سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰۳
ثبت سفارش ورود به سیستم
نماد اعتماد
logo-samandehi
new order
ورود به سیستم
شناسه کاربری(ایمیل): گذرواژه: - فراموشی گذرواژه ؟
دسته بندی مقالات
محاسبه فوری هزینه ترجمه
شما میتوانید با انتخاب زمینه و زبان ترجمه و وارد نمودن تعداد کلمات متنی که باید ترجمه شود، هزینه و زمان تحویل ترجمه را بدست بیاورید.
زمینه: زبان: تعداد کلمه:
پست الکترونیکی شما :
خبری شد، خبرتان میکنیم !

تکنیک های ارزیابی کلاس درس

نویسنده: دنیا ذاکری چاپ کتاب تاریخ انتشار: 1402/4/22 ساعت 09:00:00 بازدید: 2292 امتیاز 0 از 0 نظر

تکنیک های ارزیابی کلاس درس به معلم اطلاعات بسیار سودمندی می دهند. تمامی معلمان همواره در تلاش اند که در کنار علاقه مندی دانش آموزان به درس، سبب یادگیری بهتر آنها شوند. یعنی طوری تدریس می کنند که بچه ها هم به درس علاقه مند شوند و هم به خوبی بیاموزند. هر معلمی در کلاس خود قوانین و انتظارات خاصی دارد. با استفاده از تکنیک های اثربخش ارزیابی، معلم می تواند بفهمد که تا چه میزان موفق بوده است. این ارزیابی سبب می شود که معلم عیب ها را برطرف کند و همواره به سوی بهتر شدن تدریس و یادگیری دانش آموزان گام بردارد.

ضرورت ارزیابی

استفاده از تکنیک های ارزیابی کلاس درس ضرورت دارد. این ضرورت به این دلیل است که یادگیری دانش آموزان موضوعی بسیار مهم است. یک معلم حرفه ای می تواند به آسانی دانش آموزان را در قوانین کلاس مشارکت دهد. این موضوع سبب می شود که معلم و دانش آموز نسبت به کلاس حس خوبی داشته باشند. رعایت قوانین از پیش تعیین شده، می تواند بسیار دلنشین باشد. خوب است که تمامی انتظارات معلم از دانش آموزان در قالب قانون طراحی شوند. پس از آن لازم است که دانش آموزان بدانند که رعایت و عدم رعایت آنها سبب چیست. سپس خوب است که معلم کلاس را مورد ارزیابی قرار دهد و ببیند تا چه میزان موفق بوده است.

تکنیک های ارزیابی کلاس درس سبب می شوند که دانش آموز بداند که در واقع معلم از او چه می خواهد. امتحانات، پروژه ها، تکالیف خانگی، اخلاق و امثال این ها مواردی هستند که در ارزیابی باید به آنها توجه شوند. یکی از روش های تضمینی برای پیگیری پیشرفت دانش آموزان استفاده از همین تکنیک ها است. خوب است که از طریق این تکنیک ها هر دانش آموز با هفته و ماه پیش خود مقایسه شود؛ به این صورت معلم می تواند از وضعیت حقیقی فرد آگاه شود.

تکنیک های ارزیابی کلاس درس

معلم و ارزیابی

تعریف تکنیک های ارزیابی کلاس درس

تعریف تکنیک های ارزیابی کلاس درس بسیار واضح و روشن است؛ در واقع به معنای بهره مندی معلم از روش های مختلفی است که می تواند با آن وضعیت پیشرفت دانش آموزان را بسنجد. یکی از راه های موثر در شناخت شکاف های موجود در تدریس معلم، ارزیابی است. استفاده از ارزیابی ها به طور مکرر و با نظم خاص می تواند برای بهبود اوضاع تدریس مفید باشد. در واقع ارزیابی برای معلم در کلاس، یک نوع ابزار است که می تواند او را نسبت به نتیجه کار آگاه سازد. استفاده هوشمندانه، دقیق و کارآمد از این ابزار بسیار سودمند خواهد بود.

تکنیک های ارزیابی کلاس درس برای فهم چگونگی پیشرفت درس مورد استفاده قرار می گیرند. انسان برای یادگیری همواره به یادآوری و ارزیابی نیاز دارد. در واقع ارزیابی سبب می شود که فرد برای آموختن و بهتر شدن تلاش کند. معلمان می توانند از این طریق بدانند که اوضاع درس در کلاس چگونه پیش می رود. این بخش برای هر کلاس و آموزشی ضروری است. این تکنیک ها می توانند طیف های مختلف فعالیت ها را در بر گیرند.  استفاده ماهرانه از تکنیک های ارزیابی سبب می شود که بچه ها به کلاس درس علاقه مند شوند. انسان ها همواره از پیشرفت و موفقیت لذت می برند.

معلمان در کلاس درس گاهی به طور ناخواسته از تکنیک های ارزیابی کلاس درس استفاده می کنند. پیش بردن روند تحصیل دانش آموزان بدون استفاده از این تکنیک ها امکان پذیر نیست. به طور مثال کنفرانس هایی که بر عهده دانش آموزان گذاشته می شود خود روشی برای ارزیابی است. معلم از میزان تسلط فرد بر ارائه و محتوا می تواند بفهمد که دانش آموز تا چه میزان متوجه درس و مطلب شده است. یادگیری تکنیک ها سبب می شود که در جای مناسب و به میزان مناسب فرد از آنها استفاده کند. همین اعتدال تاثیر بسیار خوبی بر پیشرفت دانش آموزان دارد.

تکنیک های ارزیابی کلاس درس

تبادل با دانش آموزان

انواع تکنیک های ارزیابی کلاس درس

انواع تکنیک های ارزیابی کلاس درس می توانند به معلمان کمک های شایانی کنند. ساده ترین و قدیمی ترین نوع ارزیابی کلاس، امتحانات کتبی می باشد. در گذشته معلمان بر اساس این امتحانات، وضعیت تحصیل دانش آموزان را می سنجیدند. امتحانات کتبی و شفاهی امروزه همچنان مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به پیشرفت علم و فناوری و پیشرفت فضای کلاس، روش های نوینی در ارزیابی پدید آمده است. از ابزارهای ارزیابی که به آن ارزیابی انتقادی می گویند می توان به پروژه های گروهی اشاره کرد. در پروژه های گروهی می توان دانش آموزان را در گروه هایی قرار داد تا ضمن آموزش و انجام پروژه، کار گروهی را هم تمرین کنند. این یکی از روش های ارزیابی انتقادی است.

تکنیک های ارزیابی کلاس درس امروزه تنوع بسیار بالایی دارند. روش دیگر، کنفرانس های شخصی است که معلم می تواند از طریق آنها، دانش آموز را به خوبی مورد ارزیابی قرار دهد. این روش مهارت های فردی شخص را نمایان می کند؛ در نتیجه معلم متوجه وضعیت کلی دانش آموز می شود. بحث های کلاسی، روش دیگری برای ارزیابی است. معلم می تواند بحثی را در ابتدای آموزش برای دانش آموزان مطرح کند. دانش آموزان نظر خود را در کلاس بیان می کنند؛ در نتیجه معلم می داند چه مسائلی در ذهن دانش آموز مطرح هستند. دانش آموزان هم می توانند راحت تر دانسته ها و ندانسته های خویش را بیان کنند.

 یکی از تکنیک های ارزیابی کلاس درس همین ارزیابی انتقادی است. این سبک ارزیابی، طرفداران بسیار زیادی دارد. چرا که سبب تقویت تفکر انتقادی در دانش آموزان می شود. جامعه امروز ما به افرادی با تفکر انتقادی بسیار نیازمند است؛ چرا که بجز دنیای درسی، در جامعه خبرهای گوناگونی هستند که نباید افراد بدون بررسی آنها را بپذیرند. آموزش این تفکر در کلاس درس سبب شکل گیری جامعه و زندگی بهتر خواهد شد.

تکنیک های ارزیابی کلاس درس

بهترین روش ارزیابی

تکنیک های ارزیابی کلاس درس در مقطع ابتدایی

 تکنیک های ارزیابی کلاس درس در مقطع ابتدایی اهمیت خاص خودشان را دارند. مهمترین مقطع برای هر دانش آموز، ابتدایی است. اگر کسی درست و اصولی از پایه آموزش ببیند بعدا به مشکل نخواهد خورد. بدیهی است که تحصیلات در مقاطع گوناگونی طی می شوند. پیشینه درسی فرد برای پیشرفت او بسیار مهم است. با توجه به اهمیت روز افزون و غیرقابل چشم پوشی این موضوع، امروزه روش ها و تکنیک های نوینی برای ارزیابی دانش آموزان ارائه شده اند. پوشش دادن حجم زیادی از مطالب درسی در زمان کوتاه، وظیفه سنگینی بر دوش معلم است. این تکنیک ها سبب بهتر شدن اوضاع می گردد.

صحبت کردن و تدریس کردن با هم تفاوت بسیاری دارند. در تکنیک های ارزیابی کلاس درس معلمان می آموزند که از بهترین روش ها برای تدریس استفاده کنند. امروزه مهارت های گوناگون برای صحبت کردن آموزش داده می شوند. صحبت کردن در ظاهر موضوعی کاملا ساده به نظر می رسد؛ حال خود تصور کنید که برای تدریس کردن چه میزان مهارت و تکنیک لازم است. به طور کلی، برای معلمان، سال تحصیلی بسیار سریع می گذرد. برنامه ریزی و استفاده از تکنیک ها باید به گونه ای باشد که معلم از زمان عقب نماند. وظیفه اصلی معلمان این است که تا زمان امتحان درس را به دانش آموزان بیاموزند.

برای اینکه معلم بتواند نقاط ضعف و کاستی های دانش آموزان را بفهمد، به استفاده از تکنیک های ارزیابی کلاس درس احتیاج دارد. رفع نقاط ضعف و اشکالات دانش آموز، بخش مهمی از تدریس و تثبیت مطالب است. هنگامی که علم و اطلاعات دانش آموز به چالش کشیده شوند ذهن به تکاپو می افتد. برای بچه های ابتدایی یکی از بهترین روش های ارزیابی، در همان لحظه کلاس است. خوب است معلم وضعیت میزان یادگیری دانش آموزان را در همان کلاس بفهمد. البته این روش ها باید کاملا ماهرانه انجام شوند تا کودک علاقه خود به مدرسه را از دست ندهد.

تکنیک های ارزیابی کلاس درس

ارزیابی ابتدایی ها

تکنیک های ارزیابی کلاس درس بدون امتحان گرفتن

تکنیک های ارزیابی کلاس درس بدون امتحان گرفتن نیز قابل استفاده هستند. ممکن است افرادی به غلط گمان کنند که تنها راهی که برای ارزیابی وجود دارد، امتحان است. امتحان به صورت کتبی و شفاهی در بعضی موارد اصلا روش خوبی نیست. بسیاری از دانش آموزان هستند که برای امتحان بسیار استرس می گیرند؛ خود این استرس، سبب بهم ریختن ذهن و فراموشی اطلاعات در لحظه می شود. برای سنجش حقیقی دانش آموز، خوب است از تکنیک های ماهرانه استفاده شود. به این صورت کم کم دانش آموز به علم خود اعتماد می کند و امتحان را نیز بی استرس می دهد. انسان ها اگر از وضعیت خود مطلع باشند کمتر استرس می گیرند و موفق تر خواهند بود.

یکی از تکنیک های ارزیابی کلاس درس دریافت بازخورد از دانش آموزان است. به این طریق معلم می تواند در جوی کاملا دوستانه از دانش آموزان بپرسد که از این جلسه چه آموختند. توجه معلم به پاسخ دانش آموزان و همکاری با آنها سبب می شود که افراد برای فعالیت در کلاس اعتماد به نفس بگیرند. معلم نیز متوجه می شود که هر شخص تا چه حدی متوجه مطالب تدریس شده، شده است. این کار به طور طبیعی بسیار آسان تر از تصحیح برگه خواهد بود. البته توجه داشته باشید که استفاده از تمام تکنیک های ارزیابی در حالت متعادل ضرورت دارد.

تکنیک های ارزیابی کلاس درس

ارزیابی دانش آموزان

جمع بندی، از جمله تکنیک های ارزیابی کلاس درس است. شما میتوانید در پایان کلاس از دانش آموزان بخواهید که جمع بندی این جلسه را اعلام کنند. حتی معلمان می توانند نتیجه گیری از بحث را بر عهده دانش آموزان بگذارند. به این صورت دانش آموز ناچار می شود که در حین تدریس با دقت گوش کند؛ چرا که در پایان قرار است نتیجه گیری بحث را از نظر خود بگوید. توجه داشته باشید که تحلیل جواب های دانش آموزان در این باره ضروری است. چرا که اگر نتیجه گیری همانجا اصلاح نشود؛ فرد همان نتیجه ای که خود گرفته است را می آموزد.

بهترین تکنیک های ارزیابی کلاس درس مجازی

بهترین تکنیک های ارزیابی کلاس درس مجازی به طور طبیعی با کلاس های حضوری متفاوت هستند. اما طبیعتا یک سری مشترکاتی نیز دارند. در کلاس حضوری، معلم دانش آموز و وضعیت او را می بیند. به همین خاطر می داند که فرد چه هنگام تمرکز دارد و چه هنگامی ندارد. اما کلاس های مجازی کار را از این جهت بسیار دشوار می کنند. افراد می توانند در کلاس حضور داشته باشند اما هیچ تمرکزی بر حرف ها نداشته باشند. به همین خاطر است که استفاده از تکنیک های ارزیابی در این دسته از کلاس ها ضرورت بیشتری دارد. برای همین به معلمان استفاده از ارزشیابی مستمر پیشنهاد می شود.

تکنیک های ارزیابی کلاس درس به صورت مجازی باید به صورت کاملا ماهرانه اجرا شوند. ضروری است که معلم روند رشد مهارت ها و اطلاعات دانش آموزان را زیر نظر داشته باشد. به این صورت دانش آموز و اطلاعاتی که دارد مورد چالش قرار می گیرند. در هنگام برگزاری کلاس آنلاین، استفاده از ارزشیابی ضروری است. به این صورت دانش آموزان می دانند که در کل زمان کلاس، لازم است که به مطالب توجه داشته باشند؛ چرا که هر لحظه ممکن است معلم از آنها سوال بپرسد و یا نظرشان را بخواهد. بنابراین همواره به کلاس گوش می دهد و سوالات خود را مطرح می کند.

تکنیک های ارزیابی کلاس درس

تکنیک های ارزیابی و ارزشیابی

مطالعه صفحات زیر پیش نهاد می شود

چاپ کتاب در تیراژ پایینطراحی جلد کتاباخذ مجوز نشر کتابهزینه چاپ و نشر کتاب

سوالات متداول

در این نوع ارزیابی هدف تنها نمره دادن صرف به دانش آموزان نیست. در واقع معلم پرسش های کلاسی را با هدفی بسیار بزرگتر مطرح می کند. هدف، اصلاح برنامه و روشی است که معلم در آموزش پیش گرفته است. به این صورت به دانش آموزان در جهت رفع کاستی ها و نقاط ضعف نیز کمک می شود.

هدف و شیوه اجرایی این دو تکنیک متفاوت هستند. در واقع هدف از ارزیابی تکوینی عمق بخشیدن به مطالب آموزش داده شده است. 

سطح علمی معلمان در واقع آن هنگام نمایان می شود که شاگردانش مورد بررسی قرار بگیرند. یک معلم خوب باید بتواند مطالب درسی را به خوبی آموزش دهد. به همین خاطر است که وضعیت علمی دانش آموزان به معلم مرتبط است. تکنیک ها کمک می کنند که معلم در کار خود موفق باشد و ارتقا بگیرد. 

امروزه روش های جدیدی با توجه به بازخورد دریافتی از دانش آموزان، شکل گرفته اند. مثلا روش های هم اندیشی سقراطی که بسیار در آموزش مطلب موثر اند. این روش با توجه به شکل گیری بحث و پرسش و پاسخ میان دانش آموزان انجام می شود. این بحث ممکن است تا جایی ادامه پیدا کند که خودشان به جواب برسند. 


نویسنده: دنیا ذاکری چاپ کتاب تاریخ انتشار: 1402/4/22 ساعت 09:00:00 تعداد بازدید: 2292 امتیاز 0 از 0 نظر

کلمات کلیدی: تکنیک های ارزیابی آموزشی روش های ارزیابی کلاس درس متد ارزیابی کلاس درس طریقه ارزیابی کلاس درس تکنیک های سنجش کلاس درس

دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه

نام شما :
امتیاز شما :
دیدگاه شما :
یا شما روبات هستید؟ :