شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳
ثبت سفارش ورود به سیستم
نماد اعتماد
logo-samandehi
new order
ورود به سیستم
شناسه کاربری(ایمیل): گذرواژه: - فراموشی گذرواژه ؟
دسته بندی مقالات
محاسبه فوری هزینه ترجمه
شما میتوانید با انتخاب زمینه و زبان ترجمه و وارد نمودن تعداد کلمات متنی که باید ترجمه شود، هزینه و زمان تحویل ترجمه را بدست بیاورید.
زمینه: زبان: تعداد کلمه:
پست الکترونیکی شما :
خبری شد، خبرتان میکنیم !

تفاوت بازنویسی با بازآفرینی

نویسنده: پوریا عرب بازنویسی کتاب تاریخ انتشار: 1400/6/2 ساعت 12:00:00 بازدید: 61195 امتیاز 3.3 از 4 نظر

در دنیای شعر، ادبیات، علم و فرهنگ روش‌های مختلفی جهت انتقال علم و انواع اطلاعات وجود دارد. از جمله این روش‌ها بازنویسی و بازآفرینی است. شاید همچنان که این خط را میخوانید چنین بپندارید که تفاوت بازنویسی با بازآفرینی چیست؟ پاسخ به این سوال تنها در چند خط میسر نمی‌شود و نیازمند مقاله‌ای است که ما در ادامه برایتان آماده کرده‌ایم.

آیا تفاوت بین بازنویسی با بازآفرینی را میدانید؟

شاید در نگاه اول هیچ نکته‌ای مبنی بر تفاوت بازنویسی با بازآفرینی به ذهنتان خطور نکند، اما باید بدانید که می‌توان قوانینی را مطرح کرد که حاکی از تفاوت بازنویسی با بازآفرینی است. اگر قدری در بحر کلمات و معنی آنها غرق باشید می‍‌دانید زمانی که بحث از کلمات مختلف به میان می‌آید، می‌بایستی منتظر معانی مختلف نیز باشیم. بازنویسی و بازآفرینی هر دو از سری ابزار‌های قدرتمند در زمینه‌ی نگارش هستند که هر دوی آنها راه گریزی برای طرح ایده‌ها و محتوا‌های جدید است. اهم تفاوت بازنویسی با بازآفرینی در نحوه نگارش آنهاست.

تفاوت بازنویسی با بازآفرینی

تفاوت بازنویسی با بازآفرینی

 

 قواعدی که بر بازآفرینی حاکم است زمین تا آسمان با بازنویسی فرق دارد. به این صورت که:

  • در بازآفرینی شخص نویسنده از یک اثر، از یک شعر، از یک فیلمنامه و یا از یک رمان الهام می‌گیرد و شروع به خلق اثری جدید می‌کند. در بازآفرینی نویسنده حق دارد در بخش‌های بسیاری از اثر دخل و تصرف کند و دیدگاه‌های خود را به محتوا بازآفرینی شده انتقال دهد.
  • در بازنویسی نویسنده متن و مقاله‌ای را می‌خواند و بدون هیچ تصرفی در معنی و مفهوم متن آن را به نحوی دیگر بیان می‌کند. در بازنویسی تنها بازی با کلمات و جملات است که حرف اول را می‌زند. در بازنویسی اگر قرار باشد در قسمتی از محتوا تغییری ایجاد شود می‌بایستی بسیار محسوس و ناچیز باشد.

قواعد بسیاری مبنی بر تفاوت بازنویسی با بازآفرینی وجود دارد و چند خط فوق تنها تفاوت بازنویسی با بازآفرینی به صورت کلی بیان می‌کند. ایران تایپیست از سری مجموعه‌های ایده‌پرداز و پیشتاز در زمینه بازآفرینی است. ایده‌پردازی در زمینه بازآفرینی متن و نوشته بسیار اهمیت دارد و سبب کسب نمره بالا می‌شود. به زبانی دیگر، می‌توان از هر لحاظ به ایران تایپیست اعتماد کرد چرا که ما به تمامی قواعد کلی و تخصصی بازآفرینی و تفاوت بازنویسی با بازآفرینی واقف‌ایم.

چه زمانی تفاوت بازنویسی با بازآفرینی اهمیت پیدا میکند؟

تفاوت بازنویسی با بازآفرینی زمانی اهمیت پیدا می‌کند که مبحث اهداف هر‌یک از آنها مطرح می‌شود. بازنویسی و بازآفرینی هر دو اهداف همسو و در عین حال متفاوت دارند. همانطور که در بند قبل به آن اشاره شد، در بازآفرینی، بازنویسنده اثر جدیدی را می‌آفریند. بازآفرینی می‌بایستی خلاقانه‌تر و درخشان‌تر باشد و مخاطب را وجد آورد. تفاوت بازنویسی با بازآفرینی نیز دقیقا همین نقطه است. بازنویسی اغلب در مواردی استفاده می‌شود که قرار است متن را به گونه‌ای دیگر بنویسیم و همچنان آن را از اتهام سرقت‌ادبی دور کنیم. اما بازآفرینی تنها به ساده‌سازی و بازی با کلمات مترادف ختم نمی‌شود. تمام هم‌و‌غم نویسنده در بازآفرینی، آفرینش متنی است که نتوان لنگه آن را در هفت آسمان پیدا کرد! پس طرح چنین استدلال‌هایی در باب تفاوت بازنویسی با بازآفرینی، همچنان به تفاوت بازنویسی با بازآفرینی ایمان نمی‌آورید؟!

تفاوت بازنویسی با بازآفرینی

تفاوت بازنویسی با بازآفرینی

 

اما دلیل طرح تفاوت بازنویسی با بازآفرینی چیست؟ بحث بر تفاوت بازنویسی با بازآفرینی چه اهمیتی دارد؟ زمانی که شخصی نداند چه موقع قرار است از بازنویسی و چه موقع باید از بازآفرینی استفاده کند، مبحث اهمیت تفاوت بازنویسی با بازآفرینی مطرح می‌شود. که این اهمیت را می‌توان در تعاریف و توضیحاتی که بر هریک از این زمینه‌ها حاکم است جستجو کرد. از برترین و بارزترین نمونه‌های بازآفرینی می‌توان به داستان‌های " هزار و یک شب " و قصه زیبای "شازده کوچولو " اشاره کرد.

ختم کلام:

" زمانی که قرار است متنی مستقل و جدید خلق کنیم به سراغ بازآفرینی می‌رویم، در غیر این صورت بازنویسی را پیش می‌گیریم".

مجموعه ایران تایپیست از مجرب‌ترین و متخصص‌ترین بازنویسنده‌ها و مشاورین ادبی در زمینه بازآفرینی و بازنویسی کمک میگیرد تا بتواند به نحو احسنت در خدمت مشتری باشد. زمانی که مشتری برای سفارش متن بازآفرینی و یا بازنویسی به ایران تایپیست مراجعه می‌کند، تمامی مشاوره‌های لازم برای انتخاب بهترین راه را دریافت خواهد کرد.

تفاوت قواعد و اصول بازنویسی با بازآفرینی

اولین زمینه‌ای که تفاوت بازنویسی با بازآفرینی در آن نمود پیدا می‌کند، تفاوت اصول و قواعد بازنویسی با بازآفرینی است. زمانی که ما بازنویسی و بازآفرینی را دو شاخه کاملا جدا در نظر میگیریم می‌بایستی در صدد وضع قواعد و اصول متفاوت برای هریک از آنها نیز باشیم. در ادامه به بررسی قواعد هریک از این زمینه ها می‌پردازیم تا به یک دیدگاه کلی در باب تفاوت بازنویسی با بازآفرینی دست پیدا کنیم.

تفاوت بازنویسی با بازآفرینی

تفاوت بازنویسی با بازآفرینی

 

اصول و قواعد "بازنویسی" به این شرح اند:

  1. متن بازنویسی شده باید به نحوی باشد که شباهت بسیار کمی به متن اصلی داشته باشد. میزان عدم تشابه در انواع بازنویسی‌ها متغیر است.
  2. ایده‌ها و دیدگاه‌های شخصی بازنویسنده هیچ تاثیری روی بازنویسی نباید بگذارد.
  3. متن باید از اتهام سرقت‌ادبی دور باشد. سرقت‌ادبی زمانی اتفاق می‌افتد که شباهتی بین متن منبع اصلی و متن بازنویسی شده وجود داشته باشد.

قواعد " بازآفرینی" به این شرح اند:

  1. در بازآفرینی نویسنده از ایده اصلی یک متن، حکایت و یا رمان الهام می‌گیرد و اثر متعلق به "خودش" را خلق می‌کند.
  2. در زمینه بازآفرینی شخص نویسنده قادر است در تمام ابعاد متن اصلی دست ببرد و هرگونه تغییری متناسب با افکار خود در آن ایجاد کند. متن بازآفرینی شده تنها رگه‌های ضعیفی از متن اصلی را خواهد داشت.
  3. اشراف کامل به تکنیک‌های نویسندگی و جذب مخاطب در نگارش متون بازآفرینی شده نقشی بسیار حیاتی دارند. این موارد در بازنویسی بسیار کم رنگ تر است.

پس از مطالعه موارد تفاوت بازنویسی با بازآفرینی، درک هریک از این زمینه‌ها سهل می‌شود و انتخاب را در مسیری هموار قرار می‌دهد.

ایران تایپیست از سری مجموعه‌هایی است که آموزش‌های جامعی را در باب تفاوت بازنویسی با بازآفرینی در اختیار تیم تخصصی‌اش قرار می‌دهد. زمانی که تیم بتواند تشخیص صحیحی از هریک از این زمینه‌ها داشته باشد به راحتی می‌تواند کار مشتری را راه بیندازد!

تفاوت بازنویسی با بازآفرینی در متون کهن در چیست؟

در خلق مجدد متون کهن، بازآفرینی نقش مهم‌تر، بیشتر و تخصصی‌تری نسبت به بازنویسی دارد. این مورد نیز از دیگر موارد تفاوت بازنویسی با بازآفرینی است. در نگارش مجدد متون کهن، بازآفرینی اهداف گسترده‌تر و عمیق‌تری را دنبال می‌کند و در صدد خیزش افکار جدید است. در بازآفرینی متون کهن بازنویسنده بر تمامی جملات، عبارات، مفهوم و محتوای متن اصلی رخنه می‌کند، شیره وجودی متن را میمکد و پیله‌های جدیدی را می‌تند و منتظر به دنیا آمدن اثر جدید می‌شود. در بازآفرینی متون کهن می‌بایستی تمام نکات و مسیر هایی که به خلق آثار حیرت آور ختم می‌شوند در نظر گرفته شود.

تفاوت بازنویسی با بازآفرینی

تفاوت بازنویسی با بازآفرینی

 

در خطوط فوق به اهداف بازآفرینی در باب متون کهن اشاره کردیم، که این اهداف به این شرح اند:

  1. بازآفرینی باید به نحوی باشد که بتواند پیوند عمیقی بین نوجوانان و کودکان با فرهنگشان ایجاد کند.
  2. هدف از بازآفرینی متون کهن خلق متنی جذاب است، به نحوی که بتواند در کودک و یا نوجوان انگیزه مضاعف ایجاد کند. این مورد از جمله موارد بنیادین در بحث تفاوت بازنویسی با بازآفرینی در متون کهن است.
  3. در بازآفرینی متون کهن نویسنده قصد دارد یک دیدگاه کلی و در عین حال عمیق در کودکان و نوجوانان نسبت به فرهنگشان ایجاد کند.

اما در بازنویسی متون کهن:

" احساس، شوق و انگیزه ی نویسندگی دخالت کمی دارد و تنها نویسنده متن را به شیوه‌ای دیگر بازگو می‌کند."

با خواندن این توضیحات چنین برمی‌آید که موارد متعددی می‌توان در باب تفاوت بازنویسی با بازآفرینی ارائه داد که تمام آنها حاکی از متفاوت بودن بازنویسی با بازآفرینی است. موسسه ایران تایپیست از برترین مجموعه‌های کشور است که هم در زمینه بازنویسی و هم در زمینه بازآفرینی فعالیت دارد. ایران تایپیست به تمامی اهداف بازآفرینی و بازنویسی متون کهن آگاه است و سفارشات مشتری را تماما بر طبق آن اهداف آماده می‌کند.

تفاوت کاربرد بازنویسی با اقتباس در مقالات

یافتن موضوعی که بتواند منجر به نگارش یک مقاله " دهن پر کن " شود کار راحتی نیست. از این رو روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند این بار را از روی شانه‌های شخص بردارد و سنگینی نگارش مقاله را تا حد بسیاری کاهش دهد. از جمله روش های معمول، معقول و کاملا علمی برای کمک‌گرفتن از مقالات دیگر جهت نگارش مقاله خود به این شرح است:

  1. فن بازنویسی
  2. فن و هنر اقتباس

تفاوت بازنویسی با بازآفرینی

تفاوت بازنویسی با بازآفرینی

 

بازنویسی نگارش مجدد مقاله منبع به زبانی دیگر و اقتباس همان بازآفرینی است. در مبحث نگارش مقالات چه موردی بر تفاوت بازنویسی با بازآفرینی اشاره دارد؟ از دیگر موارد تفاوت بازنویسی با بازآفرینی در نگارش مقالات مبحث کاربرد آنهاست. در نگارش مقالات چه زمانی از بازنویسی استفاده می‌کنیم؟ چه زمانی از اقتباس استفاده می‌کنیم؟ انتخاب هریک از این روش‌ها برای نگارش مقاله به عوامل و دلایل متعددی بستگی دارد.

از این دلایل بیشمار می‌توان به این 5 مورد اشاره نمود:

  1. تعداد مقالات مشابه با موضوع و یا مقاله انتخابی‌تان بیشمار باشد(اقتباس)
  2. مقاله‌ای که قرار است از آن برای نگارش مقاله‌تان کمک بگیرید موضوعی قدیمی داشته باشد(بازنویسی)
  3. مقاله نیازمند تغییرات اساسی و بنیادین باشد(اقتباس)
  4. کسب بالاترین نمره توسط مقاله برای شخص مهم باشد(اقتباس)
  5. مقاله منبع اشکالات و ایرادات نظریه‌‌ای و تئوریک داشته باشد(بازنویسی)

تشخیص به موقع و صحیح هدفتان از نگارش مقاله دقیقا همان نقطه‌ای است که مرز بین بازنویسی و اقتباس را مشخص می‌کند. زمانی که شما بدانید مقاله را برای چه چیزی، چه هدفی و چه سازمانی می‌خواهید، قادر خواهید بود نگارش مقاله‌تان را پیش ببرید. در این هنگام هیچ قدرتی نمی‌تواند شما را از دستیابی به معجزه‌آسا‌ترین مقالات بازدارد. ایران تایپیست تمامی موارد کاربرد بازنویسی و اقتباس در مقالات را می‌دارند و تمام به گزینه‌های تفاوت بازنویسی با بازآفرینی اشراف دارد. کسب این قدرت و توانایی چیزی نیست که در طی چند ماه کسب شده باشد، بلکه حاصل تجربه و دانش است.

سوالات متداول

درک تفاوت بازنویسی با بازآفرینی زمانی اهمیت پیدا می‌کند شما قرار است متن و یا متونی جدید خلق کنید. انتخاب روش مناسب برای خلق بهترین اثر‌ها بسیار حائز اهمیت است.

زمانی که شما در انتخاب روشی مناسب برای نگارش متن مورد نظرتان سردرگم هستید، شناخت تفاوت‌های موجود بین بازنویسی با بازآفرینی اهمیت پیدا می‌کند.

فراگیری و یادگیری تفاوت اصول بازنویسی با بازآفرینی تنها از طریق مراجعه به سایت ایران تایپیست و مطالعه مقالات درج شده در همین مبحث امکان پذیر است.

مهم ترین نکته‌ای که می توان در باب تفاوت بازنویسی با بازآفرینی طرح کرد میزان جذابیتی است که نویسنده به متن القا می کند. در بازآفرینی متون کهن میزان جذابیت متن می بایستی بالا باشد.


نویسنده: پوریا عرب بازنویسی کتاب تاریخ انتشار: 1400/6/2 ساعت 12:00:00 تعداد بازدید: 61195 امتیاز 3.3 از 4 نظر

کلمات کلیدی: بازآفرینی چیست بازنویسی متون پارافرایز بازنویسی آنلاین سفارش بازنویسی

دیدگاه کاربران

امیرعلی | 1401-12-12 ساعت 18:52:52 امتیاز :

خیلی طولانی هست ولی مفید بود

مبینا | 1401-2-18 ساعت 02:58:05 امتیاز :

من الان جوابمو پیدا نکردم میخوام بدونم چجوری باز افرینی کنم ?

غرق | 1400-10-26 ساعت 20:38:25 امتیاز :

تفاوت بین باز آفرینی و بازنویسی در حقیقت بازآفرینی از کلمه آن نیز پیداست که با الهام گرفتن از اشعار در آن زمینه عنوان محتوایی جدید بسازیم و بازنویسی این است که بیایم و همان موضوع را به شکل دگر بنویسیم بدون تغییر یا حتی امکان تغییر بسیار کم و اندک ??

سام منصوری | 1400-7-10 ساعت 10:31:47 امتیاز :

همه جزئیات توی بازنویسیم رعایت شده بود. ممنونم

ارسال دیدگاه

نام شما :
امتیاز شما :
دیدگاه شما :
یا شما روبات هستید؟ :