پنجشنبه ۳۰ فروردین ۰۳
ثبت سفارش ورود به سیستم
نماد اعتماد
logo-samandehi
new order
ورود به سیستم
شناسه کاربری(ایمیل): گذرواژه: - فراموشی گذرواژه ؟
موضوعات خبری
محاسبه فوری هزینه ترجمه
شما میتوانید با انتخاب زمینه و زبان ترجمه و وارد نمودن تعداد کلمات متنی که باید ترجمه شود، هزینه و زمان تحویل ترجمه را بدست بیاورید.
زمینه: زبان: تعداد کلمه:
پست الکترونیکی شما :
خبری شد، خبرتان میکنیم !

قسمت‏ بندی (فصل بندی)، متن نوشته شده در یک فایل WORD

به صورت عادی عملیاتی همچون درج شماره صفحه، قرار دادن کادر، تنظیم حاشیه کاغذ و ایجاد سرصفحه و پاصفحه در همه صفحات انجام می‏شود. اما اگر قرار باشد این تنظیمات فقط به بخش خاصی از متن اعمال شود، باید متن را به بخش‏های مختلف که به آنها section گفته می‏شود تقسیم کرد و سپس تنظیمات موردنظر را در هر کدام از این قسمت‏ها به صورت دلخواه انجام داد.
مراحل کار را با یک مثال دنبال می‏کنیم.
ابتدا یک فایل جدید می‏سازیم (کلیک روی دکمه New در نوار اجرای سریع و یا کلیک روی دکمه آفیس، انتخاب New، کلیک روی Blank Document و فشردن دکمه Create).
متنی که قرار است نوشته شود شامل مقدمه و دو فصل از یک کتاب می‏شود. حال به ترتیب و با دقت کارهای زیر را دنبال کنید:
1- متن مربوط به مقدمه را تایپ کنید. می‏دانید که پس از پایان نوشتن و برای رفتن به صفحه بعد می‏توان کلیدهای Ctrl و Enter را همزمان فشرد. اما در اینجا از روشی دیگر استفاده می‏کنیم تا افزون‏بر ساختن یک صفحه جدید، یک بخش جدید نیز ایجاد شود. بدین منظور به گام 2 بروید.
2- به سربرگ Page Layout رفته و روی دکمه Breaks کلیک کنید.سپس از فهرست باز شده و در بخش Section Breaks روی دکمه Next Page کلیک کنید. با این کار یک صفحه جدید و همچنین یک بخش جدید ایجاد می‏شود.
3- برای دیدن شماره صفحه و شماره بخش می‏توان به نوار وضعیت برنامه (نوار پایین پنجره) نگاه کرد.
نکته...
اگر اطلاعات مربوط به شماره بخش در این نوار دیده نمی‏شود، روی آن کلید راست را فشرده و از فهرست باز شده روی Section کلیک کنید تا علامت بخورد و در نوار وضعیت نشان داده شود.
4- اکنون مطالب مربوط به فصل اول را وارد کنید. مطلبی به اندازه سه صفحه برای فصل یک نوشته شده است. پس از پایان رسیدن فصل و برای رفتن به صفحه جدید و نوشتن عنوان و مطالب مربوط به فصل دوم، همانند گام 3 یک بخش جدید ایجاد کرده و مطالب فصل دوم را در آن بنویسید.
حال نوبت به درج شماره صفحه و نوشتن سربرگ‏ها (سرصفحه) می‏رسد. الگویی که می‏خواهیم رعایت شود این است:
قسمت مقدمه با حروف الفبا شماره‏گذاری شود. اما فصل‏ها با اعداد شماره‏گذاری و از شماره 1 نیز شروع شود. همچنین در بالای صفحات هر فصل عنوان همان فصل نیز نوشته شود.
با در نظر گرفتن این چارچوب اکنون گام‏های زیر را دنبال کنید:
5- به یکی از برگ‏های بخش اول بروید. (یعنی قسمت مقدمه) سپس به سربرگ Insert بروید، روی دکمه Header کلیک کرده و از فهرست باز شده Edit را انتخاب کنید. با این کار حالت ویرایش سرصفحه/ پاصفحه فعال می‏شود. همان‏گونه که می‏دانید هر چیزی که در این حالت نوشته شود روی همه صفحات تکرار خواهد شد.
6- مکان‏نما را در خط بالای صفحه قرار دهید و بنویسید «مقدمه». سپس با فاصله‏ای از آن بنویسید «صفحه‏ی:».
7- می‏خواهیم پس از کلمه «صفحه‏ی:»، عدد شماره صفحه نیز درج شود. بدین منظور مکان‏نما را پس از این کلمه قرار داده و در سربرگ Design روی دکمه Page Number کلیک کنید. سپس از فهرستی که باز می‏شود روی Current Position کلیک و از فهرست بعدی اولین گزینه را انتخاب کنید. با این کار در محلی که مکان‏نما فعال است و چشمک می‏زند (یعنی بعد از «صفحه‏ی») شماره صفحه درج می‏شود.این عدد به صورت خودکار در صفحات بعدی تغییر می‏کند و یک عدد ثابت نیست.
8- همان‏گونه که می‏بینید متنی که به‏عنوان سرصفحه نوشته شده و همچنین شماره صفحه در بالای همه صفحات تکرار شده‏اند. اما گفتیم که می‏توان در بخش‏های گوناگون سربرگ‏های متفاوتی ایجاد کرد؛ پس دلیل چیست که با وجود بخش‏بندی شدن سند، باز همه سربرگ‏ها یکسان هستند؟ پاسخ این پرسش در فعال بودن گزینه‏ای است با نام Same As Previous.
اگر به یکی از سربرگ‏های بخش 2 (section 2) بروید می‏بینید که این گزینه فعال است.فعال بودن آن بدین معناست که این بخش با بخش قبلی پیوند داشته باشد و هرچه آنجا نوشته شده در اینجا نیز تکرار شود. اما از آنجا که می‏خواهیم سرصفحه در بخش‏هایی که داریم مستقل و متفاوت باشد باید یکی‏یکی به بخش‏های ایجاد شده رفته و در سربرگ Design روی دکمه Link to Previous کلیک کنیم تا ارتباط آن بخش با بخش قبلی قطع شود. پس این کار را در بخش‏ها انجام داده و در هر بخش سرصفحه موردنظر را بنویسید.
اکنون نوبت به تنظیم شماره صحفات می‏رسد. به سرصفحه یکی از صفحات بخش 1 (یعنی فصلی که مقدمه در آن نوشته شده) رفته و سپس در سربرگ Design روی دکمه Page Number کلیک کنید. سپس از فهرست باز شده روی Format Page Number کلیک کنید تا پنجره باز شود.
در فهرست بازشوی بالای صفحه نوع شماره‏گذاری را از نوع الفبایی انتخاب کنید. سپس روی OK کلیک کنید تا پنجره بسته شود.
اکنون اگر به شماره صفحات نگاه کنید می‏بینید که صفحات مقدمه با حروف الفبا شماره‏گذاری شده‏اند. سپس فصل 1 (یعنی بخش 2) دوباره با عدد شماره‏گذاری شده است. اما شماره صفحه در بخش 2 از عدد 2 شروع شده است. دلیلش هم این است که صفحات بخش قبلی نیز در شماره‏گذاری محاسبه شده‏اند. در برخی کتاب‏ها و گزارش‏ها از این روش استفاده می‏شود. اما در اینجا براساس طرحی که در اول کار بیان کردیم می‏خواهیم شماره صفحه در فصل 1 از عدد یک شروع شود. پس درون سربرگ روی یکی از صفحات بخش 2 (بخشی که فصل 1 در آن نوشته شده است) کلیک کرده و سپس در سربرگ Design روی دکمه Page Number کلیک کنید. پس از آن Format Page Number را انتخاب کنید تا پنجره دوباره باز شود.
در قسمت پایین این پنجره گزینه‏ای وجود دارد با نام Start at، درون آن کلیک کرده و عددی که می‏خواهید شماره‏گذاری از آن شروع شود را وارد کنید (در اینجا عدد 1). گزینه دیگر Continue… است که می‏گوید شماره‏گذاری از بخش قبلی ادامه یابد. برای مثال برای بخش‏های 3 و 4 باید این گزینه علامت بخورد تا شماره‏گذاری‏ها در فصل‏ها به ترتیب در ادامه یکدیگر باشند.

 

قسمت‏ بندی (فصل بندی)

 


نویسنده: شیرین کرم خانی تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶:۲۱ سه شنبه ۱۳۹۵/۰۷/۰۶ تعداد بازدید: 665

کلمات کلیدی: قسمت‏ بندی فصل بندی فصل بندی در وورد صفحه بندی در وورد فصل بندی word

Link: /news/قسمت‏-بندی-(فصل-بندی)،-متن-نوشته-شده-در-یک-فایل-WORD5.html

دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه

نام و نام خانوادگی :
دیدگاه شما :
آیا شما روبات هستید؟ :
* ایران تایپیست هیچگونه مسئولیتی نسبت به دیدگاه های کاربران ندارد و تمامی مطالب ارسالی دیدگاه و نظر شخصی کاربران است.