پنجشنبه ۰۹ فروردین ۰۳
ثبت سفارش ورود به سیستم
نماد اعتماد
logo-samandehi
new order
ورود به سیستم
شناسه کاربری(ایمیل): گذرواژه: - فراموشی گذرواژه ؟
موضوعات خبری
محاسبه فوری هزینه ترجمه
شما میتوانید با انتخاب زمینه و زبان ترجمه و وارد نمودن تعداد کلمات متنی که باید ترجمه شود، هزینه و زمان تحویل ترجمه را بدست بیاورید.
زمینه: زبان: تعداد کلمه:
پست الکترونیکی شما :
خبری شد، خبرتان میکنیم !

DOI چیست؟

 

در اکثر مواقع که شما مقاله ای را جهت چاپ به مجلات آی اس آی (ISI) بویژه مجلاتی که دارای اعتبار بالایی هستند ارسال میکنید بعد از مدت زمانی از طرف آن ژورنال به شما اعلام میشود که باید قسمت رفرنس ها را ویرایش کرده و به تمامی منابع مورد استفاده خودDOI اضافه کنید، و یا زمانی که میخواهید مقاله را طبق فرمت مجله مورد نظر خود تنظیم کنید در یکی از ایتم ها از شما خواسته می شود که تمام منابع مقاله باید دارای DOI باشند درغیر اینصورت مقاله پذیرفته نمیشود!

DOI  یک کد به شکل اعداد/الفبایی برای هر اثر منتشره استانداری است (انواع مقاله، کتاب، کتابچه، مجلات، تصاویر، نرم افزارها و...) که مخصوص و منحصر به همان اثر بوده و توسط "آژانس ثبت نام بنیاد بین المللی"  برای شناسایی محتوا و دسترسی به لینک آن اثر در اینترنت، اختصاص داده میشود. این کد دایمی بوده و به زبان ساده تر می توان گفت بعنوان مهر تاییدی بر اعتبار آن اثر محسوب می شود. با کیلک بروی این کد میتوانیم برای مثال مقاله مورد نظر خود را ردیابی کنیم و به آن دسترسی پیدا کنیم. بنابراین معمولا توصیه میشود هم برای مقالات چاپ شده خود که بصورت الکترونیکی در دسترس هستند DOI بگیرید و هم هنگام نگارش مقالات، از منابعی استفاده کنید که DOI دارند و این شناسه را هنگام رفرنس نویسی در انتهای تک تک منابع خود نگارش کنید. این امر در افزایش اعتبار مقاله شما و همچنین سهولت در پذیرش مجلات بین المللی سختگیر بسیار کمک کننده خواهد بود. DOI در سال ۱۹۹۶ توسط سازمان پیشبرد تحقیقات ملی آمریکاCNRIطراحی شده و هم اکنون تحت نظارتInternational DOI Foundation  اداره می شود. این کد توسط سازمان بین‌المللی استانداردسازی ISO نیز جهت شناسایی اسناد الکترونیکی مورد شناسایی و تأیید قرار گرفته است. بروی فیلم آموزشی yon.ir/jmog کلیک کنید.

 

 

 DOI مخفف چیست؟ و تفاوتش با URL در چیست؟

DOI مخفف اولین حرف سه کلمه "Digital Object Identifier" است که برگردان فارسی آن "شناسه برنمود دیجیتالی" می شود و جهت دسترسی آدرس محتوای موجود در اینترنت از قبیل مقاله، کتاب، مدیا و ... مورد استفاده قرار می گیرد. DOIبر خلاف URL، محتوای مورد نظر را مستقل در نظر گرفته و آن را معرفی می کند تا اینکه محل انتشار آن را ذکر کند. URL  ممکن است در اینترنت تغییر کند اما DOI ثابت خواهند ماند. در واقع این شناسه برای هر محتوای اینترنتی منحصربفرد و مستقل صادر می شود. بنابراین کد دیجیتال نسبت به URL از ثبات بیشتری برخوردار است. همچنینDOIمی تواند شامل اطلاعات جزئی در مورد آن محتوای مورد نظر همچون تاریخ انتشار یا تعداد صفحه نیز باشد.

 

نام های دیگر DOI چیست؟

این کد در کشور ما به نامهای دیگری نیز در فضای مجازی و یا در بین اشخاص شناخته میشود که ممکن است شما با آنها روبرو شوید. این نامها عبارتند از:

کد دیجیتالی، شناسه دیجیتالی، شناسه برنمود دیجیتالی، کد دی او آی که همگی اینها همان  DOIاست و بدین معناست که از طریق این کد به آدرس محتوای مورد نظر خود و کلیه خصوصیات و جزییات آن بطور ثابتی دسترسی خواهید یافت. WWW.DOI.ORG  

  

 DOI چه مزایا و کاربردی دارد ؟

 

امروزه در دنیا بویژه در زمینه های علمی DOI فواید زیادی دارد و بسیار کاربردی می باشد. در زیر به مهمترین آنها اشاره شده است: 

 

 

üمقالات و یا هر شی دیگری در اینترنت از طریق DOI دارای شناسه دایمی و ثابتی خواهند شد که غیرقابل تغییر و یا حذف است. زیرا صفحات اینترنتی در طول زمان عموماً دستخوش تغییرات می‌شوند، بطوریکه ممکن است نام وب سایت و یا آدرس اینترنتی مربوط به یک مقاله عوض شود. در این حالت لینک DOI ، شما را به آدرس اینترنتی جدید هدایت خواهد کرد.

üDOI بعلت نسبت‌دادن يک شناسة ویژه به هر اثری موجب جلوگیری از سرقت ادبی میشود. سرویس iThenticate به عنوان معتبرترین سرویس تشخیص پلاژیاریسم تنها مقالات دارای دی او آی را به عنوان مقالات منتشر شده جستجو مینماید. مجلات بسیار زیادی در دنیا از iThenticate استفاده مینمایند که اگر مقالات یک مجله دارای DOI باشند به طور اتوماتیک وارد دیتابیس این سایت شده و پس از آن iThenticate در زمان سابمیت و انتشار هر مقاله دیگری که حتی کوچکترین تشابهی با مقاله دارای DOI داشته باشد، به مجله و ناشر آن اطلاع میدهد.

üترافیک جذب بیشتر و دسترسی آسانتری به محتویات آنلاین صورت میگیرد، بویژه مقالات بیشتر دیده میشوند(Visibility).

üدر تنظیم منبع یاReference از خطاهای انسانی یا ماشینی هنگام نگارش جلوگیری میشود، زیرا DOI با قابلیت تعریف تحت وب میتواند کلیه خطاها در نگارش منابع را حذف نموده و موجب تجمیع همه ارجاعات گردد.

üDOI کلیه ارجاعات و بازدیدهای مربوط به یک مقاله را به کنترل خود درآورده و از هدر رفتن ارجاعات جلوگیری نماید. بنابراین تعداد ارجاعات به مقالات شمارش واقعی شده و همچنین قدرت نفوذ یا شاخص تاثیر (Impact Factor) برای مجلات واقعی محاسبه میشود

üشاخص واقعی علم سنجی (Scientometrics) برای پژوهشگران و مالکین حقوقیمقالات همانند دانشگاهها و یا موسسات تحقیقاتی ارتقا می یابد.

üمنابع توسط DOI به هابرلینک  (Hyperlink)تبدیل میگردند.

üدر اکثرا مواقع مقالات در سایتهایی مانند Sciencedirect رایگان نیستند.

 با داشتن DOI number شما میتوانند به پایگاهایی مانند Sci-hub.cc و Freepaper رفته و براحتی مقالات را رایگان دانلود نمایید.

 

 

تهیه و تدوین: تیم تولید محتوای ایران تایپیست-مهسا قبادی 22/8/95 ساعت 11:00

 

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و هرگونه پرسش و پاسخ آنلاین از سایت دیدن فرمایید و یا با ما مکاتبه کنید. همچنین میتوانید جزوه کامل را خریداری فرمایید.

 

 

 

 

DOI چیست؟

 

 

توجه: هرگونه کپی برداری بدون لینک گذاری به این صفحه از لحاظ قانونی و شرعی حرام است.

 

 

 


نویسنده: زهرا خلف زاده تاریخ انتشار: ۱۸:۱۶:۳۱ دوشنبه ۱۳۹۵/۰۸/۲۴ تعداد بازدید: 1149

کلمات کلیدی: DOI چیست معنی doi دی او ای مخفف DOI

Link: /news/DOI-چیست؟-3.html

دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه

نام و نام خانوادگی :
دیدگاه شما :
آیا شما روبات هستید؟ :
* ایران تایپیست هیچگونه مسئولیتی نسبت به دیدگاه های کاربران ندارد و تمامی مطالب ارسالی دیدگاه و نظر شخصی کاربران است.