یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳
ثبت سفارش ورود به سیستم
نماد اعتماد
logo-samandehi
new order
ورود به سیستم
شناسه کاربری(ایمیل): گذرواژه: - فراموشی گذرواژه ؟
دسته بندی مقالات
محاسبه فوری هزینه ترجمه
شما میتوانید با انتخاب زمینه و زبان ترجمه و وارد نمودن تعداد کلمات متنی که باید ترجمه شود، هزینه و زمان تحویل ترجمه را بدست بیاورید.
زمینه: زبان: تعداد کلمه:
پست الکترونیکی شما :
خبری شد، خبرتان میکنیم !

تفسیر حقوقی بر ماده قانون پیشگیری از تقلب علمی

نویسنده: تیم تولید محتوا ترجمه مقاله تاریخ انتشار: 1401/5/12 ساعت 16:00:00 بازدید: 711 امتیاز 5 از 1 نظر

تقلب علمی و سرقت علمی فرق دارند. سرقت علمی معمولا در مقاطع تحصیلات تکمیلی اتفاق می افتد. اما تقلب علمی به معنای هرگونه سرقت اطلاعات بدون ذکر نام صاحب اثر است. تقلب برخی از دانش آموزان در دوران مدرسه را نیز می توان تقلب علمی دانست. امروزه متاسفانه شاهد هستیم که برخی از دانشجویان یا پژوهشگران به سرقت علمی روی آورده اند و در نگارش مقالات خود از ایده‌ها، نظرها، تفکرات و تئوری های دیگران استفاده می کنند.

منظور از تقلب علمی چیست؟

در هنگام نوشتن آثار علمی و پژوهشی، باید نام نویسندگان مقالاتی که به عنوان مرجع استفاده شده اند، قید شود. معمولاً نام افراد در قسمت مراجع یا رفرنس در رساله های دکتری، پایان نامه ها، مقالات علمی و مجلات دانشگاهی نوشته می شود. اگر به هر دلیلی نام افرادی که یک مقاله یا اثر علمی را نگارش کرده اند، در قسمت مراجع یا منابع ذکر نشود، تقلب علمی یا سرقت علمی رخ داده است. اگر فرد متقلب، با استفاده از تقلب علمی  منفعتی کسب کند، طبق قانون باید مجازات شود.

تقلب علمی و سرقت علمی فرق دارند. سرقت علمی معمولا در مقاطع تحصیلات تکمیلی اتفاق می افتد. اما تقلب علمی به معنای هرگونه سرقت اطلاعات بدون ذکر نام صاحب اثر است. تقلب برخی از دانش آموزان در دوران مدرسه را نیز می توان تقلب علمی دانست.  

امروزه متاسفانه شاهد هستیم که برخی از دانشجویان یا پژوهشگران به سرقت علمی روی آورده اند و در نگارش مقالات خود از ایده‌ها، نظرها، تفکرات و تئوری های دیگران استفاده می کنند. هرگونه تقلب علمی چه به صورت الکترونیک و چه به صورت آثار مکتوب یا ضبط شده، جرم محسوب می شود و مشمول مجازات های مختلف است. افرادی که مرتکب این جرایم شوند، مطابق قوانین ۲۱ و ۲۲ قانون مجازات اسلامی مجازات خواهند شد. برای آشنایی با مسئولیت حقوقی و کیفری مترجم در فروش مقاله ترجمه شده نیز می توانید با شماره 09212242670 تماس بگیرید. 

تفسیر حقوقی بر ماده قانون پیشگیری از تقلب علمی

تقلب علمی 

مراحل شکایت بابت تقلب علمی

برای شکایت در حوزه تقلب علمی باید در ابتدا در سامانه ثنا ثبت نام و مدارک شناسایی خود را در آنجا وارد کنید. پس از آن با همراهی یک مشاور حقوقی به تنظیم شکواییه و ارائه ادله و مستندات متقن بپردازید.

مرجع صالح برای رسیدگی به تقلبات علمی

هیئت های انتظامی اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز علمی، هیات های رسیدگی به تخلفات اداری، کمیته‌ های انضباطی دانشجویان، دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت و تمام هیات های انتظامی و پژوهشی موسسات آموزش عالی می توانند مرجع رسیدگی ابتدایی به تقلبات علمی محسوب شوند.

مجازات تقلبات علمی

نقض مالکیت فکری و ادبی به هر شکلی مطابق با مواد 18، 19، 22، 23 و 24 قانون حمایت از حقوق مولفان، جرم محسوب می شود و مجازات تقلب علمی طبق رای دادگاه، حبس تعزیری یا جزای نقدی است. به همین دلیل پژوهشگاه علوم و فناوری ایران، یک سامانه به نام ایرانداک تاسیس کرده تا به وسیله آن هرگونه کپی یا بازنویسی غیرعلمی مقالات، سریعا مشخص شود.

مجازات سرقت علمی توسط اشخاص حقیقی، مجازات درجه سه و محرومیت از همه حقوق اجتماعی درجه ۶ است. اما اگر این جرم سازمان یافته و توسط اشخاص حقوقی و شرکت ها صورت گیرد، بر اساس مواد ۲۱ و ۲۲ قانون مجازات اسلامی با آنها برخورد خواهد شد. شما می توانید از طریق شماره 02147625900 با یک وکیل مالکیت فکری کاربلد مشورت نمایید.

تفسیر حقوقی بر ماده قانون پیشگیری از تقلب علمی

تقلب علمی 

ماده قانون پیشگیری از تقلبات علمی

قانون پیشگیری و مقابله با تقلب علمی در تهیه آثار پژوهشی سال ۹۶ تصویب و برای اجرا به وزارتخانه های علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شد.

متن قانون پيشگيري و مقابله با تقلب در تهيه آثار علمي مصوب مرداد 1396 به شرح زیر است:
(( تهيه، عرضه و يا واگذاري آثاري از قبيل رساله، پايان نامه، مقاله، طرح پژوهشي، كتاب، گزارش يا ساير آثار مكتوب و يا ضبط شده پژوهشي – علمي و يا هنري اعم از الكترونيكي و غيرالكترونيكي توسط هر شخص حقيقي يا حقوقي به قصد انتفاع و به عنوان حرفه يا شغل – با هدف ارائه كل اثر و يا بخشي از آن توسط ديگري به عنوان اثر خود، جرم بوده و مرتكب يا مرتكبان علاوه بر واريز وجوه دريافتي به خزانه دولت مشمول مجازات مي باشند.))

جالب است بدانید که امروزه بدون توجه به ماده پیشگیری از تقلبات علمی، برخی از شرکت‌ ها وجود دارند که مشغول نوشتن پایان نامه برای دانشجویان هستند. اما متاسفانه سراسر پایان نامه های نگارش شده توسط آن ها، تقلب علمی است. چرا که از مقالات مختلف، پاراگراف ها، نمودارها، جداول و ... را بدون ذکر نام نویسندگان اصلی آنها، استخراج کرده و در یک پایان نامه ادغام ( یا به عبارت صحیح تر کپی) می کنند. اگر که تقلب علمی در پایان نامه، رساله، مقاله و هر اثر علمی دیگر محرز شود، بدون شک هرگونه امتیاز مادی و معنوی آن از بین خواهد رفت.

با تمام این تفاسیر شما می‌توانید برای شکایت از هر نوع سرقت علمی از یک مشاوره حقوقی کمک بگیرید. موسسه حقوقی وکلای تلفنی با تجربه چندین ساله در حوزه تقلب علمی، آماده است خدمات گوناگون در این زمینه را ارائه دهد.

تفسیر حقوقی بر ماده قانون پیشگیری از تقلب علمی

تقلب علمی 

مطالعه صفحات زیر پیش نهاد می شود

مشاوره حقوقی هزینه مشاوره حقوقی تلفنی با وکلای تلفنی مشاوره حقوقی کیفری وکیل برای مشاوره حقوقی

سوالات متداول

بله، توصیه می کنیم که هیچ وقت این کار را نکنید. چرا که اگر مقاله شما به صورت فارسی یا انگلیسی در هر ژورنالی چاپ شود، قطعاً نویسنده اصلی آن می‌تواند این موضوع را بفهمد و آن را پیگیری کند.

کافی است با یکی از وکلای مجرب موسسه وکلای تلفنی مشورت کنید تا مراحل شکایت از متقلب به جریان بیفتد.

موسسه وکلای تلفنی می تواند به طور کامل در زمینه مشاوره حقوقی تقلبات علمی به شما کمک کند.

شما به محض اینکه مقاله دانشجوی خود را در سایت ایرانداک قرار دهید، سرقت علمی محرز خواهد شد. بهتر است از دانشجوی خود بخواهید هر چه سریعتر برای بهبود کیفیت پایان نامه خود اقدام کند.

بله، در صورت محرز شدن تقلب علمی (اثبات تقلب علمی) می توان نام دانشجویان را به کمیته انضباطی داد. 


نویسنده: تیم تولید محتوا ترجمه مقاله تاریخ انتشار: 1401/5/12 ساعت 16:00:00 تعداد بازدید: 711 امتیاز 5 از 1 نظر

کلمات کلیدی: مجازات تقلب علمی مشاوره حقوقی تقلبات علمی ماده پیشگیری از تقلبات علمی اثبات تقلب علمی وکیل تلفنی

دیدگاه کاربران

زینب | 1401-5-13 ساعت 10:49:25 امتیاز :

عالی هستید شما

ارسال دیدگاه

نام شما :
امتیاز شما :
دیدگاه شما :
یا شما روبات هستید؟ :