سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰۳
ثبت سفارش ورود به سیستم
نماد اعتماد
logo-samandehi
new order
ورود به سیستم
شناسه کاربری(ایمیل): گذرواژه: - فراموشی گذرواژه ؟
دسته بندی مقالات
محاسبه فوری هزینه ترجمه
شما میتوانید با انتخاب زمینه و زبان ترجمه و وارد نمودن تعداد کلمات متنی که باید ترجمه شود، هزینه و زمان تحویل ترجمه را بدست بیاورید.
زمینه: زبان: تعداد کلمه:
پست الکترونیکی شما :
خبری شد، خبرتان میکنیم !

ارزیابی و ارزشیابی معلم

نویسنده: شیرین کرم خانی چاپ کتاب تاریخ انتشار: 1402/4/21 ساعت 09:00:00 بازدید: 12705 امتیاز 4.7 از 17 نظر

ارزیابی و ارزشیابی معلم در واقع یک طرح از پیش تعیین شده می باشد که معلمان مختلف می توانند در این طرح برای بهبود وضعیت تدریس خود شرکت نمایند. معلمان در این طرح، حین تدریس، چگونگی تدریس را نیز فرا می گیرند. معلم در حالی که مشغول تدریس به دانش آموزان است؛ در جایی دیگر از یک استاد چگونه درس دادن را یاد می گیرد. خود آن استاد نیز چگونگی تدریس به معلمان را فرا می گیرد. این چرخه همچنان ادامه پیدا می کند تا وضعیت تدریس بهتر شود. در این میان درس-پروژه هایی قرار دارند که نویسندگان آنها نیز مشغول یادگیری هستند.

ارزیابی و معلمان

ارزیابی و ارزشیابی معلم در واقع شیوه ای است که از طریق آن مهارت های افراد گسترش پیدا کند. از آنجایی که جهان مدام در حال دگرگونی است؛ خوب است که علم و اطلاعات افراد نیز همواره به روز رسانی شود. از نظر لغوی این کلمات می توانند متفاوت باشند. تشخیص میزان تاثیر یادگیری بر عهده ارزیابی است. هر یادگیری به ارزیابی درست و دقیق نیازمند است. به ارزشیابی دقیق فرایند یادگیری، ارزیابی گفته می شود. در این روش، یادگیری مهارت و توانایی در سطح بالایی صورت می پذیرد؛ چرا که فرد مدام در حال یادگیری و به طور همزمان یاددهی است.

ارزیابی و ارزشیابی معلم سبب می شود که داده های سودمندی به دست بیاید. تحلیل این داده ها در واقع همان تجهیز شدن تحلیلگر به ابزار قدرتمند است؛ به این صورت می توان میزان درک دانش آموزان را از شیوه تدریس به دست آورد. با شیوه تدریس نوین، میتوان میزان درک دانش آموزان را نیز افزایش داد. امروزه ارزیابی در یادگیری، مبتنی بر جست و جو گری شده است. با توجه به سنجیدن شرایط، امروزه بهترین راهکارها بیان می شوند. تمام معلمان باید مورد ارزیابی قرار بگیرند و به خوبی مورد بررسی باشند؛ به این صورت می توان آینده دانش آموزان کشور را تا حدودی تضمین کرد.

ارزیابی و ارزشیابی معلم

آموزش

ارزیابی و ارزشیابی معلم به چه معناست؟

ارزیابی و ارزشیابی معلم به چه معناست؟ این سوال بسیار مهم و قابل اهمیت برای هر معلمی است. ارزشیابی به طور کلی به مرحله آخر فعالیت های آموزشی معلمان گفته می شود. اگر معلم این طرح را نیز به خوبی انجام بدهد تمام فعالیت هایش تکمیل می شوند. به همین خاطر است که ارزیابی و ارزشیابی به این میزان مهم و حیاتی در نظر گرفته می شوند. استفاده از فن های گوناگون تدریس سبب می شوند که یادگیرندگان، بهترین ها را بیاموزند؛ به همین خاطر معلمان آموزشی می بینند که در سراسر عمر تدریسشان کاربرد دارد. استفاده از فنون و روش های نوین در این بخش بسیار ضروری است.

این آخرین مرحله از فعالیت های آموزشی است که ارزیابی و ارزشیابی معلم نامیده می شود که همواره در تمام کشورهای روز دنیا، موضوعی بسیار با اهمیت است. در این بخش، بیشترین تاثیر در پیشرفت عملکرد معلمان گذاشته می شود؛ به طوری که تدریس برای فرد بسیار آسان و حرفه ای می شود. نکته جالب توجه این است که دانش آموزان نیز درس را بهتر و بیشتر فرا می گیرند. در فرایند معلمی کسب علم و دانش به تنهایی کارساز است. ضروری است که فرد در کنار تمام این دانش ها، مهارت نیز کسب نماید. به این طریق می تواند در بهترین و صحیح ترین حالت ممکن، به تدریس خود بپردازد.

یکی از مهارت های مهم که در ارزیابی و ارزشیابی معلمان بسیار اهمیت دارد؛ یادگیری مبتنی بر جستجوگری است. از آنجایی که تاثیر درس بر روی دانش آموز با این شیوه بیشتر است؛ امروزه بر روی این شیوه بسیار تاکید می شود. وقتی دانش آموز خود به دنبال راهکار و جواب سوال بگردد؛ پاسخ آن سوال و یا نتیجه تحقیق به دلیل جستجوگری در ذهنش نهادینه می شود. آموزش عملی و مهارتی خدمت بسیار بزرگی به دانش آموزان می کند. هر روشی که سبب ترغیب دانش آموزان به تفکر ورزی شود، روش خوبی برای تدریس و آموزش به دانش آموزان است.

ارزیابی و ارزشیابی معلم

مهارت معلم

کاربرد ارزیابی و ارزشیابی معلم در عملکرد وی

 کاربرد ارزیابی و ارزشیابی معلم در عملکرد وی غیرقابل چشم پوشی است. افراد اگر در طرح های آموزنده شرکت کنند، حتی اگر خودشان اقدامی برای یادگیری نکنند به طور ناخودآگاه خیلی از شیوه های تدریس آنها متفاوت می شوند. به همین خاطر این فرایند در سبک تدریس معلمان تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. بدیهی است که معلمان برای بهبود اوضاع تدریس در این طرح شرکت می کنند. به همین دلیل همواره همت می کنند و برای بهتر شدن شیوه تدریس خود تلاش می کنند. تاثیر ارزیابی و ارزشیابی معلم در این گروه از افراد چندین برابر می شود.

ارزیابی و ارزشیابی معلم بسیار سودمند است. هر معلمی برای دانش آموزان خود یک روش یادگیری در نظر می گیرد که با توجه به آن روش، اقدام به تدریس می کند. آشنایی با ذهن دانش آموزان و ادراک آنها سبب می شود که معلم به درک بهتری برسد. درک متقابل معلم و دانش آموز از یکدیگر، نقطه عطفی در تدریس حساب می شود. درک، همواره سبب می شود افراد خود را به جای هم بگذارند. با این کار شیوه ها و روش های نوین و کارآمد در ذهن افراد می آید. خوب است که برای افزایش مهارت تان از بچه ها نیز سوال بپرسید. مثلا می توانید بپرسید که چگونه بهتر یاد می گیرند.

بهتر کردن روش یادگیری به طور دائم برای هر فردی ضروری است. امروزه ممکن است روش یادگیری شما با 10 سال پیش متفاوت شده باشد. ارزیابی و ارزشیابی معلم، در واقع برای به روز رسانی همین اطلاعات، به وجود آمده اند. از آنجایی که معلمی شغلی بسیار مهم و شریف است؛ برنامه ریزی برای معلمان در واقع همان برنامه ریزی برای فردای جامعه است. استفاده از روش های گوناگون در تدریس سبب می شود که یادگیری برای همه دانش آموزان بهتر شود. بدیهی است که هر فردی از طریقی خاص بهتر می آموزد؛ به همین خاطر ضروری است که از روش های کلی و جدید برای آموزش استفاده شود.

ارزیابی و ارزشیابی معلم

ارزیابی معلمان

فرم ارزیابی و ارزشیابی معلم

فرم ارزیابی و ارزشیابی معلم به چه صورت است؟ معلمان هر ساله توسط مدیر ارزیابی می شوند. این فرم به گونه ای است که میزان مهارت و تخصص افراد را نمایان می کند. بر اساس نتایج این فرم است که بخش آموزشی یک مدرسه قوی تر می شود. بررسی کلی موارد دخیل بر آموزش، وظیفه این فرم است. یعنی لازم است که فرم با توجه به مشکلات، نقاط قوت، نقاط ضعف و امثال این ها طراحی شود. به این صورت با توجه به پاسخ های صادقانه معلمان، وضعیت تحصیلی بهتر می شود. تمام قسمت های مختلف در بخش آموزش، نیازمند بازنگری و اصلاح هستند. در غیر این صورت امکان خطا در کار بسیار می شود.

فرم ارزیابی و ارزشیابی معلم را می توانید با کمک برخی از سایت های معتبر بسازید. خوب است که افراد پیش از هرکس دیگری کلاه خود را قاضی کنند. آموزش کارآمد و کاربردی یکی از بهترین راه ها برای پیشرفت کشور است. توجه به تمام کشورهای پیشرفته ما را به چنین نتیجه ای می رساند. یکی از راه های ایجاد آموزش کارآمد، سنجش دائمی فرایند آموزش است. این کار سبب می شود تا تمام نقص ها و نقاط ضعف مشخص شود؛ در نتیجه در جهت رفع و بهبود آنها تلاش می شود.

تمامی پرسنل شاغل در آموزش و پرورش، هر ساله فرم ارزیابی و ارزشیابی معلم را باید تکمیل نمایند. قبل تر اشاره کردیم که آموزش به طور کلی موضوعی بسیار مهم است. به همین خاطر ضروری است که هر ساله مربیان تحت نظر قرار بگیرند. معمولا پژوهش سرای دانشگاه فرهنگیان فرم های آماده ای را در اختیار مدیران قرار می دهد. افراد می توانند با استفاده از این فرم ها سنجیده شوند. در این فرم به معلمان با توجه به معیارهای گوناگون امتیازات مختلف داده می شوند. در نتیجه با توجه به رقم به دست آمده، فعالیت های معلم، مورد بررسی قرار می گیرد.

ارزیابی و ارزشیابی معلم

فرم ارزیابی

شاخص های ارزیابی و ارزشیابی معلم چیست؟

شاخص های ارزیابی و ارزشیابی معلم چیست؟ خوب است که برای یافتن این شاخص ها به معیارهای موجود در فرم ارزیابی توجه کنید. این فرم ها که به فرم های 120امتیازی معروف هستند به جوانب مختلف توجه دارند. ضروری است که افراد این شاخص ها را بدانند؛ به این صورت می توانند بفهمند که توقع آموزش و پرورش از آنها چیست. تنها در این صورت است که دبیران و معلمان می توانند در جهت بهبودی اوضاع و امتیاز خود تلاش کنند. از جمله شاخص های مهم در ارزیابی و ارزشیابی معلمان می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • رفتار: در آموزش و پرورش برخی الگوهای رفتاری در نظر گرفته شده است. فرد با توجه به تطبیقی که با آن الگوها دارد امتیاز دریافت می کند. خود رفتار از شاخص های گوناگون دینی، اخلاقی، پایبندی به ارزش ها و نوع ارتباط تشکیل شده است. در این مورد انضباط و نوع ارتباط گیری با همکاران و دانش آموزان نیز مهم است.
  • عملکرد: از جمله شاخص های مهم در ارزیابی و ارزشیابی معلم است. این موضوع با توجه به حاصل فعالیت ها سنجیده می شود. پروژه ها و فعالیت هایی که فرد داشته و موفقیت آمیز بوده است مورد سنجش قرار می گیرد.

در هر فرم ارزیابی، معیارهای گوناگون مورد بررسی قرار می گیرند. نکته مهم و قابل توجه در تمام آنها این است که این معیارها، سبب بهبودی اوضاع تدریس معلمان می شوند. با توجه به ارزش های مهمی که در فرم های ارزیابی بیان می شوند، کمک می کنند که معلم تدریسی ماهرانه و خلاقانه ارائه دهد.

ارزیابی و ارزشیابی معلم

آموزش و یادگیری

شیوه های نوین ارزیابی و ارزشیابی معلم

شیوه های نوین ارزیابی و ارزشیابی معلم، با توجه سند تحول بنیادین، در جریان است. ارزشیابی همانطور که از نامش پیداست فرایندی است که طی آن برای یافتن ارزش ها کوشش می شود. انسان در هر مقطعی که باشد نیاز است که مورد ارزیابی قرار بگیرد. همانطور که امتحان سبب تثبیت دروس برای دانش آموزان می شود، خوب است که امتحانی برای معلمان و مدیران نیز وجود داشته باشد. به این صورت افراد مدام سنجیده می شوند. این سنجش سبب پیشرفت هر چه بیشتر آنها می شود. در فرایند آموزش و یادگیری بسیاری از ارزش ها وجود دارند که ممکن است قابل اندازه گیری نباشند.

امروزه در ارزیابی و ارزشیابی معلم از روش های نوین استفاده می شود. این روش ها سبب می شود که معلم به گونه ای باشد که انگیزه و تلاش دانش آموزان افزایش یابد. به فرایندی که در جهت جمع آوری، تفسیر و تحلیل اطلاعات درباره شیوه آموزشی معلمان رخ می دهد، ارزیابی معلمان گفته می شود. بدیهی است که معلمان در هر دوره ای لازم است ویژگی های خاصی را برای دریافت صلاحیت داشته باشند. هر ساله معلمان مورد بررسی قرار می گیرند تا آموزش و پرورش بداند که چه مقدار از اهداف تحقق یافته اند. به همین خاطر ارزیابی موضوعی بسیار با اهمیت است.

ارزیابی و ارزشیابی معلم در نهایت سبب دریافت گواهینامه معلم می شود؛ اما تمام موضوع این نیست. در واقع این فرایند کمک می کند که خود معلم در تدریس بسیار راحت تر شود. رفع نقص ها و یادگیری بهترین روش برای تدریس، یکی از اهداف این طرح است. اگر معلم مهارت های کافی برای تدریس را فرا نگیرد سبب از دست رفتن سرمایه های مادی و معنوی می شود. به این صورت ممکن است مردودی ها افزایش پیدا کنند؛ این موضوع بر روی عواطف دانش آموزان تاثیر بسیار بدی خواهد داشت. به همین خاطر لازم است که حتما از معلمی بسیار با تجربه و ماهر در آموزش استفاده شود.

ارزیابی و ارزشیابی معلم

رشد فکری دانش آموز

مطالعه صفحات زیر پیش نهاد می شود

محاسن چاپ کتاب در انتشارات ارشدانچاپ کتابخلاصه‌سازی کتاب و چاپ آناخذ مجوز نشر کتاب

سوالات متداول

گاهی برای ارزیابی معلم از دانش آموزان سوال می شود. سبک پاسخ دانش آموز نشان دهنده طرز تفکر او است. معلم خوب می تواند شخصی را با طرز تفکر انتقادی و تحلیلی به جامعه تحویل دهد. سبک توضیح، بحث، تعریف و تحلیل موضوع شاهدی بسیار بزرگ برای تفکر انتقادی می تواند باشد.

در واقع این فهرست همان جدولی است که برای هر معیار مقیاسی دارد. این معیارها با توجه به نتیجه ارزیابی معلم با مقیاس هایی نمایش داده می شوند؛ این فهرست در جمع آوری اطلاعات بسیار کاربرد دارد. از طریق آن می شود مطالب را به آسانی ساماندهی کرد.

با توجه به نقش عوامل انسانی و افراد در جامعه این موضوع بسیار اهمیت دارد. کشوری که آموزش و پرورش درست و اساسی نداشته باشد، جایی برای پیشرفت نخواهد داشت؛ چرا که اگر خشت اول کج گذاشته شود تا ثریا دیوار کج می رود. 

این موضوع سبب تقویت انگیزه معلمان می شود. چرا که با شرکت در این طرح های ارزیابی، نتیجه تفاوت تدریس را بر دانش آموزان می بینند. برای معلم هیچ چیز ارزشمندتر از یادگیری دانش آموزان نیست. به همین سبب ارزیابی و ارزشیابی تاثیر مثبتی بر روی انگیزه معلمان دارد. 


نویسنده: شیرین کرم خانی چاپ کتاب تاریخ انتشار: 1402/4/21 ساعت 09:00:00 تعداد بازدید: 12705 امتیاز 4.7 از 17 نظر

کلمات کلیدی: ارزیابی و ارزشیابی معلمان ارزشیابی معلم ارزیابی معلمین ارزیابی و ارزشیابی فرهنگیان ارزیابی و ارزشیابی عملکرد معلم

دیدگاه کاربران

Ali | 1403-2-5 ساعت 13:32:42 امتیاز :

معلم من خانم رفعت زمان بهترین معلم دنیاست خیلی خوش اخلاق و مهربان است همیشه به ما درسهای با روش ها گوناگون را یاد میده از زحمات این معلم عزیز سپاسگزارم.

یکتا م مهدی | 1402-11-30 ساعت 01:39:08 امتیاز :

معلم خوب و بهترین درس و مهربان می باشد

رها مرادزاده | 1402-11-23 ساعت 22:08:47 امتیاز :

معلم بسیار مهربان وبا محبت هست افتخار میکنم همچو معلمی زیبا نگر و با زکامت علی خانوم مریم عبدی خدا حفظتون کنه

غزل شاهی | 1402-11-23 ساعت 18:52:55 امتیاز :

معلم دخترم تدریسش فوق‌العاده هست عالی ومنظم ونکته به نکته رو توضیح میده ممنونم از خانم سجادی

مهرسا سلمان زاده | 1402-11-23 ساعت 13:15:24 امتیاز :

خانوم فراهانی عالی هست به وقت با بازی درس میره به وقتش جدی همیشه ۴ تا کتاب درسی یعنی برنامه‌ی روزهارو دقیق درس میده و هر روز از هرچه دانش آموز ۱ سوال میپرسه و همیشه به بچه ها انرژی میده و همه‌ی بچه هارو نسبت به خودش از اول سال مقایسه میکنه ❤️

سیدابوالفضل. | 1402-11-22 ساعت 07:52:53 امتیاز :

سلام.معلم پسرم خانم زارع بسیار مهربون دلسوز و روش تدریس عالی ونمونه

سیدابوالفضل. | 1402-11-22 ساعت 07:50:10 امتیاز :

سلام معلم من خانم زارع بسیار مهربان دلسوز و روش تدریسشون نمونه و خیلی دوسشون دارم

محیا قنبری | 1402-11-20 ساعت 12:37:09 امتیاز :

معلم من بسیار مهربان است

یگانه کشت کار | 1402-11-19 ساعت 21:23:36 امتیاز :

رای دادت به معلمم

بهار سرلک | 1402-11-18 ساعت 19:26:39 امتیاز :

معلم من بسیار خوب ومهربان ودلسوزانه درس میده

فاطمه سواری | 1402-11-18 ساعت 12:13:48 امتیاز :

معلم دخترم خانم ساعدی نحوه تدریسش فوق العاده هست عالی ومنظم ومهربون ونکته بنکته توضیح میده درسو،دخترم خیلی دوسش داره بخاطرزحماتش ی دنیاممنونیم انشالله جبران میکنیم خانم ساعدی گل

سمیرا لشنی | 1402-11-18 ساعت 04:06:13 امتیاز :

معلم پسر من نحوی تدریسش فوق العاده هست عالی ومنظم ونکته به نکته رو توضیح میده ممنونم از خانم لک عزیز

ریحانه حزباوی | 1402-11-18 ساعت 00:01:57 امتیاز :

معلم من خوبه

الهه مرانی مور | 1402-11-17 ساعت 08:39:09 امتیاز :

معلم خوب

طاهر | 1402-11-16 ساعت 14:24:56 امتیاز :

طاهر

حنانه حنیفه پور | 1402-11-15 ساعت 23:45:08 امتیاز :

سلام معلم ما واقعا زحمتکش است

نازنین زهرا محمدی | 1402-11-4 ساعت 18:13:20 امتیاز :

خوب بود

ارسال دیدگاه

نام شما :
امتیاز شما :
دیدگاه شما :
یا شما روبات هستید؟ :