چهارشنبه ۱۳ تیر ۰۳
ثبت سفارش ورود به سیستم
نماد اعتماد
logo-samandehi
new order
ورود به سیستم
شناسه کاربری(ایمیل): گذرواژه: - فراموشی گذرواژه ؟
دسته بندی مقالات
محاسبه فوری هزینه ترجمه
شما میتوانید با انتخاب زمینه و زبان ترجمه و وارد نمودن تعداد کلمات متنی که باید ترجمه شود، هزینه و زمان تحویل ترجمه را بدست بیاورید.
زمینه: زبان: تعداد کلمه:
پست الکترونیکی شما :
خبری شد، خبرتان میکنیم !

ویراستاری نگارشی

نویسنده: مهسا وحدت ویراستاری تاریخ انتشار: 1401/12/18 ساعت 09:00:00 بازدید: 850 امتیاز 0 از 0 نظر

ویراستاری نگارشی را می توان روی همه متن های نوشته شده اعمال کرد. هر متنی در هر قالبی که نگارش شود باید پیش از رسیدن به دست مخاطب ویراستاری شود. ویرایشی که در آن همه ایرادات و اشکالات متن برطرف شود. کار ویراستار روان و یکدست کردن متن است. ممکن است نویسنده های با تجربه نوشته خود را بی نیاز از ویرایش بدانند. اما بهتر است این تشخیص به افراد اهل فن سپرده شود. در ایران تایپیست به چنین افراد متخصصی دسترسی خواهید داشت.


کافی است در وبسایت ثبت نام نموده و سفارش ویراستاری خود را ثبت نمایید.

سفارش آنلاین تایپ، ترجمه و چاپ کتاب

صدور فاکتور رایگان است

در ویراستاری نگارشی چه کارهایی انجام می شود؟

ویراستاری نگارشی بر روی همه متون نوشته شده اعمال می شود. نگارش ادبی دارای انواع مختلفی است. هر نویسنده با تجربه می تواند در طی زمان سبک نگارش خود را به دست آورد. اما خیلی از نویسنده ها در زمان نوشتن حواسشان به ابعاد مختلف متن نیست. هر متنی به خصوص متن هایی که با سرعت نوشته می شوند، باید ویراستاری شوند. ویراستار متن را طوری تغییر می دهد که به سبک و نوشتار نویسنده هیچ آسیبی وارد نشود. برای ثبت ویرایش متن های نگارشی می توانید به ویراستاران ایران تایپیست مراجعه کنید.

ویراستاری نگارشی ممکن است خیلی مورد استقبال نویسنده قرار نگیرد. خیلی از نویسنده ها دوست ندارند که در متن آنها دست برده شود. این مسئله در آنها که صاحب سبک هستند بیشتر دیده می شود. این تصور غلط وجود دارد که ویراستار با تغیراتش سبک نوشته را عوض خواهد کرد. حتی نویسنده های کم تجربه و تازه کار هم به همین بهانه متن نوشته شده خود را ویرایش نمی کنند و آن را با اشتباهات و ایراداتش به چاپ می رسانند. بسیاری از ناشران هم به همین دلیل ترجیح می دهند به نوشته نویسنده ها دست نزنند.

ویراستاری نگارشی یک کار تخصصی است. به طور قطع ویراستاری که چنین ویرایش هایی را انجام می دهد در این زمینه متخصص است. ویراستارها با انواع سبک ادبی آشنایی دارند و به هیچ وجه تغییراتی را در متن اعمال نمی کنند که منجر به تغییرات در متن شود که تغییر سبک را به دنبال داشته باشد. تغییرات در این نوع محتواها در حد ویرایش فنی خواهد بود. یعنی متن پاراگراف بندی می شود و علائم و نشانه ها در جای درست خود در متن قرار می گیرند. نیم فاصله ها در کلمات اعمال می شوند و به سر هم نویسی یا جدانویسی کلمات توجه می شود.  

ویراستاری نگارشی شامل کنترل شماره عکس ها و تصاویر و جدول ها و نمودارها هم می شود. وقتی نمودارها به درستی شماره گذاری نشوند، مخاطب در زمان خواندن متن نمی تواند از آنها استفاده مفیدی داشته باشد. هر نویسنده ای در زمان نوشتن متن ناگزیر از اشتباه است. نیاز است که یک چشم دیگر همه عناصری را که در متن وجود دارد از نظر بگذراند. چشم نویسنده به متن عادت می کند و خیلی ساده ممکن است از روی اشتباهات و ایرادات متن بگذرد. در صورتی که چشم یک ویراستار حرفه ای به راحتی آنها را تشخیص خواهد داد.  

ویراستاری نگارشی

ویراستاری نگارشی پایان نامه

ویراستاری نگارشی پایان نامه های مهندسی

ویراستاری نگارشی پایان نامه های مهندسی در مقاطع مختلف تحصیلی را می توانید به ایران تایپیست بدهید. مهندسی دارای شاخه های مختلفی است و مهندسان در هر مقطع تحصیلی نیاز به نوشتن پایان نامه دارند. یکی از اضطراب های دانشجوهایی که در این رشته ها تحصیل می کنند، اشکالاتی که ممکن است در متن باقی بماند و موجب شود که از آنها نمره کم شود. این مسئله در مواردی که زحمت بسیار زیادی برای تحقیقات پایان نامه کشیده باشند اهمیت بیشتری می یابد.  

ویراستاری نگارشی پایان نامه ها به دانشجوهای مهندسی کمک بسیار زیادی می کند. یک ویراستار حرفه ای می تواند در کنار دانشجو به متن سر و سامان بدهد و هر جا که او دچار سردرگمی شد به داد او برسد. متن های مهندسی پر از اصطلاحات تخصصی هستند و به همین دلیل هم، ویراستاری ویرایش این متن ها را بر عهده می گیرد که خودش در همان رشته در دانشگاه تحصیل کرده باشد. یکدست کردن اصطلاحات به کار رفته در متن یکی از کارهای دیگری است که در ویرایش متن باید به آن پرداخته شود.   

ویراستاری نگارشی برای همه پایان نامه های دارای متن تخصصی لازم است. با این که مخاطبان این متن ها افراد متخصص نیستند، اما لازم است که پیچیدگی ها در متن مرتفع شوند. درک چنین جملاتی برای آدم های متخصص هم سخت خواهد شد. اما در تغییر این جملات باید دقت شود. زیرا ممکن است تغییرات به سادگی موجب شود که معنای جمله عوض شود.

ویراستاری نگارشی برای هر متن تخصصی لازم است. پایان نامه هایی که قرار است از آنها مقاله و کتاب استخراج شوند حتماً باید ویرایش شوند. یک ویرایش خوب می تواند بر ارزش متن تخصصی مهندسی بیفزاید. تنها زمانی یک نویسنده این مسئله را متوجه خواهد شد که یک نمونه ویرایش از متن خود را ببیند. در این صورت می فهمد که تغییرات در متن چقدر می تواند در خوانش و فهم آن مؤثر باشد.  

ویراستاری نگارشی

ویراستاری نگارشی کتاب


کافی است در وبسایت ثبت نام نموده و سفارش ویراستاری خود را ثبت نمایید.

سفارش آنلاین تایپ، ترجمه و چاپ کتاب

صدور فاکتور رایگان است

ویراستاری نگارشی کتاب الزامی است؟

ویراستاری نگارشی برای کتاب هم ضروری است. کتاب ها دارای موضوعات عمومی و تخصصی هستند. برای ویرایش موضوعات تخصصی کتاب ها ویراستارهایی وارد عمل می شوند که در آن حوزه متخصص باشند. ویرایش دارای انواع مختلفی است. ویرایش فنی و صوری یکی از این انواع ویرایش است. در این نوع ویرایش تغییرات زیادی روی متن صورت می گیرد که همگی در سطح هستند و به عمق متن کاری ندارند. برای ویرایش فنی انواع کتاب می توانید به ایران تایپیست مراجعه کنید.

ویراستاری نگارشی به شکل ویرایش زبانی و ادبی نیز می تواند باشد. در این نوع ویرایش هر جمله ای بر اساس قواعد و اصول زبان فارسی تغییر می یابد. در این نوع ویرایش است که ممکن است ویراستار با نویسنده دچار اختلاف شود. مثلاً ممکن است یک نویسنده در زمان نوشتن همه فعل ها را در جملات به آخر نبرده باشد. این مسئله بر خلاف قواعد زبان و ادبیات فارسی است. این نویسنده می تواند اظهار کند که این نوع نوشتن بخشی از سبک او محسوب می شود. ویراستار هم بر اساس چیزی که می داند ممکن است اصرار به تغییر این جملات داشته باشد.   

ویراستاری نگارشی برای کتاب های رمان و داستان نیز لازم است. نویسندگان این نوع کتاب ها نیز ترجیح می دهند که متنشان دست نخورده و بدون ویرایش، چاپ شود. اما اگر نویسنده اصرار داشته باشد که جملات کتاب تغییر نکنند، ویراستار باید درباره ویرایش فنی و تغییراتی که در این نوع ویرایش صورت می گیرد برای او توضیح دهد. در صورت لزوم می تواند یک نمونه از متن را ویرایش کند و بعد از تأیید نویسنده برای ادامه کار اقدام کند.  

ویراستاری نگارشی کتاب را نباید به دست افراد غیر حرفه ای و کم تجربه داد. افرادی که در این زمینه تجربه کافی دارند می دانند چه تغییراتی منجر به بهتر شدن متن خواهد شد و تغییرات حداقلی را روی متن اعمال می کنند. اما یک ویراستار بی تجربه ممکن است با وجود مخالفت نویسنده در آن تغییراتی را ایجاد کند که خوشایندش نباشد.  

ویراستاری نگارشی

ویراستاری نگارشی مقاله

اصول ویراستاری نگارشی مقاله چیست؟

ویراستاری نگارشی مقاله های تخصصی و غیر تخصصی را می توانید در ایران تایپیست ثبت کنید. دانشجوها و محققان کسانی هستند که با مقاله ها سر و کار دارند. دانشجوها در طی سال های تحصیلی خود ممکن است مجبور باشند علاوه بر پایان نامه مقاله های مختلف علمی و تحقیقاتی هم بنویسند. بیشتر دانشجوها با اصول نگارش متون آشنایی ندارند. به خصوص دانشجویانی که در رشته های تخصصی مثل پزشکی و مهندسی درس می خوانند، طبیعی است که با اصول نگارش زبان فارسی غریبه باشند.  

ویراستاری نگارشی مقاله از آن جهت اهمیت دارد که متن هر مقاله ای باید بر اساس اصول و قواعد نگارش زبان فارسی نوشته شود. هر فردی این اصول را نمی شناسد، اما یک ویراستار موظف است که این اصول را بشناسد. یکی از مزایای ثبت سفارش در ایران تایپیست این است که نویسنده مقاله می تواند از ویراستار نمونه کار بخواهد. در صورتی که نمونه مطابق با خواست سفارش دهنده نباشد، امکان تغییر ویراستار وجود دارد. ضمن این که امکان بحث و گفت و گو در حین کار با ویراستار وجود دارد.

ویراستاری نگارشی در هر صورت با تأیید نویسنده اعمال خواهد شد. او می تواند همه پیشنهادها و نظرهای خود را در زمان ثبت سفارش به اطلاع ویراستار برساند. می تواند در بخش بحث و گفت و گوی پنل به طور کامل توضیح بدهد که از یک ویرایش چه انتظاراتی دارد. ویراستار هم موظف است طبق درخواست سفارش دهنده کار ویرایش را پیش ببرد. نویسنده با تعامل با ویراستار می تواند نظر او را به خود نزدیک کند.

ویراستاری نگارشی برای همه مقاله ها شامل انواع ویرایش می شود. اگر لازم باشد، سفارش دهنده می تواند از ویراستار بخواهد که درباره انواع ویرایش و معنای آنها برایش توضیح بدهد. در صورت وجود هر گونه ابهام نویسنده می تواند با مشاوران مجموعه تماس بگیرد و پاسخ پرسش های خود را بگیرد. مشاوره می تواند سفارش دهنده را از سردرگمی درباره انتخاب ویرایش برای مقاله نجات دهد.  

ویراستاری نگارشی

نمونه رایگان ویراستاری

نمونه کار رایگان ویراستاری نگارشی

ویراستاری نگارشی در ایران تایپیست با ارسال نمونه رایگان انجام می شود. ویراستار موظف است در ابتدای کار و پیش از هر اقدامی بخشی از فایل سفارش دهنده را ویرایش کند. نمونه باید طبق درخواست او ویرایش شود. ویراستار باید سعی کند همه تغییرات مورد نظر او را در متن اعمال کند. اگر ویراستار در مواردی با سفارش دهنده اختلاف دارد باید سعی کند با دلیل و سند مسئله را برای او توضیح دهد. زیرا ویرایش و تغییرات آن به هیچ وجه بر اساس سلیقه اعمال نمی شوند و ویراستار برای هر تغییری باید دلیل منطقی داشته باشد.

ویراستاری نگارشی بعد از تأیید نمونه کار ادامه پیدا خواهد کرد. اگر سفارش دهنده نمونه را تأیید نکند، می تواند درخواست دهد که کار با یک ویراستار دیگر ادامه پیدا کند. ویراستار جدید هم بعد از ارسال نمونه و تأیید آن می تواند کارش را شروع کند. سفارش دهنده باید نمونه را خوب بررسی کند تا در صورت ممکن با اصلاح آن بتواند با ویراستار کار را ادامه دهد.

تغییراتی که در ویراستاری نگارشی اصلاح می شود با هماهنگی خود سفارش دهنده در نهایت اتفاق می افتد. ویراستار می تواند تغییرات را هایلایت کند تا بتواند آنها را ببیند. راه حل دیگر برای مشاهده تغییرات این است که از ویراستار بخواهد تغییرات را در نرم افزار ورد با ترک چنج روشن اعمال کند. به این ترتیب، همه تغییرات برای سفارش دهنده قابل مشاهده خواهد بود. بعد از بررسی فایل، ویراستار باید تغییراتی را که در متن مورد پسند سفارش دهنده باشند اصلاح  کند و بر طبق آنها کار را جلو ببرد.  

ویراستاری نگارشی بر روی همه متون در هر قالبی اعمال می شود. اگر سفارش دهنده در اعمال تغییرات حساسیت داشته باشد، می تواند از ویراستار بخواهد که کار را بخش بخش به او تحویل دهد. با این کار فرصت کافی برای بررسی تغییرات را خواهد داشت. تغییرات ویراستار در نهایت باید به بهتر شدن متن منجر شوند. اگر ویراستار تغییراتی در متن به وجود بیاورد که مورد پسند سفارش دهنده نباشد، باید قدرت توجیه او را داشته باشد. در غیر این صورت، باید مطابق با میل و درخواست او عمل کند.

ویراستاری نگارشی

ویراستاری نگارشی


کافی است در وبسایت ثبت نام نموده و سفارش ویراستاری خود را ثبت نمایید.

سفارش آنلاین تایپ، ترجمه و چاپ کتاب

صدور فاکتور رایگان است

مطالعه صفحات زیر پیش نهاد می شود

ویراستاریویرایش فنیهزینه ویراستاریهزینه ویرایش گرامری مقاله

سوالات متداول

ویرایش در سطوح مختلفی روی متن اعمال می شود. تغییرات بنا به درخواست سفارش دهنده و بعد از بررسی متن تعیین می شوند.

بله. پیش از هر اقدامی ویراستار باید بخشی از متن را به عنوان نمونه برای سفارش دهنده ارسال کند. این نمونه به صورت رایگان است و هزینه ای ندارد. در صورت تأیید نشدن کار هزینه ای بابت آن گرفته نخواهد شد.  

تنها ویراستاری می تواند برای چنین ویرایش هایی اقدام کند که سابقه ویرایش مقالات را داشته باشد.

برای ویرایش هر مقاله ابتدا باید مورد بررسی قرار بگیرد. مگر این که سفارش دهنده با آگاهی از انواع ویرایش خودش نوع ویرایش را انتخاب کند.


نویسنده: مهسا وحدت ویراستاری تاریخ انتشار: 1401/12/18 ساعت 09:00:00 تعداد بازدید: 850 امتیاز 0 از 0 نظر

کلمات کلیدی: سفارش ویراستاری نگارشی ویراستاری نگارشی فوری ویراستاری نگارشی آنلاین ویراستاری نگارشی تخصصی اصول ویراستاری نگارشی

دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه

نام شما :
امتیاز شما :
دیدگاه شما :
یا شما روبات هستید؟ :