جمعه ۱۰ فروردین ۰۳
ثبت سفارش ورود به سیستم
نماد اعتماد
logo-samandehi
new order
ورود به سیستم
شناسه کاربری(ایمیل): گذرواژه: - فراموشی گذرواژه ؟
موضوعات خبری
محاسبه فوری هزینه ترجمه
شما میتوانید با انتخاب زمینه و زبان ترجمه و وارد نمودن تعداد کلمات متنی که باید ترجمه شود، هزینه و زمان تحویل ترجمه را بدست بیاورید.
زمینه: زبان: تعداد کلمه:
پست الکترونیکی شما :
خبری شد، خبرتان میکنیم !

ایمپکت فاکتور│Impact factorچیست؟

 

 

ایمپکت فاکتور (impact factor) که اغلب به صورت مخفف IF نشان داده میشود، به میانگین تعداد دفعاتی که به مقالات یک مجله در دو سال قبل رفرنس داده شده، می گویند. فرضا تعداد ارجاعات انجام شده در سال 2010 به مقالات منتشر شده از ژورنال (x) در سال 2009 برابر با 244 عدد و در سال 2008 برابر با 218 عدد بوده است كه جمعا برابر با 462 مورد است
 تعداد مقالات منتشر شده در سالهاي 2008 و 2009 ( دو سال گذشته) در ژورنال (x) مثلا در مجموع برابر با 220 عدد بوده است.
حال با تقسيم عدد نخست (462) بر عدد دوم (220)، عدد 2.1 به دست مي آيد كه برابر با impact factor ژورنال در سال 2010 است. ایمپکت فاکتور توسطEugene Garfield  بیانگذار موسسه تامسون 
ISI بنیان گذاری شد که به صورت سالانه برای مجلاتی که در لیست این موسسه قرار دارند، تعیین می شود. این موسسه هر سال در ماه ژوئن، ایمپکت فاکتورهای مجلات در سال قبل را منتشر میکند، که البته دستیابی به این ایمپکت فاکتورها رایگان نیست. مثلا در ماه ژوئن 2016 ایمپکت فاکتورهای مجلات در سال 2015 انتشار می یابد و این ارزیابی به مدت یکسال هم معتبر است. ایمپکت فاکتورهای مجلات هر ساله در غالب یک فایل اکسل منتشر می شوند. اسامی مجلات در این فایل اکسل به صورت مخفف آمده است. همچنین می توان اسم مجلات را از روی ISSN مجلات پیدا کرد. کافی است برای این کار دکمه های Ctrl+F را بزنید و مخفف اسم مجله و یا ISSN مجله مورد نظر را سرچ کنید. "هرچه IF مجله ای بالاتر باشد نشان دهنده اعتبار بیشتر آن در سطح جهانی است."

شاید برای شما پیش آمده که می خواهید بدانید مقالات خود را در کدام مجله چاپ کنید؟   ضریب تاثیر مهم ترین اطلاعاتی است که توسط JCR(گزارش استنادات مجلات) یک مجله گزارش داده می شود. در ایران این عدد مبنای ارزش گزاری تحقیقات علمی است. می توان گفت، مقالات تحقیقات علمی در صورتیکه در مجلات نمایه شده در JCR یا مجلات دارای ضریب تاثیر چاپ شوند، ارزشمند خواهند بود و بیشترین امتیاز به مقالات چاپ شده در مجلات نمایه شده در JCR اختصاص یافته است. همچنین برای دریافت فاندهای چشمگیر (که عموما در مقطع دکتری داده میشود) داشتن مقاله با ضریب نفوذ بسیار کمک کننده خواهد بود. هر چه مقدار این ضریب بالاتر باشد نشان دهنده اعتبار بیشتر مجله است. مطلب مهمی که باید بدانید این است که ایمپکت فکتور، یک عدد است که بر مبنای فرمول ریاضی محاسبه میشود و برای هر ژورنالی به سادگی قابل تعریف و محاسبه است، بنابراین محاسبه آن مستقل از آی اس آی بودن می باشد، اما اشتباها ایمپکت فکتور و آی اس آی یکی شناخته میشوند، به این دلیل که این اندیس توسط بنیانگذار موسسه Institute for Scientific Information معرفی شده است بنابراین، به نوعی این دو موضوع همردیف قرار گرفته اند.

بالاترین ایمپکت فاکتور│ چگونه ایمپکت فاکتور مجلات را بفهمیم

شاخص IF معيار ارزيابي مجلات در يك زمينه يا رشته خاص با يكديگر ميباشند بنابراين هرگز نبايد IF يك ژورنال فني مهندسي به طور مثال رشته مهندسي مکانیک را با IF يك ژورنال پزشكي و يا حتي دیگر ژورنالهای فني مهندسي مثلا در رشته مهندسي کامپیوتر مقايسه نمود. IFمجلات Review معمولا بسيار بالاتر از مجلات ديگر در يك رشته خاص ميباشد. جالب اینجاست که در سال 2008 نیز موسسه تامسون رویترز با بررسی بیش از 7000 مجله علمی دریافت که 50 درصد استنادها به 300 مجله بوده و 50 درصد استنادها به 7321 مجله باقی مانده. بنابراین به نظر می‌رسد که حدود 300 مجله پیشرو علم در جهان هستند. اما در بین این مجلات نیز گاهاً مجله‌ای دیده می‌شود که بسیار معروفتر و معتبرتر است. در ادامه مطلب به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

مجلات خارجی

  1. مجله Ca-A Cancer Journal for Clinicians که در زمینه مطالعات مربوط به سرطان فعالیت دارد در سال 2013 ضریب تأثیر 162 را به ثبت رساند که تا حدودی عجیب است. ضریب تأثیر این مجله در سال 2012 معادل 153 و در سال 2011 نیز 101 بود!
  2. New England Journal Of Medicine این مجله از مشهورترین و قدیمی ترین مجلات پزشکی جهان است و در صدر مجلات پزشکی و جراحی جهان قرار دارد. این نشریه که در آمریکا چاپ می‌شود از سال 1812 به این سو منتشر شده است. ضریب تأثیر این مجله در سال 2013 به عدد 54 رسید.
  3. Chemical Reviews این مجله که توسط انجمن شیمی آمریکا و به صورت ماهیانه منتشر می‌شود حوزه شیمی را پوشش می‌دهد. ضریب اثر این مجله در سال 2013 معادل 45 بود.
  4. Reviews of Modern Physics  این مجله نیز که در سال 2013 ضریب تأثیر 42 را به ثبت رساند در رده چهارم بالاترین ضرایب تأثیر مجلات قرار دارد و در زمینه مطالعات فیزیک فعالیت می‌کند.
  5. مجله نیچر (Nature) این مجله قطعاً یکی از معروف ترین مجلات جهان است. این مجله در سال 2013 ضریب اثر 42 را به ثبت رسانده است. این ژورنال علمی از سال 1869 به این سو و به صورت هفتگی چاپ می‌شود. برخی از تأثیرگذارترین مقالات چاپ شده در طول حیات بشری در این مجله چاپ شده است که از جمله آن‌ها کشف ساختار DNA و کشف سوراخ در لایه اوزون است.

 

مجلات داخلی

فهرست حاضر معرف 66 عنوان نشریه ایرانی از 17001 عنوان نشریه موجود در فـهــرسـت اصـلی نشریـات (Master Journal List) موسسه بین المللی ISI به نشانی اینترنتی www.isinet.com می باشد. عنوان نشریاتی که دارای نشان PDF هستند، در بخش (Web of Knowledge) پایگاه ISI نیز حضور داشته و شاخص تاثیر (Impact Factor) و شاخص آنی (Immediacy Index) آن ها محاسبه و ارائه شده است. نشـریات مذکور در "پايگاه اطلاعات علمـی جهـاد دانشـگاهیwww.SID.ir با متن کامل نمایه شده اند.

 

برای مشاهده آخرین ایمپکت فاکتور مجلات اینجا را کلیلک کنید.

 

 تهيه و تاليف: تيم توليد محتواي ايران تايپيست - مهسا قبادي 28/8/95 ساعت 15:30

 

ایمپکت فاکتور│Impact factor

 

توجه: هرگونه کپی برداری بدون لینک گذاری به این صفحه از لحاظ قانونی و شرعی حرام است.

 


نویسنده: عاطفه حبیبی تاریخ انتشار: ۱۵:۳۹:۲۷ شنبه ۱۳۹۵/۰۸/۲۹ تعداد بازدید: 1419

کلمات کلیدی: ایمپکت فاکتور فاکتور نرخ تاثیر Impact factor مجله ای اس ای

Link: /news/ایمپکت-فاکتور│Impact-factorچیست؟0.html

دیدگاه کاربران

رضا دبیرنیا :

سلام مرسی از شما بابت خدمات خوبی که دارید عالی هستید

ارسال دیدگاه

نام و نام خانوادگی :
دیدگاه شما :
آیا شما روبات هستید؟ :
* ایران تایپیست هیچگونه مسئولیتی نسبت به دیدگاه های کاربران ندارد و تمامی مطالب ارسالی دیدگاه و نظر شخصی کاربران است.