چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۰۳
ثبت سفارش ورود به سیستم
نماد اعتماد
logo-samandehi
new order
ورود به سیستم
شناسه کاربری(ایمیل): گذرواژه: - فراموشی گذرواژه ؟
دسته بندی مقالات
محاسبه فوری هزینه ترجمه
شما میتوانید با انتخاب زمینه و زبان ترجمه و وارد نمودن تعداد کلمات متنی که باید ترجمه شود، هزینه و زمان تحویل ترجمه را بدست بیاورید.
زمینه: زبان: تعداد کلمه:
پست الکترونیکی شما :
خبری شد، خبرتان میکنیم !

برنامه های تربیت معلم

نویسنده: سورنا احمدخانی چاپ کتاب تاریخ انتشار: 1402/4/13 ساعت 15:40:54 بازدید: 903 امتیاز 0 از 0 نظر

برنامه های تربیت معلم بسیار مهم و قابل توجه اند. چرا که معلمان در آینده کشور بسیار تاثیر گذار هستند؛ در نتیجه تمام موضوعات مرتبط با تربیت معلم بسیار مهم است و توجه به آنها ضروری است. خوب است که این برنامه ها به طور کلی مورد بررسی قرار بگیرد. تربیت معلم برنامه های درسی مشخصی دارد و به طور منطقی برای این برنامه ها الگوهای اجرائی خاصی نیز در نظر گرفته است. امروزه در سراسر جهان برنامه های تربیت معلم مورد بررسی قرار می گیرد تا بهترین برنامه مشخص شود. استفاده از برنامه اثر بخش، سبب کاهش بحران ها و بهبود اوضاع می گردد.

تربیت معلم چیست؟

رشته تربیت معلم از جمله رشته های بسیار مهم و اثر گذار می باشد. به همین خاطر است که اکنون برنامه های تربیت معلم بسیار مورد توجه قرار می گیرد. معلم در ساختن نسلی خلاق و ایده پرداز تاثیر می گذارد. دانشگاه های تربیت معلم در تلاش هستند که معلمانی خوب و مفید به جامعه هدیه کنند. برنامه ریزی درست بر روی معلمان یک کشور در واقع برنامه ریزی بر روی آینده آن کشور است. تاثیر معلم در اعتقادات، دانش، مهارت، باورها و امثال این ها به قدر غیر قابل تصوری، زیاد است؛ به همین خاطر است که امروزه همچنان درباره این شغل حساسیت های بسیار به خرج داده می شود.

برنامه های تربیت معلم با هدف ارائه بهترین آموزش ها به معلمان طراحی شده اند. یک معلم دلسوز و حرفه ای لازم است که یک سری خصوصیات ضروری را داشته باشد و در جایی به نام دانشگاه تربیت معلم این خصوصیات را رشد بدهد. امروزه این وظیفه آموزش به مربیان، بر عهده دانشگاه های فرهنگیان و تربیت معلم است. ورود به این دانشگاه ها از طریق شرکت در کنکور و انتخاب این رشته امکان پذیر است. البته این تمام ماجرا نیست و به دلیل حساسیت شغل معلمی لازم است مراحل دیگری نیز طی شود. شرکت در مصاحبه و واجد الشرایط بودن، برای تحصیل در این دانشگاه ها بسیار مهم است.

برنامه های تربیت معلم

برنامه تربیت معلم

برنامه های تربیت معلم برای شاخه های گوناگون آن است و این برنامه ها سعی در بهتر کردن اوضاع دارند. رشته های مختلفی در دانشگاه های تربیت معلم ارائه می شوند. افراد با توجه به کنکوری که دادند و رتبه ای که دریافت نموده اند می توانند اقدام به انتخاب رشته کنند. یکی از رشته های محبوب دانشگاه فرهنگیان آموزش ابتدایی است. برای این رشته در دانشگاه از کنکورهای مختلف پذیرش وجود دارد. این رشته به گونه ای طراحی شده است که آموزش و تدریس به دبستانی ها به بهترین شکل ممکن انجام شود. پس از تحصیل در این دانشگاه معلم باید مهارت و تجربه لازم را برای تدریس بدست آورده باشد.

نقاط قوت و ضعف برنامه های تربیت معلم وابسته به چیست؟

نقاط قوت و ضعف برنامه های تربیت معلم وابسته به چیست؟ بدیهی است که هر برنامه ای دارای چند نقطه قوت و چند نقطه ضعف است. خوب است که به خوبی این نقاط شناسایی شوند و علت آنها مورد بررسی قرار گیرد. می دانید که تمام این موضوعات مرتبط با برنامه های تنظیم شده اثر مستقیم بر روی کیفیت آموزش و پرورش دارد. این برنامه ها به طور تخصصی مورد توجه دانشجوها و اساتید دانشگاه ها قرار گرفته اند. دقیقا همین افراد نقاط قوت و ضعف آن را تشخیص داده اند. تلاش در جهت رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت ضروری است.

یکی از نقاط ضعف برنامه های تربیت معلم تمامیت خواهی تشخیص داده شده است. اجرای برنامه های درسی تربیت معلم پیچیدگی بخصوصی دارد و چنین دیدگاهی هرگز موجه نیست. همانطور که میدانید استفاده بهینه از تمامی ظرفیت های موجود در یک کار سبب بهبودی شرایط می شود. البته این الگوی تمامیت خواهانه، طرفداران بسیار زیادی دارد که آنها برای این موضوع دلایل خاص خود را دارند. تربیت معلم دارای یک چهار ضلعی مشخص است. این چهار ضلعی شامل 1- دانش محتوایی 2- دانش تربیتی عام 3- دانش محتوا (کارورزی) 4- برنامه ابتدایی ورود به معلمی می شود. در این زمینه، انتقاد به تنهایی کاری را پیش نمی برد؛ بلکه افراد خود باید اقدام به پیش راندن نمایند.

برنامه های تربیت معلم

تاریخ تربیت معلم

هدف از برنامه های تربیت معلم موضوعات بسیار مهم و جالبی هستند. مثلا این دانشگاه ها قصد جذب منابع انسانی بر اساس معیارها و استانداردهای حرفه ای را دارند. حرفه معلمی را عوامل بسیار زیادی تحت تاثیر قرار داده است. بدیهی است که تمام عوامل مختلف در کشور بر روی هر قشری تاثیرگذار است. عواملی از قبیل اقتصاد، محیط، اجتماع، فرهنگ امثال این ها همواره در زندگی افراد تاثیر گذار هستند. در برنامه هایی که برای تربیت معلم تنظیم می شود لازم است تمام این موارد مورد توجه قرار بگیرد. تنها با استفاده از این نگاه جامع نگر می توان برنامه ای درست و صحیح تنظیم کرد.

سیر تحول تاریخی برنامه های تربیت معلم در ایران

سیر تحول تاریخی برنامه های تربیت معلم در ایران موضوع بسیار مهمی است که خوب است به آن توجه داشته باشیم. خود این عنوان نشان دهنده پویایی برنامه های آن است. تاریخ تربیت معلم در ایران پیشینه ای بسیار قدیمی دارد.  می توانیم در این باره به سراغ دارالفنون برویم و به ترجمه آثار اشاره نماییم. در آن دوره با اعزام دانشجوها به اروپا و تحصیل آنها، کشور موفقیت بسیاری کسب کرد. در همان هنگام برنامه های درسی تربیت معلم با توجه به عوامل مختلف موجود در کشور وضع شد. در این میان، دروس تربیتی بیش از دروس دیگر نیاز به بررسی و تغییر دارند.

برنامه های تربیت معلم

تربیت معلم در ایران

به طور کلی سیر تاریخی برنامه های تربیت معلم تشکیل شده از عوامل و دوره های مختلف زیر است:

  • بوجود آمدن مدرسه دارالفنون: با ایجاد این مدرسه توجه به منابع علمی و منابع انسانی بسیار زیاد شد. پیش از آن هرگز به این موضوع به این میزان دقت نشده بود و اهمیت داده نشده بود. امیرکبیر سبب شد که معلمان نیز به سمَت درباری برسند و اهمیت این شغل نمایان شود. در این میان ذکاوت امیرکبیر سبب شد که معلمانی از اتریش و آلمان استخدام شوند تا افراد از ویژگی های مدرس جدید اروپا نیز بهره مند شوند. حضور این معلمان سبب می شد دانشجویانی مسلط به ترجمه رشد پیدا کنند.
  • تاسیس مرکزهای تربیت معلم و ایجاد تحول در برنامه های درسی: از آنجایی که مدرسه دارالفنون بیشتر به شیوه نظامی بود احتیاج به مراکز جدید احساس شد. درست به همین علت بود که در سال 1297 دارالمعلمین و دارالمعلمات تاسیس شدند. برنامه های تربیت معلم در این مراکز بر اساس وضعیت جامعه و نیاز افراد تدوین شد. دارالمعلمین در مرتبه عالی شامل 5 رشته بود: 1- فلسفه و ادبیات 2- تارخ و جغرافی 3- فیزیک و شیمی 4- طبیعیات 5- ریاضیات. هر کدام از این رشته ها دارای برنامه درسی اختصاصی خود بودند.

آیا برنامه های تربیت معلم از استانداردهای لازم جهانی برخوردار است؟

آیا برنامه های تربیت معلم از استانداردهای لازم جهانی برخوردار است؟ این سوال مهم ممکن است ذهن بسیاری از افراد را درگیر به خود کند. این موضوع دغدغه و نگرانی برای ارائه بهترین برنامه تربیت معلم در سطح جهانی وجود دارد. امروزه تمام کشورها با این مسئله دست و پنجه نرم می کنند. به راستی کدام برنامه درسی می تواند نتیجه محبوب تری را ارائه کند؟ جهانی شدن همواره در فعالیت ها و تصمیم گیری های نهاد ها تاثیر گذار است. دانش و افکار بشر امروزه محدود به مکان و دوره خاصی نیست؛ بنابراین سنجش با استانداردهای جهانی موضوعی خوب و مهم است.

برنامه های تربیت معلم

اصل و اساس معلمی

برای اینکه بدانیم برنامه های تربیت معلم از استانداردهای جهانی امروزه برخوردار هستند و یا خیر باید ابتدا استانداردها را بدانیم و مقایسه کنیم. در آمریکا نوشتن ده برنامه مربوط به تربیت معلم 40 ماه طول کشید. اما با این حال بازهم فارغ التحصیلان آمادگی لازم را برای تدریس نداشتند. پس از استفاده از استانداردهای آموزش ملی علوم موفق شدند به نتیجه بهتر و مطلوب تری دست یابند. این استانداردها سبب بوجود آمدن برنامه ای انعطاف پذیر و ساخت گرا می شود؛ چرا که به این صورت رسیدن به نتیجه مطلوب امکان پذیر است. بدیهی است که این استانداردها با دقت و توجه بسیار بالایی وضع شده اند.

 بررسی های تطبیقی برنامه های تربیت معلم امروزه نتایج جالب توجهی را بر جای گذاشته است. امروزه بسیاری از کشورها با موضوع حجم بسیار دروس و کمبود مهارت افزایی رو به رو هستند. یک معلم خوب باید به گونه ای آموزش دیده باشد؛ که تسلط و مهارت کافی بر آنچه که گفته و می گوید و خواهد گفت داشته باشد. امروزه تمامی کشورها در بخش هایی از برنامه درسی تربیت معلم خود دچار مشکل هستند. امروزه همگی کشورها در تلاش اند که با ارائه بهترین برنامه بهترین نتیجه را کسب کنند. از جهت دیگر یک معلم خوب خود را محدود برنامه درسی نمی کند و به سراغ آنچه که خود احتیاج دارد می رود.

آیا برنامه های تربیت معلم در ایران در عصر جدید نیازمند بازنگری است؟

آیا برنامه های تربیت معلم در ایران در عصر جدید نیازمند بازنگری است؟ کیفیت تدریس یک معلم بسته به منابع آموزشی و برنامه درسی که داشته است می باشد. برنامه درسی، امروزه، متغیری در نظر گرفته می شود که در نظام آموزش کشور و بازده آموزشی تاثیر گذار است. به همین دلیل بازسازی نظام آموزشی کشور همواره لازم و ضروری است. در هر دوره باید توجه شود که یک معلم چه قابلیت هایی را با یک برنامه درسی می آموزد؟ از طرف دیگر به چه قابلیت هایی احتیاج دارد؟ امروزه بازنگری و اصلاح برنامه ها و افزایش انگیزه معلمان امری بسیار مهم تلقی می شود.

برنامه های تربیت معلم

معلم ماهر

برنامه های تربیت معلم به طور منطقی بر اساس واقعیت های عینی باید تنظیم شود. تغییر نگرش و تفکرات در انسان در هر عصری رخ می دهد. این برنامه های درسی لازم است که نسبت به عصر و جامعه بروزرسانی شود. موسسات آموزش عالی به دنبال بهترین برنامه برای دبیران آینده هستند. آنها سعی دارند که به تعریف مناسب از یک معلم اثربخش و پژوهنده برسند؛ سپس بر اساس آن برنامه های خود را تدوین کنند تا به هدف مطلوب خود دست یابند. امروزه نوآوری های بسیاری به حوزه های آموزشی وارد شده است. خوب است که برنامه ها با توجه به آنها تنظیم شود. در این صورت رسیدن به نتیجه مطلوب آسان تر خواهد شد.

بازنگری در هر موضوع مربوط به جامعه و انسان، کاری عقلانی است. با گذر نسل ها جامعه و افراد تغییر بسیار زیادی می کنند. به همین خاطر است که باید قوانین و برنامه های تربیت معلم مدام بروز رسانی شوند؛ تا جایی که نقاط ضعف به حداقل ممکن برسند. یکی از روش های دستیابی به نتیجه مطلوب، هماهنگی آموزش های پیش از خدمت و ضمن خدمت است. حرفه معلمی لازم است صلاحیت هایی داشته باشد؛ با توجه به تمام این موضوعات حرفه معلمی می تواند بهترین نتیجه را در جامعه داشته باشد. تداوم آموزش معلمان باید یکی از برنامه های اصلی و اساسی تربیت معلم باشد.

برنامه های تربیت معلم

تربیت معلم

مطالعه صفحات زیر پیش نهاد می شود

چاپ و نشر کتابطراحی جلد کتابقرارداد با ناشرتقویت رزومه

سوالات متداول

سیاستگذاران و مدیران از معلمان انتظارات حرفه ای دارند؛ هنجارهای جامعه معلمی سبب شده که برخی از این انتظارات بر اساس آن باشد. این انتظارات غالبا به شکل دستورالعمل ها و راهنمای معلم ارائه می شوند. در آخر از معلم انتظار می رود که بتواند شاگردانی با حداکثر مهارت و دانش به جامعه تحویل دهد؛ برای این مهم ضروری است که خود معلم منابع علمی بسیاری در دست داشته باشد.

در مراکز مختص تربیت دانشجو برای دبیری، معمولا حق انتخابی برای انتخاب دروس وجود ندارد. در این برنامه چیزی حدود هفتاد و پنج درصد دروس عمومی و نظری هستند. در این میان تنها بیست و پنج درصد مطالب مربوط به این موضوع است که معلم چگونه درس دهد. این زمان کم برای یاد دادن مهارت های مورد نیاز سبب می شود که در نتیجه تاثیر منفی باقی بماند. یک معلم ممکن است خود اطلاعات بسیار زیادی داشته باشد اما چگونگی انتقال آن اطلاعات را نداند. 

انواع دروس تربیتی، عمومی و تخصصی در برنامه های درسی جا دارد. به ترتیب دروس تربیتی شامل 19 واحد هستند؛ دروس عمومی جمعا 14 واحد می باشند؛ دروس تخصصی نیز در هر رشته متفاوت هستند. در این برنامه ریزی درس هایی مثل روان شناسی تربیتی و تعلیم و تربیت اسلامی در زیر مجموعه دروس تربیتی قرار دارند. دروس عمومی نیز شامل بهداشت، انقلاب اسلامی، اخلاق اسلامی و امثال این ها می باشد. 

ساختار سیاسی، ساختار اداری، تالیف کتابهای درسی، تأسیس شورای عالی معارف، تأسیس سازمان پژوهش و نوسازی آموزشی و سایر مواردی از این قبیل که به طور مستقیم و غیرمستقیم بر تربیت معلم تاثیر گذارند.


نویسنده: سورنا احمدخانی چاپ کتاب تاریخ انتشار: 1402/4/13 ساعت 15:40:54 تعداد بازدید: 903 امتیاز 0 از 0 نظر

کلمات کلیدی: برنامه های تربیت دبیر برنامه آموزشی تربیت معلم برنامه های درسی تربیت معلم ارزشیابی برنامه های تربیت معلم دستورالعمل تربیت معلم

دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه

نام شما :
امتیاز شما :
دیدگاه شما :
یا شما روبات هستید؟ :