پنجشنبه ۰۹ فروردین ۰۳
ثبت سفارش ورود به سیستم
نماد اعتماد
logo-samandehi
new order
ورود به سیستم
شناسه کاربری(ایمیل): گذرواژه: - فراموشی گذرواژه ؟
موضوعات خبری
محاسبه فوری هزینه ترجمه
شما میتوانید با انتخاب زمینه و زبان ترجمه و وارد نمودن تعداد کلمات متنی که باید ترجمه شود، هزینه و زمان تحویل ترجمه را بدست بیاورید.
زمینه: زبان: تعداد کلمه:
پست الکترونیکی شما :
خبری شد، خبرتان میکنیم !

JCR و یا گزارش استنادی مجلات چیست؟

 

مؤسسه اطلاعات علمی تامسون(ISI) توسط پایگاه اطلاعاتی  Web of Science هر ساله خصوصیات ژورنال ها و نشریات در زمینه های علمی و اجتماعی سراسر دنیا را )مشروط به اینکه این مجلات در موسسه ISI  ایندکس یا نمایه شده باشند( بررسی و ارزیابی کرده، سپس رتبه مجلات را تحت عنوان گزارش استنادی مجلات یا JCR  (Journal Citation report) اواخر هر سال به اطلاع عموم میرساند.

JCR  از معتبرترین پایگاه های علم سنجی است که بعنوان ابزاری برای مقایسه مجلات بکار برده میشود. این گزارش استنادی در دو نسخه علوم(Sciences)  و علوم اجتماعی(Social Sciences) منتشر می شود. جی سی آر مجلات علوم شامل اطلاعات بیش از 8000 مجله  و جی سی آر مجلات علوم اجتماعی؛ شامل اطلاعات بیش از 3000 مجله می باشد. مقالات موجود در ژورنالهای قرار گرفته در پایگاه داده اطلاعاتی JCR اکثرا مقالات پژوهشی و مروری می باشند. سرمقاله ، نامه ها و خلاصه همایش ها و کنفرانس ها معمولا در ارزیابی مقاله محاسبه نمی شوند. گزارش استنادی مجلات بر اساس چند شاخص مورد بررسی قرار میگیرد: شاخصهای Cited Half – Life  Immediately index, IF, که در حال حاضر شاخص ضریب تاثیرگذاری (IF) از مهمترین و اصلی ترین آن‌ها برای اعتبار علمی مجلات علمی محسوب می‌شود.

معتبرترین مجلات علمی، مجلاتی هستند که در JCR نمایه می شوند، اما ورود مجلات به JCR بسیار سخت است. آنها باید قوانین و استانداردهای بسیاری را که از سوی موسسه ISIتعیین گردیده است، رعایت نمایند. مجلات پس از ورود به JCR نیز مورد ارزیابی قرار می گیرند و در صورتی که قوانین و استانداردهای موسسه  آی اس آی توسط آنها رعایت نشده باشد، نام آنها از JCR حذف می شود. پایگاه داده اطلاعاتی JCR از طریق Web of knowledge به شرط پرداخت وجه اشتراک قابل دستیابی است.

اهمیت گزارش استنادی مجلات در چیست؟ JCR  یک شیوه مناسب و معتبر برای ارزیابی تاثیرگذاری یک مجله علمی در جامعه و میزان استنادی که به آن می شود، است. مجلات و ژورنال های منتشر شده به زبانهای غیر از انگلیسی کمتر در دسترس محققان سرتاسر دنیا قرار میگیرند و این مورد بر روی الگوهای استناد شده به آنها اثر گزار است اما در تحلیلهای ارزیابی و مقایسه ای مجلات باید به آن توجه نمود. از طرفی با استفاده از JCR می توان مجلات را در حوزه های تخصصی، طبقه بندی کرده و شاخص های رتبه بندی آنها را مورد ارزیابی قرار داد، بدین ترتیب پژوهشگران به راحتی می توانند مجلات رشته خود را مورد بررسی قرار دهند و از بین آنها مجله مناسب و مرتبط را برگزینند. دانستن این مفاهیم و اطلاعات برای هر فردی که قصد چاپ مقاله  ISI را در مجلات و ژورنال های نمایه شده در ISI وe Web of Sciencرا دارد بسیارضروری است .

نحوه دسترسی به JCR  نحوه استفاده از  JCR

اطلاعات هر سال مجلات به صورت جداگانه در سیستم JCR ذخیره می گردد. بنابراین، با انتخاب یک سال خاص می توانید تمام اطلاعات مربوط به مجلات همان سال را مشاهده نمایید. زمانی که شما وارد پایگاه JCR میشوید http://jcr.incites.thomsonreuters.com ، صفحه ای ظاهر میشود. در این صفحه می توانید سال و نشریه مورد نظر خودرا انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر شما اطلاعات مجله Harvard business reviewرا برای سال 2000 از بخش گزارش استنادی علوم مورد جستجو قرار دهید، اطلاعات مربوط به سال 2000 این مجله به صورت زیر ارائه خواهد شد. مثلا:

  • تعداد مقاله های منتشر شده مجله در سال 2000
  • تعداد استناد های دریافت شده از مقاله های دیگر در سال 2000
  • محاسبه ضریب تاثیر براساس دیتاهای سال 2000
  • اطلاعات پایه کتابشناختی از ناشر، خلاصه عنوان، زبان و شماره استاندارد بین المللی پیایندها و...

اطلاعات در این صفحه به زیر صورت نمایش داده میشوند:

  •  Rank: رتبه ژورنال بر طبق شرایطی که شما برای مرتب سازی انتخاب نموده اید می باشد.
  •  Abbreviated Journal Title : خلاصه عنوان ژورنال می باشد؛ برای رفتن به صفحه ژورنال بر روی آن کلیک نماییدمیکنید..
  •  ISSN: شماره استاندارد بین المللی پیایندها
  •  Total cites: مجموع تعداد استنادها به ژورنال در یک سالJCR
  • Impact factor: ضریب تاثیر ژورنال
  •  Immediacy Index: تعداد ارجاعات به مقاله های منتشر شده مجله در سال مورد ارزیابی تقسیم بر تعداد مقاله های منتشر شده در همان سال مجله مذکور ، این شاخص در حقیقت شیب رشد منحنی ارجاعات را بیان می کند.
  • Article: مجموع تعداد مقالات منتشر شده در یک ژورنال در یک سال JCR

- صفحه اختصاصی مجلات اطلاعاتی که از این صفحه بدست می آید:

  • :Journal information اطلاعاتی مشابه فهرست برگه آه شامل عنوان آامل ژور نال , آی اس اس ان, عنوان خلاصه استاندارد , آشور , ناشر,سال یا شماره ژورنال, آدرس ناشر و طبقه بندی موضوعی ژورنال را شامل می باشد.
  • View Journal Summary Button: به فهرست ژورنالها در طبقه بندی موضوعی می برد.
  • View Category Data Button: این لینک شما را به صفحه طبقه بندی موضوعی پیوند می دهد.
  • Go to Ulrich’s Button: این لینک شما را به راهنمای نشریات ادواری اولریخ منتشر شده توسط بوکر می باشد، پیوند می دهد.

 

- در قسمت Select an option نیز میتوانید نحوه نمایش اطلاعات را بر اساس طبقه بندی موضوعی، ناشر، یا کشوری خاص تغییر دهید. پس از Submit کردن نحوه نمایش، اطلاعات به صورت طبقه بندی موضوعی، لیستی از موضوعات برای شما نمایش داده می شود و شما می توانید از میان آنها موضوعات مورد نیاز خود را انتخاب کنید. (* توجه داشته باشد که با نگه داشتن کلید Ctrl می توانید چند موضوع را بصورت همزمان انتخاب کنید)

- در قسمت Select to view نیز می توانید نحوه چینش نتایج را بر اساس نیاز خود تغییر دهید. پس از انتخاب حوزه موضوعی و نحوه چینش، بر روی دکمه Submit کلید کنید تا مجلات منتخب برای شما نمایش داده شود.

- با کلیک بر روی Journal title changes در بالای لیست نتایج، می توانید به اطلاعات فهرستی از ژورنالهایی که عنوانشان تغییر یافته است، دست یابید، مانند :عنوان جدید، عنوان جایگزین شده، نوع تغییر و سالی که تغییر یافته است.

شایان ذکر است که امکان جستجوی رتبه علمی نشریات صرفاً از طریق وب سایتهایی خاص و آنهم با داشتن دسترسی های مخصوص ممکن است.

 

استنادی مجلات

 

تهيه و تاليف: تيم توليد محتواي ايران تايپيست - مهسا قبادي 28/8/95 ساعت 11:45

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر PDF را مطالعه فرمایید و یا چنانچه در هر زمینه ای سوالی دارید بخش های دیگر مقالات ما را مطالعه نمایید.

 

 

 

 

توجه: هرگونه کپی برداری بدون لینک گذاری به این صفحه از لحاظ قانونی و شرعی حرام است.

 

 


نویسنده: دنیا ذاکری تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸:۳۲ شنبه ۱۳۹۵/۰۸/۲۹ تعداد بازدید: 1651

کلمات کلیدی: JCR و یا گزارش استنادی مجلات JCR گزارش استنادی مجلات استناد مجلات

Link: /news/JCR-و-یا-گزارش-استنادی-مجلات-چیست؟3.html

دیدگاه کاربران

طیبه صفائی :

سلام مرسی از شما و خدمات خوب سایتتون

ارسال دیدگاه

نام و نام خانوادگی :
دیدگاه شما :
آیا شما روبات هستید؟ :
* ایران تایپیست هیچگونه مسئولیتی نسبت به دیدگاه های کاربران ندارد و تمامی مطالب ارسالی دیدگاه و نظر شخصی کاربران است.