سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰۳
ثبت سفارش ورود به سیستم
نماد اعتماد
logo-samandehi
new order
ورود به سیستم
شناسه کاربری(ایمیل): گذرواژه: - فراموشی گذرواژه ؟
دسته بندی مقالات
محاسبه فوری هزینه ترجمه
شما میتوانید با انتخاب زمینه و زبان ترجمه و وارد نمودن تعداد کلمات متنی که باید ترجمه شود، هزینه و زمان تحویل ترجمه را بدست بیاورید.
زمینه: زبان: تعداد کلمه:
پست الکترونیکی شما :
خبری شد، خبرتان میکنیم !

توسعه حرفه ای برای معلمان

نویسنده: دنیا ذاکری چاپ کتاب تاریخ انتشار: 1402/4/15 ساعت 09:00:00 بازدید: 1625 امتیاز 0 از 0 نظر

توسعه حرفه ای برای معلمان شاغل به تحصیل در دانشگاه های فرهنگیان امری بسیار مهم تلقی می شود؛ چرا که به این وسیله می توانند پله های ترقی را طی کنند. از آنجائی که توسعه یک حرفه برای کارمندان سبب افزایش درآمد آنها می شود، چشم پوشی از آن و نادیده گرفتنش بسیار زیان بار خواهد بود. امروزه با توجه به شرایط زندگی، هر نوع پیشرفتی مورد توجه قرار می گیرد. بشر ذاتا از درجا زدن متنفر است و میل به پیشرفت دارد. تا حدود زیادی جوابگویی به این میل غریزی با استفاده از توسعه حرفه، امکان پذیر است.

رشد و توسعه شغلی

توسعه حرفه ای برای معلمان بسیار دلپذیر و لذت بخش خواهد بود. این موضوع را می توانید از تمام معلمان توسعه یافته بپرسید. معلمان با تجربه، درس های فراوانی برای سایر افراد خواهند داشت. رشد و توسعه شغلی در واقع به یک معنی نمی باشد و این دو کلمه معنی های متفاوتی دارند. برای پیشرفت شغلی به طور کلی دو رویکرد مهم و اساسی رشد و یا توسعه وجود دارد. اگر فرد مهارت ها، توانایی ها، قابلیت ها و... را در شغل فعلی افزایش دهد در واقع به دنبال توسعه شغلی رفته است؛ هنگامی که منظور ما کل دوران کاری است در واقع با کلمه رشد شغلی سروکار داریم.

توسعه حرفه ای برای معلمان در واقع با رشد شغلی تفاوت هایی دارد؛ اما نکته یکسان این است که هر دو سبب پیشرفت شغلی می گردد. برای دستیابی به پیشرفت شغلی ضروری است که از اصول از پیش تعیین شده پیروی نمایید؛ در این صورت پیشرفت خود را تضمین می نمایید.  در واقع توسعه شغلی را می توان یکی از زیر مجموعه های رشد شغلی به حساب آورد؛ چرا که مفهوم رشد بسیار کلی و جامع می باشد. اگر افراد به سراغ شغلی بروند که از نظر حرفه ای و شخصی برایشان لذت بخش باشد و در آن مهارت داشته باشند؛ به راحتی می توانند در آن زمینه فعالیت کنند و به توسعه دست یابند. 

توسعه حرفه ای برای معلمان چیست؟

توسعه حرفه ای برای معلمان چیست؟ می دانید که یکی از قشرهایی که برایشان توسعه شغلی بسیار اهمیت دارد معلمان هستند. معلم از طریق دستیابی به توسعه شغلی در تدریسش می تواند بسیار موفق عمل نماید. چرا که به این طریق خرد و مهارت معلم افزایش می یابد؛ در نتیجه تمام تصمیمات و اقدامات او به درستی برنامه ریزی می شوند و در اخلاقی ترین حالت ممکن به عرصه عمل می رسند. یک معلم خوب و علاقه مند به درس هرگز از دستیابی به توسعه شغلی دست نمی کشد. توجه داشته باشید که منظور از خرد در اینجا همان خرد عملی است.

توسعه حرفه ای برای معلمان به میزانی مهم است که در دانشگاه فرهنگیان مقالات بسیاری در این باره منتشر شده اند. معلم در آینده کشور نقشی اصلی و اساسی دارد و به همین خاطر وضعیت او بسیار مهم است. یکی از موضوعات مهم در توسعه حرفه ای را می توان مدیریت دانش به شمار آورد. کیفیت آموزش و یادگیری تمامی دانش آموزان بسته به شیوه تدریس معلم دارد. به طور کلی در تعریف توسعه حرفه ای، می توانیم بگوییم که این مسئله، فرایندی همیشگی برای تربیت معلمان است. در نتیجه در پی آن، مهارت، بینش و دانش معلم به میزان حرفه ای شدن آن افزایش می یابد. به دنبال تمام این ها، معلم در حیطه آموزشی نقش فوق العاده ای را ایفا خواهد کرد.

اگر هدف اصلی و اساسی، بهبود عملکرد تحصیلی باشد توسعه حرفه ای برای معلمان ضرورت پیدا می کند. هنگامی که معلم به نحوی آموزش ببیند که همواره درباره شیوه تدریس خود بیندیشد؛ مسلما وضعیت آموزشی دانش آموزان بسیار بهبود پیدا می کند. یک معلم خوب و خردمند بهترین شیوه تدریس را برمی گزیند؛ در نتیجه همواره دلیلی برای نوع تدریس خود دارد. خود این دلیل های قانع کننده معلم، نشان دهنده موفقیت در توسعه حرفه ای و در نتیجه، پیشرفت می باشد.

توسعه حرفه ای برای معلمان

تدریس

توسعه حرفه ای برای معلمان درس پژوهی

توسعه حرفه ای برای معلمان درس پژوهی چیست؟ پیش از پاسخ به این پرسش لازم است بدانیم که درس پژوهی چیست؟ امروزه تمامی مدارس، دارای گروه های درس پژوهی می باشند. در واقع این رویکرد روشی نوین برای توسعه هر چه بیشتر معلمان به شمار می رود. در این باره بسیاری از معلمان نظرات گوناگونی داشته اند. اکثر آنها معتقدند که این دوره ها بسیار تاثیر گذار است. این تاثیر بیشتر در نگرش، دانش و مهارت شرکت کنندگان مشاهده شده است. سخن از دانش در اینجا به طور کلی مطرح می شود؛ اما منظور از آن دانش تدریس، محتوایی و انواع اینها است.

درس پژوهی بر توسعه حرفه ای برای معلمان بسیار تاثیرگذار است. با توجه به تمام نکات مهم در درس پژوهی، مهارت های فکری و تدریس معلم افزایش چشمگیر پیدا می کند. قبل تر اشاره کردیم که این دوره ها بر روی نگرش معلمان نیز اثر می گذارد. ممکن است این سوال پیش بیاید که در واقع چه اتفاقی برای نگرش آنها می افتد؟ طی شرکت در گروه های درس پژوهی تمایل به مذاکره و همکاری در معلم ایجاد می شود. به دنبال این ها معلم رضایت درونی کسب می کند و علاقه و انگیزه اش بسیار می شود. به همین سبب است که به تمامی معلمان توصیه می شود که برای دستیابی به توسعه حرفه ای در این گروه ها شرکت نمایند.

از آنجایی که دنیا مدام در حال تغییر و تحول است؛ توسعه حرفه ای برای معلمان ضرورت بسیار زیادی دارد. استفاده از دانش های عملی قدیمی خیلی وقت ها نتیجه بخش نخواهد بود. زندگی در میان جامعه، نیازمند پیشرفت به همراه آن است. معلمی در چنین اوضاع و شرایطی می تواند فعالیت کند که همواره دانش و اطلاعات خود را نو کند. این موضوع درباره شیوه تدریس و نوع نگرش اهمیت بسیار بیشتری پیدا می کند. با توجه به رشد روزانه دانش و اطلاعات و فناوری، گروه های درس پژوهی طراحی شده اند.

توسعه حرفه ای برای معلمان

درس پژوهی

پرسشنامه توسعه حرفه ای برای معلمان

پرسشنامه توسعه حرفه ای برای معلمان موضوعی بسیار با اهمیت است. در زمینه های مختلف همواره استفاده از تجربه افراد مختلف، یاریگر خواهد بود. قافله ترقی دائما در حال حرکت است و معلمان نیز باید با این قافله همراه شوند. اگر غیر این باشد با وجود پیشرفت های متعدد، معلم و دانش آموزان متضرر می شوند. این موضوع بیشتر از آن جهت اهمیت یافته است که وضعیت حرفه ای معلمان خوب نیست. از جمله مواردی که در نتیجه پرسشنامه توسعه حرفه ای به دست می آید می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • عملکرد معلمان
  • وضعیت رفتاری و شخصیت افراد
  • صلاحیت های آموزشی فرد
  • استفاده از فناوری
  • وضعیت اجتماعی و فکری فرد
  • نوع مدیریت شرایط و میزان حرفه ای بودن فرد

با توجه به تمام این موارد پرسشنامه توسعه حرفه ای برای معلمان، پرسشنامه خوب باید به گونه ای طراحی شود که تمام این مطالب با بررسی آن بدست آید. متاسفانه طی بررسی هایی که تا کنون انجام شده اکثر معلمان وضعیت مطلوبی در این باره ندارند. به طور مثال برخی از معلم های ابتدایی در بخشی از قسمت های تدریس دچار نارسایی های بسیار می شوند. این موضوع برای جامعه خطرناک است. نکته مهم که در آموزش نادیده گرفته میشود اهمیت آموزش مهارت های کاربردی و مادام العمر است.

توسعه حرفه ای برای معلمان سبب توسعه کشور می شود. معلمی که به خوبی می داند چگونه تدریس کند تاثیری بی نظیر بر جامعه می گذارد. یک معلم حرفه ای تدریسش را با زندگی واقعی دانش آموز وفق می دهد. به همین سبب فرد بهتر یاد می گیرد. واداشتن دانش آموزان به فرضیه سازی و حل مسئله یکی دیگر از ویژگی های معلمان حرفه ای است. بدیهی است که وقتی فرد خود به خوبی درگیر موضوع شود یادگیری بهتر و بیشتری خواهد داشت.

توسعه حرفه ای برای معلمان

معلمان حرفه ای

توسعه شایستگی حرفه ای برای معلمان

توسعه شایستگی حرفه ای برای معلمان امری بسیار مهم تلقی می شود. این موضوع عنوان یکی دیگر از راهکارهای دولت در جهت داشتن معلم هایی حرفه ای است. توسعه حرفه ای برای معلمان چندان قابل اهمیت است که هر ساله برای بهبود اوضاع، طرحی نو ارائه می شود. به وسیله این کار، دولت و آموزش و پرورش قصد دارند یاریگر معلم در تدریس بهتر باشند. تا کنون هفده جشنواره برای الگوهای برتر تدریس برگزار شده است. این الگوهای برتر از طریق شرکت در گروه های آموزشی توانسته اند به این نقطه برسند.

توسعه حرفه ای برای معلمان

درس دادن

توسعه حرفه ای برای معلمان بسیار سودمند خواهد بود. از این طریق آموزش دروس بسیار آسان تر و دلپذیرتر می شود. از جمله تاثیر های بسیار مهم حرفه ای شدن معلم، ارتقای جایگاه اجتماعی آنان است. از هر جهتی به این موضوعات نگاه شود، سودمند است. تدریس باید شامل جنبه های فنی و حرفه ای متعدد باشد تا به بهترین شکل ممکن ارائه شود. استفاده از روش های آسان و ابتدایی که سطح یادگیری را بالا می برد در این زمینه راهگشا است. بسیاری از معلمان هستند که به حرفه ای شدن علاقه مند هستند؛ این افراد می توانند در دوره ها و گروه های مخصوص شرکت کنند و یا از تجربه دیگران بهره مند شوند.

توسعه حرفه ای برای معلمان سبب می شود که درکی بسیار عمیق از تدریس خود داشته باشند. در این میان دانش محتوایی و رشد کودک موضوعی بسیار مهم می شود. سبک های یادگیری و راهبردهای تدریس همه و همه بر اساس سطح دانش آموزان تعیین می شوند. یک معلم حرفه ای دائما به بازخورد دانش آموزان توجه می کند. از روی بازخورد آنها می توانید بفهمید که چه مقدار در سبک تدریس موفق بوده اید. رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت در این زمینه می تواند معجزه به پا کند. معلمی که دانش تخصصی مناسب دارد، در تدریس موفق تر خواهد بود.

توسعه حرفه ای برای معلمان زیست شناسی

توسعه حرفه ای برای معلمان زیست شناسی می تواند فرمول مخصوص خود را داشته باشد. از آنجایی که درس زیست بسیار مهم و دشوار است در این زمینه باید مورد توجه قرار بگیرد. مباحث مرتبط با زیست شناسی بسیار زیادند. دانش آموز لازم است که تمام این مباحث که اغلب به صورت زنجیره ای به دنبال هم می آیند را به خاطر بسپارد. می دانید که این کار بسیار دشوار است. اما معلم خوب و حرفه ای می تواند با روش های عالی برای تدریس درس را لذت بخش کند. اگر فرد بداند که پس از این سختی ها مطالب در ذهنش ماندگار می شود با اشتیاق بیشتری درس می خواند.

توسعه حرفه ای برای معلمان

آموزگار

همیاری در درس زیست شناسی یکی از روش هایی است که سبب موفقیت در تحصیل می شود. توسعه حرفه ای برای معلمان هیچگاه پایانی ندارد. یک معلم همواره باید در تلاش برای رشد و پیشرفت بسیار باشد. می دانید که کلاس درس تنها منبع کسب اطلاعات و آگاهی نیست. امروزه فضاهای متعدد بسیاری در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است. در این میان مهم این است که سبک تدریس به گونه ای باشد که از مراجعه به هر منبعی آسان تر باشد. کسب مهارت های مختلف ذهنی سبب می شود که دانش آموز به راستی موفقیت کسب کند. امروزه، حفظ کردن مطالب به تنهایی، دیگر کارساز نیست.  

مطالعه صفحات زیر پیش نهاد می شود

چاپ و نشر کتاباخذ مجوز نشر کتابخلاصه‌سازی کتاب و چاپ آنمحاسن چاپ کتاب در انتشارات ارشدان

سوالات متداول

به طور کلی توسعه حرفه ای در تعهد و عمل حرفه ای بسیار اثر گذار است. اما هنگامی که بحث تغییر پیش می آید اهمیت بیشتری پیدا می کند. این تغییرات در آموزش و پرورش به جهت بهبودی عملکرد و پیشرفت انجام می پذیرد. به همین سبب اهمیت توسعه حرفه ای است که باعث طراحی دوره هایی برای پرورش معلم خلاق و توانا می شود. تمام تغییرها و تحول های مهم در آموزش و پرورش به همین توسعه حرفه ای معلمان بستگی دارد. 

به مجموعه فعالیت ها و فرایندهایی که از پیش مورد بررسی قرار گرفته و طرح ریزی شده توسعه حرفه ای معلمان می گویند. این طرح ریزی در جهت افزایش مهارت، دانش و نگرش معلمان است؛ با تمام این ها یک معلم معمولی به معلم حرفه ای تبدیل می شود. معلم حرفه ای نیز می تواند سبب بهبود یادگیری دانش آموزان گردد. 

امروزه سعی می شود که دانش آموز از مدرسه نگرش خاصی داشته باشد. به طوری که مدرسه را محیطی برای کسب مهارت و ساختن آینده ای بهتر ببیند. معلم حرفه ای سبب ایجاد چنین فکری در دانش آموزان می شود. به همین خاطر رشد روانی، عاطفی و اجتماعی فرد در مدرسه صورت می پذیرد. یک معلم حرفه ای به خوبی استقلال و مسئولیت پذیری را به دانش آموزان می آموزد. 

پیشنهاد میکنیم این مقاله را مطالعه کنید. 


نویسنده: دنیا ذاکری چاپ کتاب تاریخ انتشار: 1402/4/15 ساعت 09:00:00 تعداد بازدید: 1625 امتیاز 0 از 0 نظر

کلمات کلیدی: توسعه حرفه ای برای آموزگاران راههای توسعه حرفه ای معلمان الگوهای نوین توسعه حرفه ای معلمان توسعه حرفه ای برای مدیران توسعه حرفه ای برای معلم

دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه

نام شما :
امتیاز شما :
دیدگاه شما :
یا شما روبات هستید؟ :