شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳
ثبت سفارش ورود به سیستم
نماد اعتماد
logo-samandehi
new order
ورود به سیستم
شناسه کاربری(ایمیل): گذرواژه: - فراموشی گذرواژه ؟
دسته بندی مقالات
محاسبه فوری هزینه ترجمه
شما میتوانید با انتخاب زمینه و زبان ترجمه و وارد نمودن تعداد کلمات متنی که باید ترجمه شود، هزینه و زمان تحویل ترجمه را بدست بیاورید.
زمینه: زبان: تعداد کلمه:
پست الکترونیکی شما :
خبری شد، خبرتان میکنیم !

تفاوت بازنویسی و بازگردانی

نویسنده: سورنا احمدخانی بازنویسی کتاب تاریخ انتشار: 1400/6/11 ساعت 12:00:00 بازدید: 2471 امتیاز 4.5 از 2 نظر

بازنویسی و بازگردانی هر دو جز مواردی هستند که در صنعت ادبیات و شعر کاربرد بسیاری دارند. برای استفاده از هریک از این روش ها می بایستی به موارد تفاوت بازنویسی و بازگردانی آشنا بود. تنها با شناخت تفاوت های بازنویسی و بازگردانی است که می توان به عمق قضیه دست یافت. حال شما بگویید، تفاوت بازنویسی و بازگردانی چیست؟

تفاوت تعریف بازنویسی و بازگردانی در چیست؟

صنعت ادبیات و حوزه مربوط به آن از طیف وسیعی از روش‌ها کمک میگیرد تا بتواند متون را همانطور که مقصود است ارائه دهد. از جمله این روش‌ها فن بازنویسی است. فن بازنویسی یکی از معمول‌ترین روش‌هایی است که می‌توان به کمک آن متنی را به نحوی دیگر خلق کرد. در این روش بازنویسنده متن را به خوبی می‌خواند و پس از درک کامل آن اقدام به نگارش مجدد آن می‌کند. در بازنویسی شخص نویسنده می‌بایستی مفهوم و معنی کلی را حفظ کند و هیچگونه تغییری در آن ایجاد نکند. تنها تغییری که در بازنویسی شامل متن اصلی می‌شود کوتاه‌تر‌شدن یا بلند‌تر‌شدن کلمات، تغییر کلمات با کلمات مترادف و یا شاخ‌و‌برگ‌دادن به جمله است. از دیگر این روش‌ها بازگردانی است. شاید طرح این روش بلافاصله پس از توضیحاتی که در مورد بازنویسی ارائه شد قدری گیج‌کننده به نظر برسد.

تفاوت بازنویسی و بازگردانی

تفاوت بازنویسی و بازگردانی

 

مگر موردی مبنی بر تفاوت بازنویسی و بازگردانی وجود دارد؟ تفاوت بازنویسی و بازگردانی در چیست؟ تفاوت بازنویسی و بازگردانی بسیار کلی است از این رو می‌توان هزاران هزار مورد مبنی بر تفاوت بازنویسی و بازگردانی طرح کرد. بازگردانی شیوه‌ای است که در آن نویسنده متن را از حالت نامفهوم خارج می‌کند و آن را به گونه‌ای امروزی می‌نویسد که برای قشر خاصی، که بیشتر افراد جامعه را در برمی‌گیرد، قابل درک باشد. در این روش متن تماما دگرگون می‌شود. متن بازگردانی شده باید هم مفهوم و هم معنی با متن اصلی باشد. تنها وجه اشتراک بازنویسی و بازگردانی در این است. آیا موسسه ایران تایپیست به تفاوت بازنویسی و بازگردانی واقف است و تمام اصول آن را می داند؟ ایران تایپیست از سری مجموعه‌‌های موفق و کارا در زمینه ارائه متون بازنویسی شده و بازگردانی شده است. در این موسسه از نوین‌ترین شیوه‌های روز دنیا در حوزه ادبیات استفاده می‌شود تا با کیفیت‌ترین متن‌ها در اختیار شخص مشتری قرار بگیرد.

روش استفاده شده در بازنویسی و بازگردانی برای کلمات چه تفاوتی دارد؟       

تفاوت بازنویسی و بازگردانی در حوزه کلمات چگونه پدیدار شده است؟ کلمه مهم‌ترین، اساسی‌ترین و کوچک‌ترین واحد زبان است که جملات و در پی آن بند‌ها را پدید می‌آورد. چگونگی چینش کلمات و نحوه کار با آنها در ادبیات مهم است. در هر‌یک از حوزه‌های مربوط به ادبیات با کلمات رفتار‌های متفاوتی می‌شود. هم در بازنویسی و هم در بازگردانی این واحد زبانی، یعنی کلمه، بسیار تحت تاثیر است. این کلمه است که جابجا می‌شود، نقش عوض می‌کند، در جایگاه دیگری قرار می‌‌گیرد، پسوند و یا پیشوند می‌گیرد و در آخر باعث آفرینش جمله‌ای جدید می‌شود. زمانی که نتوان روی کلمات کنترل داشت عملا نمی‌توان متن را دگرگون کرده، بازنویسی و یا بازگردانی نمود. اما تفاوت بازنویسی و بازگردانی در حوزه بازی با کلمات در چیست؟ قبل از تفسیر و پاسخ به این سوال بهتر است بدانید که این گزینه از جمله موارد مهم در مبحث تفاوت بازنویسی و بازگردانی است.

تفاوت بازنویسی و بازگردانی

تفاوت بازنویسی و بازگردانی

 

از آنجا تفاوت بازنویسی و بازگردانی بسیار مشهود است، در هر‌یک از این حوزه‌ها با کلمات به شیوه‌های مختلفی برخورد می‌شود.

  • در بازنویسی:
  1. اگر کلمه کهن و قدیمی باشد همان کلمه و یا مترادف آن به متن بازنویسی شده انتقال می‌یابد. این کلمه نباید نوین و امروزی باشد.
  2. جایگاه و نقش‌های مختلفی به کلمات تعلق می‌گیرد تا بتوان دگرگونی بیشتری در متن ایجاد نمود.
  • در بازگردانی:
  1. اگر کلمه کهن باشد، می‌بایستی معادل امروزی و نوین آن را در متن بازگردانی شده استفاده نمود.
  2. کلمات اساساً با منبع اصلی متن متفاوت خواهند بود چرا که قرار است متن امروزی‌تر و یا ساده‌تر باشد.

موسسه بزرگ ایران تایپیست از سری مجموعه‌های فعال در زمینه بازنویسی و بازگردانی است. این مجموعه نه تنها بسیار فعال است بلکه توانسته است با همراهی تیمی حاذق و باشناخت کامل تفاوت بازنویسی و بازگردانی سفارشات را در عالی‌ترین کیفیت خود به مشتری ارائه دهد.

بازنویسی و بازگردانی چه تفاوتی را در ساختار اصلی متن ایجاد میکنند؟

دگرگونی و تغییر جز جدایی ناپذیر بازنویسی و بازگردانی است. در هریک از این حوزه‌های متن دچار تحول می‌شود، تغییر می‌کند، متحول می‌شود و متنی جدید پدید می‌آید. اما تغییری که در ساختار متن ایجاد می‌شود از بازنویسی به بازگردانی متفاوت است. این مورد نیز از دیگر موارد تفاوت بازنویسی و بازگردانی است. از این جمله چنین برمی‌آید که اگر متنی را هم بازنویسی و هم بازگردانی کنیم، شاهد نتایج متفاوتی خواهیم بود.

تفاوت بازنویسی و بازگردانی

تفاوت بازنویسی و بازگردانی

 

 برای مثال این جمله کهن را در نظر بگیرید:

جمله اصلی : شیخ خندید و بگفتش َ ای سلیم        این درخت علم باشد ای علیم

جمله بازگردانی شده: این درختی که تو در پی آن هستی، همان  درخت علم است.

در این مثال بازگردانی صورت گرفته است، یعنی شخص نویسنده شعر را خوانده است، آن را فهم کرده است و آن را به صورت ساده بازگو کرده است. با توجه به این مثال می‌توان تفاوتی را که در ساختار متن حین بازگردانی پدید می‌آید درک کرد. اما اگر همین بیت بازنویسی شود می‌بایستی آن را به صورت شعر بازنویسی کرد. از فاخرترین نمونه‌های بازنویسی می‌توان به بازنویسی نی نامه مولوی به زبان ترکی از حیدر عباسی اشاره نمود. پس از مطالعه این بند می‌توان چنین نتیجه گرفت که:

  1. در بازنویسی ساختار اصلی متن تا جایی که ممکن است می‌شکند و به نحوی که متن اصلی نزدیک باشد، مجددا بازنویسی می‌شود.
  2. در بازگردانی متن اصلی کلا منفجر می‌شود و متنی دیگر به زبان امروزی‌تر خلق می‌شود.

دگرگونی در بازگردانی بیشتر از بازنویسی است. چهارمین مورد تفاوت بازنویسی و بازگردانی همین نکته است.

برای شناخت کامل موارد تفاوت بازنویسی و بازگردانی می‌توانید با ایران تایپیست همراه باشید. در این سایت قادر خواهید بود اطلاعات کافی در این زمینه کسب کنید، یاد بگیرید و در صورت نیاز از عوامل ایران تایپیست برای بازنویسی و یا بازگردانی کمک بگیرید!

فرق بین بازنویسی و بازگردانی در ادبیات کهن

ادبیات کهن شیوه‌ نگارش متن در ایام قدیم است. ادبیات کهن و آثاری که به دوران قدیم باز می‌گردد محبوبیت بسیاری در جوامع انسانی دارد. ادبیات کهن می‌تواند مرز‌های گفتگو را بدرد و مفهوم خاصی را چنان شیرین بیان کند که تماما بر جان و دل بنشیند. اما بهره‌مندی از ادبیات کهن و درک مفهوم کلی و اصلی آن ممکن است برای برخی از افراد مشکل باشد. اگر شخصی نتواند متون کهن را درک کند پس نباید از آنها بهره ببرد؟ در اینجاست که بازنویسی و یا بازگردانی قدم پیش می‌گذارد و به کمک انسان می‌آید.

تفاوت بازنویسی و بازگردانی

تفاوت بازنویسی و بازگردانی

 

 تفاوت بازنویسی و بازگردانی در حوزه ادبیات کهن چیست؟ موارد تفاوت بازنویسی و بازگردانی در متون کهن کدامند؟ چگونه می‌‌توان از تفاوت بازنویسی و بازگردانی به نفع ادبیات استفاده کرد؟ زمانی که بحث از درک متون کهن پیش می‌آید، متن می‌بایستی ساده شود. حوزه زبانی که به ساده سازی متون ادبی کمک می‌کند بازگردانی است. با استفاده از شیوه‌های مختلف بازگردانی می‌توان انواع متون کهن را با زبانی ساده‌تر بیان نمود. اما در همین مبحث، زمانی که سخن از خلاصه سازی به میان می‌آید، گزینه بازنویسی روی میز است. بازنویسی متون کهن سبب می‌شود متن‌ها خلاصه‌تر و در عین حال با بیانی دیگر داشته باشیم. درک و فهم تفاوت بازنویسی و بازگردانی کمک می‌کند تا در لحظه شیوه تغییر متن کهن به متنی دیگر را تشخیص دهیم و بهترین راه را برای بیان مفهوم متن انتخاب کنیم. اما شناخت این تفاوت‌ها و پیاده‌سازی آنها روی متن تنها زمانی میسر می‌شود که موارد تفاوت بازنویسی و بازگردانی را مطالعه و آنها را تمرین کنید. اگر از این کار بازماندید می‌توانید با ایران تایپیست و تیم مجرب آن همراه شوید. تیم ایران تایپیست از قدرتمند گروه‌هایی است که متون کهن و موارد تفاوت بازنویسی و بازگردانی را به خوبی می‌شناسد و در این مسیر کنارتان است.

در کدامیک از روش های بازنویسی و بازگردانی اجازه شاخ و برگ دادن به متن را داریم؟

در میان موارد تفاوت بازنویسی و بازگردانی، شاخ و برگ دادن را نیز اضافه کنید. اما این مورد چگونه می‌تواند جز گزینه‌های تفاوت بازنویسی و بازگردانی باشد؟ شاخ و برگ دادن به متن در ادبیات بسیار رایج و معمول است. شاخ و برگ دادن وسیله ای برای تفسیر و توصیف می‌باشد. زمانی که بخواهیم متنی را با جزئیات بیشتری بیان کنیم به سراغ شاخ و برگ دادن می‌رویم. اغلب نویسندگان برای القای افکار شخصی و یا اضافه نمودن اطلاعات مضاعف نیز از این روش بهره می‌برند. در فن بازنویسی شاخ و برگ دادن از جمله تکنیک‌های رایج است. نویسنده متن را بازخوانی می‌کند و به کمک شاخ و برگ دادن می‌تواند متن را بازنویسی کند، به نحوی که به دور از اتهام سرقت ادبی باشد. شاخ و برگ دادن در بازگردانی بسیار منع شده است. چرا که بازگردانی در حوزه متون کهن به کار گرفته می‌شود و دخل و تصرف در این متون امری غیر اخلاقی و به دور از هنر است. شخص بازگرداننده می‌بایستی متن را همانطور که هست، بدون هیچ کم و کاستی بازگردانی کند.

تفاوت بازنویسی و بازگردانی

تفاوت بازنویسی و بازگردانی

 

اگر به عنوان بند رجوع کنیم می‌توانیم این پاسخ را ارائه دهیم:

"در بازنویسی اجازه شاخ و برگ دادن به متن را داریم"

این مورد نیز پنجمین تفاوت بازنویسی و بازگردانی است. این مورد از سری موارد تفاوت بازنویسی و بازگردانی از بقیه ضعیف‌تر است و اغلب مطرح نمی‌شود. دلیل منع شاخ و برگ دادن در بازگردانی بسیار منطقی است. چرا که بازگرداننده تنها قرار است سخنان نویسنده منبع اصلی را به شیوه امروزی بازگردانی کند. پس چنین برمی‌آید که شاخ و برگ دادن در بازگردانی اساسا بی مورد است. ایران تایپیست متشکل از یک تیم قوی در زمینه بازنویسی و بازگردانی است. این تیم تمام موارد تفاوت بازنویسی و بازگردانی می‌شناسد و امکان ندارد این دو حوزه را با یکدیگر اشتباه بگیرد!

 

سوالات متداول

بله این موسسه از برترین بازنویسنده‌ها و بازگرداننده‌ها کمک می‌گیرد و به تمامی اصول و موارد تفاوت بازنویسی و بازگردانی آگاه است. این موارد از سری نقاط قوت ایران تایپیست است.

با مراجعه به منبع اصلی متن می‌توان بازنویسی‌بودن و یا بازگردانی‌بودن متن را تشخیص داد. در مواردی تشخیص سخت بوده و نیازمند بهره‌مندی و کمک‌گرفتن از یک کارشناس مجرب است.

مدت زمان آماده سازی بازنویسی و یا بازگردانی بستگی به پروژه دارد. در برخی از موارد ممکن است سفارش بازنویسی و در برخی موارد سفارش بازگردانی سریع تر حاضر شود. عکس این قضیه نیز صادق است.

ادبیات کهن از جمله حوزه‌های محبوب برای بازنویسی و بازگردانی است. در بازنویسی متون کهن متن کاملا نمی‌شکند ولی در بازگردانی متن کلا دگرگون شده و به زبان امروزی نگارش می‌شود.


نویسنده: سورنا احمدخانی بازنویسی کتاب تاریخ انتشار: 1400/6/11 ساعت 12:00:00 تعداد بازدید: 2471 امتیاز 4.5 از 2 نظر

کلمات کلیدی: بازنویسی و بازگردانی بازگردانی چیست بازنویسی چیست بازنویسی متون فرق بازنویسی و بازگردانی

دیدگاه کاربران

پری | 1403-1-27 ساعت 05:38:10 امتیاز :

از اطلاعاتی که در اختیار ما گذاشتید، بسیار سپاس‌گزارم?

نغمه سابقی | 1400-7-6 ساعت 09:07:25 امتیاز :

ممنون از توضیحات کاملتون. هیچوقت اینقدر دقیق نشده بودم روی این دو کلمه ?

ارسال دیدگاه

نام شما :
امتیاز شما :
دیدگاه شما :
یا شما روبات هستید؟ :