شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳
ثبت سفارش ورود به سیستم
نماد اعتماد
logo-samandehi
new order
ورود به سیستم
شناسه کاربری(ایمیل): گذرواژه: - فراموشی گذرواژه ؟
دسته بندی مقالات
محاسبه فوری هزینه ترجمه
شما میتوانید با انتخاب زمینه و زبان ترجمه و وارد نمودن تعداد کلمات متنی که باید ترجمه شود، هزینه و زمان تحویل ترجمه را بدست بیاورید.
زمینه: زبان: تعداد کلمه:
پست الکترونیکی شما :
خبری شد، خبرتان میکنیم !

بازنویسی و بازگردانی چه تفاوتی را در ساختار اصلی متن ایجاد میکنند؟

نویسنده: سهیل آریانپور بازنویسی کتاب تاریخ انتشار: 1400/6/12 ساعت 11:00:00 بازدید: 760 امتیاز 3 از 1 نظر

دگرگونی و تغییر جز جدایی ناپذیر بازنویسی و بازگردانی است. در هریک از این حوزه‌های متن دچار تحول می‌شود، تغییر می‌کند، متحول می‌شود و متنی جدید پدید می‌آید. اما تغییری که در ساختار متن ایجاد می‌شود از بازنویسی به بازگردانی متفاوت است. این مورد نیز از دیگر موارد تفاوت بازنویسی و بازگردانی است. از این جمله چنین برمی‌آید که اگر متنی را هم بازنویسی و هم بازگردانی کنیم، شاهد نتایج متفاوتی خواهیم بود.

بازنویسی و بازگردانی چه تفاوتی را در ساختار اصلی متن ایجاد میکنند؟

تفاوت بازنویسی و بازگردانی

 

 برای مثال این جمله کهن را در نظر بگیرید:

جمله اصلی : شیخ خندید و بگفتش َ ای سلیم        این درخت علم باشد ای علیم

جمله بازگردانی شده: این درختی که تو در پی آن هستی، همان  درخت علم است.

در این مثال بازگردانی صورت گرفته است، یعنی شخص نویسنده شعر را خوانده است، آن را فهم کرده است و آن را به صورت ساده بازگو کرده است. با توجه به این مثال می‌توان تفاوتی را که در ساختار متن حین بازگردانی پدید می‌آید درک کرد. اما اگر همین بیت بازنویسی شود می‌بایستی آن را به صورت شعر بازنویسی کرد. از فاخرترین نمونه‌های بازنویسی می‌توان به بازنویسی نی نامه مولوی به زبان ترکی از حیدر عباسی اشاره نمود. پس از مطالعه این بند می‌توان چنین نتیجه گرفت که:

  1. در بازنویسی ساختار اصلی متن تا جایی که ممکن است می‌شکند و به نحوی که متن اصلی نزدیک باشد، مجددا بازنویسی می‌شود.
  2. در بازگردانی متن اصلی کلا منفجر می‌شود و متنی دیگر به زبان امروزی‌تر خلق می‌شود.

دگرگونی در بازگردانی بیشتر از بازنویسی است. چهارمین مورد تفاوت بازنویسی و بازگردانی همین نکته است.

برای شناخت کامل موارد تفاوت بازنویسی و بازگردانی می‌توانید با ایران تایپیست همراه باشید. در این سایت قادر خواهید بود اطلاعات کافی در این زمینه کسب کنید، یاد بگیرید و در صورت نیاز از عوامل ایران تایپیست برای بازنویسی و یا بازگردانی کمک بگیرید!

سوالات متداول

تفاوت بازنویسی و بازگردانی هریک اثرات متفاوتی در ساختار متن می‌گذارد. در بازنویسی تغییر ساختار مشهود نیست اما در بازگردانی کاملا قابل فهم و مشاهده است.

هم در بازنویسی و هم در بازگردانی متن جدید خلق می‌شود، اما خلق اثر جدید در بازگردانی از لحاظ هنری ارزش و نمره بیشتری نسبت به بازنویسی دارد. بازگردانی خلق هنر و بازنویسی خلق متون جدید است.

هم در بازنویسی و در هم در بازگردانی فهم متن هیچ تفاوتی ندارد. در هر دو مورد شخص نویسنده می‌بایستی متن را به خوبی درک کند، بخواند، مطالعه کند و پس از فهم کامل آن شروع پروژه را کلید بزند.

مدت زمان آماده سازی بازنویسی و یا بازگردانی بستگی به پروژه دارد. در برخی از موارد ممکن است سفارش بازنویسی و در برخی موارد سفارش بازگردانی سریع تر حاضر شود. عکس این قضیه نیز صادق است.


نویسنده: سهیل آریانپور بازنویسی کتاب تاریخ انتشار: 1400/6/12 ساعت 11:00:00 تعداد بازدید: 760 امتیاز 3 از 1 نظر

کلمات کلیدی: بازنویسی و بازگردانی متن ساختار بازنویسی و بازگردانی بازنویسی و بازگردانی متون بازنویسی و بازگردانی کتب بازنویسی و بازگردانی چیست

دیدگاه کاربران

ژاله فدایی | 1400-7-4 ساعت 16:00:31 امتیاز :

توضیحاتتون مفید بود. ممنون

ارسال دیدگاه

نام شما :
امتیاز شما :
دیدگاه شما :
یا شما روبات هستید؟ :