سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰۳
ثبت سفارش ورود به سیستم
نماد اعتماد
logo-samandehi
new order
ورود به سیستم
شناسه کاربری(ایمیل): گذرواژه: - فراموشی گذرواژه ؟
دسته بندی مقالات
محاسبه فوری هزینه ترجمه
شما میتوانید با انتخاب زمینه و زبان ترجمه و وارد نمودن تعداد کلمات متنی که باید ترجمه شود، هزینه و زمان تحویل ترجمه را بدست بیاورید.
زمینه: زبان: تعداد کلمه:
پست الکترونیکی شما :
خبری شد، خبرتان میکنیم !

جذب معلم

نویسنده: شیرین کرم خانی چاپ کتاب تاریخ انتشار: 1402/4/28 ساعت 09:00:00 بازدید: 1217 امتیاز 0 از 0 نظر

جذب معلم موضوعی بسیار حساس است. معلم باید از پس هدایت دانش آموزان بر بیاید و این نکته مخصوصا در مقطع ابتدایی حائز اهمیت است. او باید در تدریس خوش اخلاق باشد با این شیوه قطعا توجه و علاقه دانش آموزان را برمی انگیزد. رابطه خوب با دانش آموز، توجه و نظم در کلاس، انعطاف پذیری و تسلط بر درس، ویژگی  های یک معلم خوب است. حالا که متوجه شدیم انتخاب معلم چه قدر اهمیت دارد، وارد بحث جذب معلم می شویم که در کشورهای مختلف روش های متفاوتی دارد.

چگونگی جذب معلم

جذب معلم یکی از مسائل مهم در کشورهای مختلف است. برای هر جامعه ای بسیار مهم است که بتواند نیروی انسانی خوبی تربیت کند. یکی از مسائل مهم، انگیزه معلم است. یک معلم می تواند تاثیر زیادی بر زندگی فرد و در نتیجه جامعه بگذارد. هر معلم باید ویژگی هایی مثل صبر، تلاش، ارتباطات خوب و درک را داشته باشد. برای معلم شدن باید تجربه زیادی را کسب کنید تا متوجه شوید واقعا به این کار علاقه دارید یا خیر. همچنین باید مدرک معتبر و گواهی تدریس داشته باشید. معلم باید به تدریس علاقه داشته باشد و همیشه دوست داشته باشد بیشتر بداند و به روز باشد؛ بتواند از سطح معمول بالاتر برود و هدف او از تدریس، باز کردن پنجره های ذهن دانش آموز باشد؛ نه صرفا درباره کتاب و برنامه و سال تحصیلی بحث کند.

جذب معلم بر اساس معیارهای گوناگونی است. معلم باید بیان خوب و مورد علاقه دانش آموز را داشته باشد و با ظاهر خوبی سر کلاس حاضر شود. یکی از مسائل دارای اهمیت، بومی بودن معلم است؛ معلم وقتی در منطقه بومی خود تدریس کند با دانش آموزان حس همزبانی دارد. یکی از ویژگی های معلم خوب، درک تفاوت های شاگردان است. با این درک، دانش آموزان حس بهتری در کلاس دارند. در ایران معلم شدن به طرق مختلفی مثل تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، شرکت در آزمون استخدامی امکان پذیر می باشد؛ اما کار غیر رسمی و به صورت حق التدریس در مدارس و یا کار در مدارس غیر انتفاعی نیز وجود دارد.

جذب معلم

معلمان

شیوه های جذب معلم

شیوه های جذب معلم انواع گوناگونی دارند. مهمترین روش جذب معلم در ایران، تحصیل در دانشگاه فرهنگیان است؛ برای ورود به آن دانشگاه  باید بعد از تمام شدن مقطع دبیرستان دوره دوم، در کنکور سراسری شرکت کرد. اگر تراز بالای 6500 را کسب کنید، هنگام انتخاب رشته، رشته های مربوط به دانشگاه فرهنگیان را می توانید انتخاب کنید. از بین افرادی که تراز مربوطه را کسب کنند، سه برابر ظرفیت موجود، دعوت به مصاحبه می شوند. مصاحبه فرهنگیان شامل مصاحبه علمی، معاینات پزشکی و گزینش عقیدتی- سیاسی است. بر اساس رتبه علمی کنکور، مصاحبه و گزینش مشخص می شود شما می توانید در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کنید یا نه.

برای جذب معلم قوانین گوناگونی وجود دارد. شرط سن 17-24 سال و بومی بودن و پذیرفتن محل خدمت به مدت دو برابر زمان تحصیل است. در واقع 4 سال تحصیل دوره کارشناسی و 8 سال تدریس در منطقه مشخص شده در حکم شما درج شده است. دانشگاه فرهنگیان، به علت تضمین شغلی یکی از رشته های محبوب برای متقاضیان کنکور است. اصرار خانواده ها برای تحصیل در دانشگاه های فرهنگیان و شرایط اقتصادی، موجب افزایش متقاضی برای دانشگاه فرهنگیان شده است. یکی از مسائل مورد اهمیت در مورد شغل معلمی، رضایت از شغل است. معلمی که از شغل خود رضایت دارد، کمتر دچار فرسودگی می شود؛ کیفیت تدریس بهتری دارد و تعهد قوی تری خواهد داشت.

برای جذب معلم استفاده از معلمان خوب ضروری است. معلمین راضی، وضعیت عاطفی مثبت را تجربه می کنند؛ در نتیجه، نسبت به دیگر معلمین در ارتقای عملکرد دانش آموز موثرتر هستند. هر کشوری علاقه دارد دانش آموزانش را طوری تربیت کند که آینده سازان ایده آلی باشند. یکی از مهمترین مسائل در گزینش پذیرش دانشگاه های فرهنگیان، میزان علاقه و هدف فرد از معلمی است. معلم با ذوق، سازنده نسل موفق است. در ایران با وجود حقوق و مزایای حداقلی، معلمین زیادی هستند که با علاقه و تمام توان، وقت و زندگی خود را صرف تربیت دانش آموزان می کنند.

جذب معلم

استخدام معلمان و جذب آنها

مدارک مورد نیاز برای جذب معلمان

مدارک مورد نیاز برای جذب معلمان چیست؟ کشورهایی هستند که برای معلم های خود ارزش بسیاری قائل اند. این کشورها یونان، چین، کره و فنلاند اند. کشور هایی نیز هستند که در آنها درآمد معلمین بیشتر از سایر مشاغل است؛ مثل آلمان، کانادا، هلند. اما کمترین حقوق را در جهان، معلمین ایرانی دریافت می کنند. در کانادا دو روش برای معلمی وجود دارد: کارشناسی 3 یا 4 ساله از آموزش و پرورش و یا دوره آموزشی 1 یا 2 ساله بعد از دوره کارشناسی. برای ابتدایی باید دوره سه ساله را طی کرد و علاوه بر آن، فنون آموزش در دوره 1 ساله که معادل کارشناسی است را باید گذراند. تربیت معلم در کشور فنلاند اینگونه است که 4 ساعت در روز در کلاس های درس می گذرانند؛ سپس 2 ساعت در هفته را در کلاس های پیشرفت حرفه ای می گذرانند.

وضعیت جذب معلم در کشورهای مختلف متفاوت است. تعداد معلمین در فنلاند به نسبت جمعیت خیلی زیاد است. مدرک معلمی در فنلاند، کارشناسی ارشد است و معلمان از بین ده درصد برتر هستند. در فنلاند شان معلم مساوی با پزشک و وکلا است. در فنلاند معلمین از بین بهترین ها انتخاب می شوند؛ با نمره بالا در آزمون ورودی و میانگین نمرات بالا و سطح بالا سنجیده می شوند. باید معلم ها در مقاطع مختلف، علاوه بر مدرک اصلی خود مدرک دیگری هم داشته باشند. بدیهی است که هر شغلی در کشورهای گوناگون ممکن است متفاوت باشد. به همین خاطر است که وضعیت معلمان نیز در کشورهای گوناگون متفاوت است. بر این اساس، هر کشور آینده و جامعه مخصوص خود را خواهد داشت.


جذب معلم

بکارگیری معلم

حداقل معدل برای جذب معلم

حداقل معدل برای جذب معلم چیست؟ چه شرط هایی برای استخدام معلمان وجود دارد؟ شرط معدل بعد از شرط سن، مهمترین شرط دانشگاه های فرهنگیان است؛ دانشگاه فرهنگیان شرط معدل کنکور را حداقل 14 اعلام کرده است. اما داشتن معدل 14 و تراز بالای 6500 دلیل بر قبولی شما نیست. شما با داشتن تراز بالای 6500 و معدل بالای ،14 صرفا از دیگر شرکت کنندگان کنکور علاقه مند به دانشگاه فرهنگیان متمایز می شوید و امکان وارد کردن کد رشته های مربوط به دانشگاه های فرهنگیان در دفترچه انتخاب رشته خود دارید. شما باید منتظر اعلام نتایج اولیه و دعوت به مصاحبه باشید.

جذب معلم

آموزش و معلمان

جذب معلم و پذیرش در دانشگاه فرهنگیان در ابتدا با تراز های بالا انجام می شود تا دانشجوها از سطح سواد بالایی برخوردار باشند. سالانه تعداد دانشجو معلمان هر رشته و هر دانشگاهی، بسته به نیاز دانشگاه و آموزش و پرورش، متفاوت است. در تمامی کشور ها، معلمین از میان نخبه ها و برترین های آزمون ها انتخاب می شوند. در ایران هم همین طور است؛ شانس قبولی دانشگاه فرهنگیان برای افرادی که رتبه های خوبی دارند و تراز بالاتری دارند، بیشتر است. انتخاب معلمین از بین افرادی که ضمن رتبه علمی، علاقه به تدریس و آموزش دارند، صورت می گیرد. در اکثر کشور های توسعه یافته، شرط رتبه علمی، باعث می شود معلمین کم اما مستعدی داشته باشند؛ بنابراین در آن کشورها، معلمان بازار کار خوبی دارند.

وضعیت جذب معلم در هلند نیز متفاوت است. تربیت معلم در هلند در یک دوره آموزشی 4 ساله، برای گروه سنی 4 تا 12 سال است. برای دوره متوسطه، در رشته های نظری و تجربی با گذراندن آزمایشگاه و کارگاه است. در هلند، به حقوق و سطح معیشت معلم ها بسیار اهمیت می دهند؛ چون معتقدند مشکلات معیشتی اثر منفی بر کارشان دارد. تخصص در دروس مورد تدریس و مطالعات تربیتی و روانشناسی از الزامات معلمی در هلند است. در این کشور آزادی در انتخاب منابع درسی وجود دارد. این کار،  باعث تحقیق و تاثیر گذاری آموزش می شود.

جذب معلم در مدارس غیر انتفاعی به چه صورت است؟

جذب معلم در مدارس غیر انتفاعی به چه صورت است؟ مدارس غیر انتفاعی هزینه خود را با شهریه از خانواده های دانش آموزان به دست می آورند تا امکانات تحصیلی بهتری ارائه کنند. به علت ظرفیت محدود دانش آموزان، در این مدارس یادگیری بهتر صورت می گیرد. تعداد دانش آموزان یک کلاس حداکثر 20 نفر است. در مدارس دولتی، تعداد دانش آموزان 35 تا 40 نفر است که موجب می شود تمرکز معلم بر دانش آموزان کاهش یابد. دانش آموزانی که نیاز به توجه بیشتری دارند، باید در این گونه مدارس درس بخوانند. شهریه مدارس را آموزش پرورش هر استان تعیین می کند. ساعت کاری با مدارس دولتی یکسان است؛ اما کلاس های تقویتی بیشتری دارند.

جذب معلم

مدارس غیر انتفاعی

جذب معلم برای مدارس غیرانتفاعی نیز وجود دارد. علاقه مندان به تدریس در مدارس غیر انتفاعی می توانند به این مدارس مراجعه کنند تا در صورت داشتن شرایط مربوطه، در آنجا کار کنند. مدرک مورد نیاز در رشته مورد نیاز مدرسه ضروری است. از شرایط استخدام در مدارس غیر انتفاعی، سابقه کار، توانایی تدریس به صورت خصوصی و روابط عمومی بالا است. سابقه تدریس در این مدارس، کمک بسیاری به مصاحبه آزمون های استخدامی آموزش پرورش می کند.

جذب معلم و کار در مدارس غیر انتفاعی به علت ساعت کاری منعطف، منطقی است. برای بازنشستگانی که علاقه دارند شغل خود را ادامه بدهند، کار در این مدارس، بسیار خوب است. همچنین، این مدارس می توانند شغل دوم معلمین رسمی آموزش پرورش برای بیشتر شدن حقوق باشند. معلمی در مدارس غیرانتفاعی، شغلی برای دانشجویان خواهان کار است؛ چرا که این افراد علاقه مند به معلمی و کسب تجربه هستند. تجربه تدریس از متغیرهای موثر در رضایت شغلی معلمین است،  البته این تجربه، بسته به مدارس، کشور و بازار کار معلم ها متفاوت است. تجربه تدریس موجب می شود معلم به کارش مسلط شود؛ در نتیجه، شناخت بیشتری نسبت به دانش آموزان و تدریس و خلق و خوهای مختلف پیدا می کند. اصولا معلمین در مدارس غیر انتفاعی باید وقت بیشتری برای دانش آموزان بگذارند.

جذب معلم از مقطع کارشناسی ارشد

جذب معلم از مقطع کارشناسی ارشد از طریق شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش امکان پذیر است. با داشتن مدرک معتبر و فارغ التحصیلی در رشته هایی که مشمول این آزمون می شود؛ می توان در این آزمون شرکت کرد. در صورت قبولی در آزمون و مصاحبه علمی و معاینات پزشکی و گزینش، میتوان دوره یک ساله فرهنگیان را گذراند. جذب معلم در این مقطع روشی است که اکثر کشورها از آن استفاده می کنند؛ این روش شامل تحصیل در یک رشته اصلی در دانشگاه های معتبر است.

جذب معلم

استخدام معلم

جذب معلم شیوه خاص خود را دارد. طی دوره زمانی 4 ساله و یا 6 ساله انجام می شود. شرکت در آزمون ها و گذراندن دوره های 1 یا 2 ساله دانشگاه های فرهنگیان کشور، نیز یکی از روش ها است. آزمون های استخدامی آموزش پرورش، مستمر نیست و طبق نیاز های آموزش و پرورش برگزار می شوند. طبق بررسی ها، میزان رضایت شغلی در معلمین ورودی دانشگاه فرهنگیان که تحصیل 4 ساله کارشناسی دارند؛ بیشتر از معلمین جذب شده از آزمون استخدامی است. شاید علت این باشد که جذب شدگان آزمون استخدامی، به محیط معلم و دانش آموزی عادت ندارند و تجربه کمی در تدریس دارند.

جالب توجه است که رضایت شغلی در معلمین زن بیش از معلمین مرد است. جذب معلم از طریق آزمون های استخدامی با کسب تجربه بیشتر می تواند راهگشا باشد و در نتیجه آن، میزان رضایت مندی معلم و دانش آموزان افزوده شود. تخصص در رشته مربوطه و کسب اطلاعات بیشتر در حوزه های مختلف بسیار کمک کننده است. تجربه تدریس، حضور در محیط آموزشی و بالا بردن روابط عمومی، باعث می شود که معلم در سطح خوبی قرار بگیرد. به همین خاطر رضایت دو طرفه بین معلم و دانش آموز برقرار خواهد شد.

مطالعه صفحات زیر پیش نهاد می شود

هزینه چاپ و نشر کتابخلاصه‌سازی کتاب و چاپ آنتقویت رزومهچاپ کتاب

سوالات متداول

  • محدودیت سنی.
  • تابعیت..
  • گذراندن دوره سربازی یا معافیت آقایان.
  • سلامت جسم و روان.
  • نداشتن اعتیاد.
  • نداشتن سابقه قضایی و کیفری تاثیر گذار.
  • تعهد 10 ساله برای خدمت در محل مربوطه.

اعتقاد به یکی از دین های تصریح شده در قانون اساسی ضروری است. چرا که اندیشه و دین معلم در سویه های فکری او تاثیر گذار است و نمی شود این تاثیر را نادیده گرفت. 

این دوره ها شامل آموزش های مربوط به تدریس و کارورزی و پرورش است. که به طور کامل قصد دارند معلمان را برای یک تدریس خوب آماده کنند. 

ما به تمامی روش های معلمی اشاره کردیم. امروزه در ایران نیز برای استخدام معلمان سخت گرفته می شود. به همین خاطر است که جذب معلم بیشتر از طریق دانشگاه های فرهنگیان انجام می شود. البته افرادی که رزومه قوی دارند نیز به راحتی می توانند استخدام شوند. 


نویسنده: شیرین کرم خانی چاپ کتاب تاریخ انتشار: 1402/4/28 ساعت 09:00:00 تعداد بازدید: 1217 امتیاز 0 از 0 نظر

کلمات کلیدی: استخدام معلم جذب آموزگار بکارگیری معلم جذب معلمان کار در حرفه معلمی

دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه

نام شما :
امتیاز شما :
دیدگاه شما :
یا شما روبات هستید؟ :