیست. در سراسر جهان و هر کشوری به طور ویژه، صفحه آرایی پیشرفت هایی داشته است. نمی توان گفت که صفحه آرایی که در ایران انجام می شود از کل دنیا عقب تر است یا یک کشور خاص همیشه در این زمینه پیشرو بوده است. صفحه آرایی روشی است که انسان همیشه به آن نیازمند است. در عین حال، تغییرات روی آن به ندرت و دیر به دیر اتفاق می افتد.

پیشرفت هایی که در تاریخچه صفحه آرایی بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت، بسیار جدی تر از گذشته بود (البته در اروپا و آمریکا). در آن زمان، به این روش هم توجه بیشتری شد و هم از ابزار های متعددی برای بهبود ظاهر محتواهای بصری استفاده شد. در نتیجه اگر قبل از جنگ جهانی دوم تلاش می شد تا صرفا از صفحه آرایی برای کتاب ها یا روزنامه‌ها استفاده شود، پس از آن تلاش ِبسیاری شد تا از آن برای کلیه متون و تصاویر استفاده شود.

پل رند (به عنوان یک طراح) در دهه‌ی 1940 از پیشگامان طراحی گرافیک در آمریکا بود. او یکی از افرادی بود که مفهوم «طراحی و صفحه آرایی خوب» را پایه ریزی کرد. رند یک ایده داشت؛ اینکه طراحی و صفحه آرایی می تواند به افزایش موفقیت یک شرکت یا سازمان کمک کند. البته این ایده هنوز هم پابرجاست و می توان به کمک آن طرح های بی نظیری به وجود آورد و مخاطب را تحت تاثیر قرار داد.

تاریخچه صفحه آرایی

طراحی جلد کتاب ها توسط پل رند

تاریخچه صفحه آرایی در ایران به چه صورت است؟

در مورد تاریخچه صفحه آرایی در ایران – همچو سراسر دنیا – اطلاعات پراکنده ای در دست است. گفته می شود که از ابتدا در زمان سومری ها شکل خاصی از صفحه آرایی وجود داشت؛ که البته با ساختار امروزی که از آن سراغ داریم از زمین تا آسمان متفاوت بوده است. در آن زمان، افراد روی لوح های گِلی متن ها یا کلمات یا علامت ها را یادداشت می کردند. با گذشت زمان و استفاده از پوست، چرم و ... شیوه های آرایش صفحات و ظاهر متن ها تغییر قابل توجهی کرد.

در تاریخچه صفحه آرایی در زمان حکومت شاه اسماعیل صفوی بها و ارزش ویژه ای به این هنر داده شد. همچنین در دوره تیموریان ارج و ارزش والایی برای صفحه آرایی در نظر می‌گرفتند. بنابراین می توان تولد صفحه آرایی و رسیدن آن به بلوغ را مربوط به این دوره های تاریخی ایران دانست. به طور کلی در عصر صفوی به هنر اهمیت ویژه ای داده می شد. بنابراین صفحه آرایی و ایجاد ظاهری تماشایی و چشم نواز برای متن کتابها، نامه ها و ... نیز در دستور کار قرار گرفته بود.

تاریخچه صفحه آرایی در ایران با چالش های متعددی روبرو بوده است. مثلا در زمان نادرشاه افشار به دلیل توجه ویژه به جنگ و خون‌ریزی، یا پس از حمله افغان ها به ایران، توجه به هنر (و به دنبال آن صفحه آرایی) رو به افول رفت. اما مجدداً پس از پادشاهی فتحعلی شاه، رونق یافت؛ زیرا او به هنر و ادبیات علاقه فراوانی داشت.

بنابراین تاریخچه صفحه آرایی در ایران با اوج و فرود های فراوانی رو به رو بوده است. صفحه آرایی به هر سختی توانسته است حیات خود را حفظ کند. اکنون این هنر به ما رسیده است. ما باید آن را به نحو احسن، پر شاخ و برگ‌تر و زیباتر به آیندگان تحویل دهیم. ایران تایپیست به عنوان یک مرکز برتر در زمینه صفحه آرایی و انجام خدمات ِمرتبط با آن، سعی در ارتقای سلیقه عموم جامعه دارد. شما – به عنوان شرکت، کسب و کار یا فرد حقیقی– می توانید صفحه آرایی سایت تان را به ما بسپارید؛ ما آن‌را به بهترین شکل ممکن به شما تحویل خواهیم داد.

تاریخچه صفحه آرایی

الفبای خط آرامی


کافی است در وبسایت ثبت نام نموده و سفارش صفحه آرایی خود را ثبت نمایید.
صدور فاکتور رایگان است

تاریخچه صفحه آرایی در اروپا قدمت بیشتری دارد یا در ایران؟

همانطور که اشاره شد، تاریخچه صفحه آرایی چه در ایران و چه در اروپا و سایر مناطق به طور دقیق و رسمی، مشخص نیست. اما از زمان اختراع خط توجه به آراستن کلمات، حروف و تنظیم فاصله ها بیشتر شد. کم کم مردم می فهمیدند که این فقط متن نیست که اهمیت دارد. بلکه باید در آن یک نظم به خصوص و چشم نواز هم وجود داشته باشد.

اطلاعاتی که در مورد تاریخچه صفحه آرایی (به جز ایران) وجود دارد، به مصر خلاصه می شود. در مصر اولین نشانه های استفاده از خط و صفحه آرایی یافته شده است. هر چه زندگی شهری بین انسان ها باب شد، رعایت اصول زیبایی شناسانه در تک تک ابعاد زندگی آنها در اولویت قرار گرفت. در هزاره سوم قبل از میلاد مسیح، مردم بین النهرین تصمیم گرفتند تا تغییراتی در شیوه و سبک نگارش و نوشتار ایجاد کنند. این تغییرات موجب شد تا شکل و شمایل صفحات و خطوط آنها به کلی تغییر کند.

در تاریخچه صفحه آرایی و هزاره دوم قبل از میلاد این مردم فنیقی بودند که به دلیل تجارت با مصر و بین النهرین تصمیم گرفتند  الفبا را اختراع کنند. اولین هدف آنها این بود که تجارت را آسان تر کنند و زبانی مشترک برای برقراری ارتباط با سایر کشور ها داشته باشند. همانطور که اشاره شد، از این زمان به بعد، شیوه صفحه آرایی نیز تغییرات چشمگیری پیدا کرد. جالب است بدانید که کتابت (یا همان صفحه آرایی به زبان قدیمی) در مصر به شکل تصویری بود. برای درک بهتر می توانید به خط هیروگلیف نگاهی بیندازید. هیروگلیف توسط مصری ها پدید آمد.

در تاریخچه صفحه آرایی آمده است که این خط توسط مصری ها بیش از سه هزار سال مورد استفاده قرار می‌گرفت. همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید، در این نوع خط توجه به فاصله و نظم میان تصاویر حک شده به خوبی به چشم می خورد. این مسئله نشان از رعایت اصول و قوانین خاصی در صفحه آرایی ِآن زمان دارد.

تاریخچه صفحه آرایی

خط هیروگلیف

تاریخچه صفحه آرایی قرآن

قرآن یکی از جمله کتاب های تاریخی در دنیا به حساب می آید. بعد از کتابت قرآن و انتشار آن در سراسر دنیا، شیوه های مختلف صفحه آرایی برای آن در نظر گرفته شد. در اصل، به خاطر به وجود آمدن خط ها و فونت های مختلف مخصوص ِنوشتن قرآن، استفاده از طلا و به وجود آمدن تذهیب برای زیباتر کردن تک تک صفحات، شیوه‌ی صفحه آرایی این کتاب مهم از ابتدا تا کنون تغییرات بسیار زیادی را تجربه کرده است.

تاریخچه صفحه آرایی کتاب قرآن از قرن پنجم تا به امروز ادامه دارد. در بسیاری از این قرآن ها از آموزه های باستانی (مثلا مصر باستان) برای تنظیم صفحات استفاده می شود. به عنوان مثال: نسبت طلایی. در اکثر نسخه های قرآنی قدیمی ( و امروزی) از ترکیب بندی و ایجاد قاب تزئین استفاده می‌شده است. نمونه این قاب را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید. هر کدام از این قاب ها دارای نسبت های مشخص بوده اند. برای همین در تک تک صفحات جهت ایجاد یک هماهنگی و نظم ویژه، قابل استفاده بوده‌اند.

امروزه، بسیاری از سفارشاتی که به ایران تایپیست برای صفحه آرایی قرآن سپرده میشوند به همین شکل تنظیم می شوند. البته اینکه قرآن به چه صورتی تزئین شود، از چه فونتی برای کلمات و جملات آن استفاده شود و میزان بزرگی حروف و کلمات چقدر باشد، و به طور کلی ترکیب بندی و تنظیم فاصله ها و حاشیه ها در تک تک صفحات به چه شکل باشد یا توسط مشتری تعیین می شود یا طبق نظر و تخصص صفحه بند تعیین می شود. از این رو، اگر به صفحه آرایی قرآن به شکل تاریخی/ یا امروزی علاقه دارید می توانید در سایت ما سفارش ثبت کنید. ما در ایران تایپیست تجربه همکاری با شرکت ها و افراد مختلف را داریم. همچنین در زمینه  صفحه آرایی قرآن های مختلف نیز تبحر ویژه ای داریم.

تاریخچه صفحه آرایی

صفحه آرایی قرآن سده پنجم

تاریخچه صفحه آرایی مجلات

تاریخچه صفحه آرایی را در ایران و سایر کشور ها و به طور خاص برای قرآن، تا به اینجای مطلب بررسی کردیم. اما از دیرباز تا کنون، این فقط کتاب ها نبودند که برای صفحه آرایی مورد توجه قرار می گرفتند. مجلات هم بعد از پیدایش، برای صفحه آرایی و نظم دهی و ترکیب بندی به دست متخصصان سپرده می شدند.

در مورد تاریخچه صفحه آرایی مجلات نیز اطلاعات مختلفی وجود دارد. به طور کلی، از زمانی که انقلاب صنعتی رشد و پیشرفت قابل توجهی را تجربه نمود، به دنبال آن مجلات به وجود آمدند. به این خاطر که مجله ها نیز دارای محتوای بصری بودند، تلاش شد تا زیباسازی ظاهری آنها نیز در دستور کار قرار گیرد. ابتدایی ترین مجلات (مخصوصا در ایران) عمدتا دارای محتوای سیاسی و ادبی بودند. به همین خاطر، نیاز بود تا در آنها لزوما از تصاویر و المان های گرافیکی استفاده شود. به همین خاطر، صفحه آرایی آنها بسیار جدی تر انجام می شد. در گذشته، و قبل از اینکه تلویزیون به وجود آید، مجلات نقش موثری در زندگی مردم داشتند.

به همین خاطر وقتی تاریخچه صفحه آرایی مجلات را بررسی می کنیم به نکته جالبی بر می خوریم. اینکه از گذشته تا به امروز، وظیفه انتقال اخبار، انتقال اطلاعات، تبلیغات، تحریک احساسات مخاطبان نسبت به برخی موضوعات، و ... بر عهده مجلات بوده است. پس از اینکه تلویزیون به خانه‌ها راه باز کرد، کار مجلات کمی سخت تر شد. به همین خاطر، بسیاری از مجلات تلاش کردند تا با صفحه آرایی و غنی تر نمودن محتوا و ظاهر مجلات شان، عرصه ای برای جولان داشته باشند. همچنین اینکه بتوانند باز هم مانند گذشته ها نظر مخاطبان را به سمت خود جلب کنند. این شد که هنوز هم شاهد حیات مجلات و شیوه های مختلف صفحه آرایی آنها هستیم.

تاریخچه صفحه آرایی

تاریخچه صفحه آرایی


کافی است در وبسایت ثبت نام نموده و سفارش صفحه آرایی خود را ثبت نمایید.
صدور فاکتور رایگان است

 

مطالعه صفحات زیر پیش نهاد می شود

صفحه آراییصفحه آرایی پایان نامهصفحه بندی کتاب در ایندزاینهزینه صفحه آرایی

سوالات متداول

خیر، با هم متفاوت هستند.

در زمان باستان خیر؛ اما به مرور با پیشرفت در زمینه خط و صنعت چاپ، به این موارد جدی تر از قبل توجه شد.

در تاریخچه صفحه آرایی و در برخی دوره ها از مُهر ها برای زیبا‌سازی صفحات استفاده می‌کردند. بنابراین اِلمان های گرافیکی و نقاشی در صفحه آرایی وجود داشته اند.

بله، ما از کلیه قالب ها و فرمت ها برای ارائه خدمات منعطف به شما مشتری گرامی پشتیبانی می کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ایران تایپیست تماس بگیرید.


نویسنده: سارا اخلاقی صفحه آرایی کتاب تاریخ انتشار: 1401/10/7 ساعت 11:00:00 تعداد بازدید: 546 امتیاز 0 از 0 نظر

کلمات کلیدی: تاریخچه صفحه بندی بررسی تاریخچه صفحه آرایی تاریخ صفحه آرایی سوابق صفحه آرایی سابقه صفحه آرایی

دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه

نام شما :
امتیاز شما :
دیدگاه شما :
یا شما روبات هستید؟ :